Pohonné hmoty v Česku patří k nejlevnějším v Evropě. Z okolních států řidiči natankují levněji pouze v Polsku nebo ve Slovinsku, a to navíc pouze v případě benzinu. Naopak třeba v Německu jsou paliva i o osm korun dražší. Vyplývá to z informací analytika společnosti Finlord Borise Tomčiaka.
Průměrná cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 byla v Česku v minulém týdnu 36,22 koruny za litr, litr nafty pak stál 37,29 koruny za litr. Podle analytiků lze očekávat v následujících týdnech zdražení paliv.
"Ceny v Česku jsou relativně nízké," míní Tomčiak. Ze sousedních zemí motoristé natankují podle něj benzin levněji pouze v Polsku, ze vzdálenějších pak také ve Slovinsku, Chorvatsku nebo Bulharsku. Naopak například při cestách do Alp si řidiči výrazně připlatí, v Německu či v Itálii jsou ceny kolem 45 korun za litr. Dražší je benzin i v Rakousku.
Nafta je pak při srovnání s okolními státy v Česku úplně nejlevnější, řekl Tomčiak. Například v Polsku nebo na Slovensku se její ceny pohybují kolem 40 korun za litr, v Rakousku atakují hranici 43 korun za litr a v Německu jsou přes 45 korun za litr. K nižším cenám nafty ve srovnání se sousedy přispívá zejména snížená spotřební daň, uvedl analytik.
"Zatímco v průměru je nafta na českých čerpačkách prozatím nadále dražší než benzín, plošná cena Naturalu 95 v tomto týdnu jednorázově vzrostla o 1,10 korun na litr," říká Damir Duraković z nákupní aliance Axigon.
Obecně je vyšší cena nafty během zimních měsíců podle něj poměrně obvyklá, historicky byl v některých letech litr nafty až o dvě koruny dražší. "Příčinou bývá zvýšená poptávka po topných olejích, protože topný olej je svým složením totéž co motorová nafta a v mnohých zemích je stále hojně rozšířeným zdrojem tepla," vysvětluje Duraković.
Podle Tomčiaka by česká vláda měla z ekonomického hlediska začít uvažovat o navýšení spotřební daně u nafty. "Pomocná ruka, kterou domácnostem a firmám v posledních měsících poskytla, byla obrovská. Aby dluh státu rychle nestoupal, tak bude nutné začít se zvyšováním daní," řekl. Upozornil, že řada zemí už různé daňové výhody, které na pohonné hmoty aplikovaly v loňském roce, už zrušila. Zmínil například Německo, Itálii nebo Maďarsko.
Průměrná cena PHM v Česku za poslední týden:
17.01.2023 | 36.17 | 0.00 | 37.29 | -0.03 |
18.01.2023 | 36.22 | +0.05 | 37.29 | 0.00 |
19.01.2023 | 36.37 | +0.15 | 37.28 | -0.01 |
20.01.2023 | 36.41 | +0.04 | 37.32 | +0.04 |
21.01.2023 | 36.52 | +0.11 | 37.29 | -0.03 |
22.01.2023 | 36.52 | 0.00 | 37.32 | +0.03 |
23.01.2023 | 36.58 | +0.06 | 37.31 | -0.01 |
24.01.2023 | 36.76 | +0.18 | 37.33 | +0.02 |
Zdroj: společnost CCS
Pohonné hmoty v ČR zlevňovaly vytrvale od konce loňského října, jen v prvních dnech tohoto roku zdražily. Navzdory více než dvouměsíčnímu poklesu cen jsou ale paliva stále dražší než ve stejnou dobu loni. Před rokem byl benzin v Česku o 21 haléřů na litru levnější než nyní, za naftu tehdy motoristé platili o 2,32 Kč na litru méně.
V příštích týdnech lze ovšem podle analytiků očekávat už obrat trendu ke zdražování. Analytik Purple Trading Petr Lajsek v této souvislosti upozorňuje hlavně na blížící se embargo na dovoz ruských paliv do EU, které začne platit 5. února. "Na přelomu měsíce by ceny mohly vzrůst," podotkl Lajsek. Zdražování očekává i analytik XTB Jiří Tyleček. Upozornil především na růst cen ropy na trhu, který reaguje zejména na otevírání čínské ekonomiky. Podle Tylečka bude rychleji zdražovat především benzin.
Ceny pohonných hmot v jednotlivých zemích (v korunách za litr):
Země | Benzin | Nafta |
ČR | 36,2 | 37,3 |
Německo | 44,3 | 45,2 |
Slovensko | 36,6 | 39,8 |
Rakousko | 38,5 | 42,8 |
Polsko | 34,2 | 40,0 |
Itálie | 44,6 | 45,8 |
Francie | 45,7 | 46,3 |
Maďarsko | 38,6 | 42,5 |
Španělsko | 39,8 | 41,3 |
Slovinsko | 32,0 | 41,3 |
Chorvatsko | 34,1 | 39,9 |
Bulharsko | 32,0 | 36,0 |
Řecko | 45,7 | 43,9 |
Zdroj: Finlord