Test navigací v pražském provozu: Nejrychlejší je ta v mobilu, za kterou se nic neplatí

Ondřej Běhal
22. 6. 2016 14:57
Otestovali jsme v reálném provozu pražské dopravní špičky tři typy navigací - vestavěnou v autě v offline režimu suplující i přenosné přístroje, aplikaci Google Maps na mobilním telefonu a hlavu zkušeného metropolitního řidiče. Google vyhrál, offline navigace se ukázala jako nejpomalejší.
Která navigace je nejlepší? Vestavěná, v telefonu, nebo v hlavě?
Která navigace je nejlepší? Vestavěná, v telefonu, nebo v hlavě? | Foto: Ondřej Běhal

Téměř každý pracovní den je to stejné. Ráno a odpoledne ucpou spoustu měst a hlavních silničních tahů auta a cesta do práce, za jinými povinnostmi nebo zábavou se kvůli nim může protáhnout i na násobky běžného času. V době chytrých mobilních telefonů ale existuje aplikace, kterou má na svém přístroji zdarma většina z nás a pomůže se zácpám vyhnout - a to nejen těm pražským.

Jde o navigaci v Google mapách, kterou díky rostoucí vybavenosti populace smartphony objevuje čím dál větší množství uživatelů. Pokud máte dostatečný objem dat v rámci paušálu, tak se za ni nemusí platit a k plánování cest využívá aktuální dopravní situaci. Data o hustotě dopravy sbírá od uživatelů mobilních telefonů s platformou Android, takže na případné změny reaguje téměř okamžitě.

Start testu tří typů navigace.
Start testu tří typů navigace. | Foto: Ondřej Běhal

Připravili jsme malý orientační test. V pondělí 20. června v pět hodin odpoledne odstartovala od dealerství Auto Jarov na pražském Žižkově trojice automobilů s cílem dojet co nejrychleji před terminál 2 Letiště Václava Havla při dodržování předpisů. Honza v bílém Opelu Corsa používal jako navigaci jen svou hlavu. Martin v černém Nissanu Qashqai poslouchal pokyny vestavěné navigace v offline režimu tak, aby simulovala i funkci běžných přenosných navigací. Ondra v červené Hondě Civic se řídil navigací z Google Maps ve svém mobilu.

První polovinu trasy jedou všechny tři auta stejnou cestou. Honza, který se může naplno soustředit na řízení, však volí nejrychlejší jízdní pruhy a získává náskok. Martin naopak uvízne na červené a ztrácí. Chléb se láme při výjezdu z tunelu Blanka. Všichni tři řidiči sice sjíždějí na stejném výjezdu na Letnou, ale pak se jejich cesty rozcházejí.

Martina vede navigace po hlavní trase přes Pevnostní nejkratší cestou k Evropské, kde se krátce zasekne v zácpě. Honza se rozhodne jet trochu krkolomnými vedlejšími cestami přes Petřiny a Ondru vedou Google mapy přes jemu úplně neznámé ulice na Ořechovce. Na telefonu vidí, že přes Pevnostní je to o tři minuty pomalejší.

Všichni tři pak v různých místech najíždějí na Evropskou a pak už shodně míří po D7 na letiště. Ondra vedený navigací Googlu přijíždí jako první, Honza se svou vlastní hlavou asi o minutu později. Na Martina poslušného offline navigaci čekají pět minut.

Dojmy účastníků testu

Honza - navigaci má v hlavě

Protože po Praze jezdím denně už osm let a zároveň jsem líný zapínat elektronická zařízení, pohybuji se po městě bez jakékoliv pomoci Google map nebo navigace. Tu zapínám jen v případech, že vyrážím mimo metropoli do míst, které neznám. Prahu mám najetou a znám i řadu zkratek, o kterých si myslím, že jsou v některých případech rychlejší než pomoc moderní techniky.

Martin - navigace v Nissanu Qashqai v offline režimu

Celkově jsem byl s prací navigace spokojen. Prahu neznám natolik, že bych vymyslel něco rychlejšího. Nejvíc jsem ztrácel tím, že jsem na víceproudých komunikacích vždy s jistotou zvolil nejpomalejší jízdní pruh.

