Test motorky: Aprilia Tuono je bestie na silnice i na okruh. Krotit ji mohou jen odvážní

Martin Lankaš
17. 7. 2018 15:21
Tuono je jedna z mála motorek, která má díky svým vlastnostem třídu samu pro sebe. Když se v patnácti rozhodovala, co dál dělat, neměla svou jasnou volbu, a tak je to na první pohled naháč, ale na první svezení “prachsprostý“ supersport. Podrobili jsme ji testu.
Skvělý podvozek, ovladatelnost, síla a surovost motoru, to vše v jednom balíčku je Tuono.
Skvělý podvozek, ovladatelnost, síla a surovost motoru, to vše v jednom balíčku je Tuono. | Foto: Martin Lankaš

Aprilia už samotným vzhledem napovídá, že její doménou budou trojciferné hodnoty na ukazateli rychlosti. Při pohledu z boku jsou patrné křížící se linie vedoucí zpod nádrže až po okraj zadního sedadla a spolu s prolisy umocňují sportovní vzhled. Celkovému agresivnějšímu vzezření dopomáhá přední maska s náfuky sání, zjemněná lehce zaoblenými světlomety a červené polepy objevující se na nádrži a oplastování.

I přes svou velikost štítek velmi dobře odvádí proud vzduchu. Při pohledu zezadu odpoutá pozornost od zadního světla ve tvaru "A" EURO kanon, kterému říkají výfuk. Mohlo by se říci, že oproti svým krajankám je tato italka poněkud fádnější, ale tahle jednoduchost má něco do sebe. Model se nabízí v barvě černé a námi testované šedé. Kdo by se nemohl rozhodnout, může sáhnout i po variantě Factory, která více připomíná modell RSV4.

Výška sedla 825 mm spolu s mojí výškou 172 cm mě nutily stát v křižovatkách na špičkách. Samotný posed během jízdy byl i přes tvrdší sedlo pohodlný, s pozicí nohou v ideálním úhlu a díky rovným řidítkům vzpřímenější. Stejné nadšení nesdílí spolujezdec, který je nucen si do stupaček div nezlámat nohy. Zadní sedlo se dá odklopit, ale stejně jako u předchozí verze tam neschováte nic.

Analogový otáčkoměr s LCD displejem nahradila palubovka plně digitální, reagující na světlo a zobrazující například jednotlivá nastavení elektronických systémů, aktuální palivovou mapu, zařazený převodový stupeň, počet otáček, zobrazení úhlu náklonu a v módu RACE stopky. Palubní počítač pracuje na dvou frontách A a B, kde si můžete dále přepínat mezi ujetými kilometry od startu a celkovými, nejvyšší dosaženou rychlostí a pro mě poněkud humorným, ale chytlavým, zobrazením aktuální spotřeby v podobě počtu možných ujetých kilometrů na litr. Množství pohonné hmoty však signalizuje až rezerva.

Hnací jednotka prošla od prvního štěknutí do výfuku v roce 2002 mnoha změnami. Nejzásadnější byl kupříkladu přechod z dvouválce na čtyřválec do V a následně v roce 2015 navýšení objemu z 999 na 1 077 ccm. Nyní výkon motoru oplývá 175 koňmi a 120 Nm, což jej dělá dosti nebezpečnou hračkou, nutící k dynamické jízdě a zároveň respektu.

Technické údaje

Výkon: 129 kW
Točivý moment: 120 Nm
Převodovka: manuální 6st
Pření kolo: 17"
Zadní kolo: 17"
Výška sedla: 825 mm
Provozní hmotnost: 205 kg
Nádrž: 18,5 litru
Cena: 399 990 Kč

Tuono patří do divočiny okresek, dálnic a okruhů, kde se může svobodně prohánět a provokovat ostatní, neboť v zajetí města se jeho kovové srdce trápí. Do čtyř tisíc otáček nespokojeně vibruje a zřetelně si brumlá pod svody: "Přidej, no tak dělej."

Jakmile ale Tuonu dopřejete vydatnou porci paliva, dostaví se takové množství síly, až se samou radostí snaží zvednout na zadní. A jelikož se vám projevy motoru a jízdní vlastnosti líbí, chcete mu na oplátku té radosti dopřát více. Neutuchající touha po rychlé jízdě, burácení motoru a hraní si s rychlořazením, mění každý kus silnice v závodní trať.

Naštěstí motorka disponuje pudem sebezáchovy v podobě bezpečnostních pomocníků, které ji umírňují v potřebě jezdce trestat za sebemenší chyby. V základu se objevuje nastavitelné ABS ve třech stupních, kontrola trakce (ATC) a Wheelie Control (AWC), zabraňující zvedání předního kola a anti-hopingová spojka, díky níž se zadní kolo při podřazování nezablokuje. Veškerá elektronika se dá nakonfigurovat či deaktivovat nezávisle pomocí tlačítek na levém ovladači. Nastavení palivových map TRACK-SPORT-RACE se pak volí při jízdě pomocí startovacího tlačítka na pravém ovladači, což je poněkud zvláštní řešení. O bezpečnost se také starají účinné avšak snadno dávkovatelné radiální čtyřpístkové brzdiče vpředu a plovoucí dvoupístkové brzdiče vzadu od Bremba.

Foto: Martin Lankaš

Tuono není jen svéhlavá bestie, co se musí krotit. Světe div se, ona i poslouchá. Důkazem je její ovladatelnost a to s jakým nadšením se pouští do každé zatáčky. Díky plně nastavitelnými "Up-side Down" přednímu tlumiči a též nastavitelnému zadním tlumičem Öhlins, verze nerozumíš-nešahej, skvěle informuje o tom, co se děje s předním a zadním kolem. Při testu byla ideálně nastavená tuhost podvozku, vyvolávající pocit stability v každé zatáčce.

Skvělý podvozek, ovladatelnost, síla a surovost motoru, to vše v jednom balíčku je Tuono. Stroj, pro kterého slovo motorka zní jako zdrobnělina. Stroj, za kterým půjdete pro další nášup, aby jste nakonec zjistili, že jeho limitem jste jen vy.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 4 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 6 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy