Jedna aukce Tatry už letos dopadla fiaskem. V březnu se v Americe dražila na první pohled dokonale zrenovovaná Tatra 77, u níž experti odhadovali cenu mířící někam přes milion amerických dolarů. Realita? 390 tisíc, tedy asi 8,64 milionu korun. Mimo Evropu kopřivnická auta pořád nemají takový zvuk, navíc renovace na první pohled možná precizní skýtala řadu dobových nepřesností. A to sběratele mohlo odradit.
To Tatra 87, jejíž dražba momentálně probíhá v Nizozemsku, je v původním stavu. Je součástí už zmíněné kolekce více než 230 aut, známé jako Palmen Barnfind Collection. "Auta jsou většinou v původním, nerestaurovaném, ale zaprášeném stavu. Žádné z nich jsme se nepokoušeli nastartovat. Byli jsme informováni, že motory byly pravidelně startovány, ale přesný stav aut a motorů je nám neznámý," píše nizozemská aukční síň Classic Car Auctions, která prodej nejen Tatry, ale i všech dalších aut ze sbírky pro prodejce Gallery Aaldering zprostředkovává. Auta byla schovaná 40 let v kostele a dvou skladištích.
Stav T87 koneckonců dobře dokládají i fotografie, na nichž je vidět zaprášené auto s velmi zašlým interiérem plným starých novin a zcela jistě nepoužitelným čalouněním. Nový majitel bude mít s autem téměř určitě velké množství práce, aby ho dostal do stavu co nejbližšího originálu.
Poprvé byla šedá tatrovka zaregistrovaná poslední červnový den roku 1948, prakticky na den přesně o šest let později ji pak někdo přihlásil v Nizozemsku. Mimochodem, dodnes má auto stejné registrační značky, jaké dostalo už kdysi: prozrazuje to jedna z dobových fotografií, na níž je nizozemská T87 zachycená. Podle aukční síně pak stihla najezdit 62 581 kilometrů.
V době psaní tohoto textu na koupi Tatry 87 přihazovalo šest lidí a cena byla 42 499 eur, tedy asi 1,005 milionu korun. Odhad aukčního portálu je takový, že by se T87 mohla prodat za 140 až 220 tisíc eur, v přepočtu asi 3,31 až 5,2 milionu korun. Připomeňme, že předloni se v Americe prodala jiná T87, ovšem zrenovovaná, za - v tehdejším přepočtu - asi sedm milionů korun. Konec aukce je naplánovaný na 6. června v osm hodin večer, tento víkend a ještě v pondělí 29. května je pak možné vydat se do Nizozemska osobně a po zakoupení vstupenky si nejen Tatru, ale celou kolekci nalezených aut prohlédnout.
Perla české historie
Připomeňme, že Tatra 87 byla představená na pražském autosalonu v roce 1937 jako nástupce Tatry 77 / 77 A. Vývoj vedl konstruktér Hans Ledwinka a podobně jako předchůdce se i T87 pyšnila špičkovou aerodynamikou pro modely Tatra vlastně tolik typickou. Třílitrový vzduchem chlazený osmiválec byl podle tradice uložený vzadu a měl maximální výkon 55 kilowattů v kombinaci se čtyřstupňovou ručně řazenou převodovkou. Poháněná byla zadní kola.
V porovnání s předchozí T77 byla T87 výrazně kratší, o 430 kilo lehčí a nabídla celokovovou karoserii - dřevěné byly jen rámy dveří. Základem pak zůstal vzadu rozvidlený páteřový rám. Druhá světová válka výrobu zastavila, v roce 1945 se však už zase rozběhla, jakkoliv v omezeném režimu, a o dva roky později se ukázalo zmodernizované provedení se zapuštěnou trojicí předních světel. Do tohoto období spadá i nizozemský kus.
Nejen v Československu auto proslavili cestovatelé Hanzelka se Zikmundem, kteří T87 projeli mezi lety 1947 a 1950 Afriku a Jižní a Střední Ameriku. Koncem roku 1950 pak výroba Tatry 87 skončila. Včetně prototypů a vozů z ověřovací série údajně dohromady v Kopřivnici vzniklo jen 3023 automobilů, některé zdroje uvádějí o pár desítek kusů vyšší číslo.