Ondra - každodenní uživatel navigace v Google mapách

Navigace na Google mapách už mi ušetřila několik týdnů života, která bych jinak strávil v dopravních zácpách. Používám ji při každé cestě autem v Česku i po světě. Jsem fascinovaný třeba z toho, kolik různých variant trasy z domova do práce už mi ukázala. Často ji zapínám, i když jedu na kole, nebo jdu někam pěšky. Byl jsem si jistý, že budu v testu nejrychlejší.

Zdroj: Ondřej Běhal

Druhá etapa vede z letiště do centra města k sídlu vydavatelství Economia v Karlíně. Honza nečeká, než oba soupeři nastaví navigaci, a s náskokem mizí. Martin s Ondřejem vyrážejí asi minutu po něm. Škoda, že trasa nevedla na Prahu 5. Na vnějším okruhu je totiž nehoda a totální dopravní kolaps. Tam by se ukázaly rozdíly... Směrem do centra nikde žádná velká zácpa není. Google mapy ukazují tři cesty s přibližně stejným časem jízdy.

Aby to bylo zajímavější, rozhodne se Ondra oddělit od Martina u Veleslavína a odbočuje z Evropské. Jenže ouha. Google mapy nevidí, že u přejezdu železniční trati spadly šraňky, takže se asi minutu zdrží. Mobil ho pak vede spíše vedlejšími ulicemi. Sám je překvapen, že do cíle přijíždí opět první. Honza doráží o dvě minuty později, jeho zkratky se opět neukázaly rychlejší než Google mapy. Martin, kterého offline navigace vedla po hlavních trasách, dojíždí vzápětí.

I tento krátký test ukázal, že bezplatná navigace na Google mapách funguje velmi dobře a dokáže ušetřit čas. Její největší předností je rychlá aktualizace hustoty provozu, největší slabinou to, že nevidí zejména menší uzavírky. Jako nevýhodu vnímáme i to, že když si uživatel nějakou cestu zvolí a v jejím průběhu se kvůli změněné dopravní situaci objeví výhodnější alternativa, navigace na ni samočinně nepřepne. Pouze ji nepříliš výrazně nabídne na displeji telefonu.

Výhody vestavěné navigace - velký displej, ovládání v zorném poli.
Výhody vestavěné navigace - velký displej, ovládání v zorném poli. | Foto: Ondřej Běhal

Největší výhodu vestavěných navigací představoval fakt, že pracují kdekoli nezávisle na síle signálu nebo datového připojení. Jenomže i na tenhle hendikep už mají Google mapy odpověď. Dají se totiž stáhnout offline a pak fungují i bez dat. V tu chvíli ale samozřejmě neznají hustotu provozu a chovají se jako jiné offline navigace.

Pokud nemáte držák na telefon, zůstává nevýhoda jeho umístění uvnitř auta v místech, které většinou nejsou v zorném poli šoféra. Sledování navigace tak odvádí pozornost od řízení. Sice se dají zapnout hlasové pokyny, ale ty nejsou zvlášť v husté městské zástavbě vždy úplně jednoznačné.

Uvnitř Hondy Civic se dá mobil upevnit poblíž řidiče, ale rozhodně ne v zorném poli.
Uvnitř Hondy Civic se dá mobil upevnit poblíž řidiče, ale rozhodně ne v zorném poli. | Foto: Ondřej Běhal

Některé vestavěné navigace v autech díky čím dál většímu propojení nových vozů s internetem také umí kalkulovat s hustotou provozu a nabízejí bezplatné aktualizace mapových podkladů. Jejich zásadní nevýhodou ale je, že jde z drtivé většiny o docela drahou příplatkovou výbavu.

Existují i další bezplatné aplikace na mobilní telefony, které fungují jako navigace. Oblíbená je například Waze, která funguje částečně i jako sociální síť, takže obsahuje od jiných uživatelů i hlášení o radarech, které třeba Google mapy nemají. Zatím... Google totiž Waze koupil, takže je možné, že se obě služby do budoucna spojí.

 

Právě se děje

Další zprávy