Tajné: kód TPCA. Tři zachránce Kolína nesmíte spatřit

Radek Pecák Radek Pecák
24. 6. 2013 7:36
Reportáž z automobilky, která chystá svůj restart. Chce zase vyrábět 350 tisíc aut ročně
Letecký pohled na továrnu TPCA
Letecký pohled na továrnu TPCA | Foto: Aktuálně.cz

Kolín - V kolínské automobilce TPCA přibývá tajných úkrytů. V červenci tu dokonce zastaví provoz vláčku, který teď vozí návštěvníky při exkurzích továrnou. Všude je cítit, že vrcholí příprava tří úplně nových modelů, jejichž podobu nesmí nikdo předčasně spatřit a které mají vrátit firmu zpátky do časů boomu z roku 2009.

"Musíme parkovat naše vláčky jinde než dříve a v létě je opravdu úplně zastavíme. Pojedou znovu až příští rok," popisuje průvodce továrnou Milan Vokřál, jak se návštěvníků bezprostředně dotkne utajování nových aut. V halách jsou nyní některé prostory až do stropu zahaleny neprůhlednou plachtou. Za nimi jsou první zařízení pro výrobu nových typů zdejších minivozů.

Nové vozy by se měly představit veřejnosti poprvé na ženevském autosalonu příští rok na jaře. "Zatím o nich nemáme vůbec žádné informace, viděli je jen budoucí dodavatelé dílů. Prý jsou to hezká auta," říká s úsměvem mluvčí českého zastoupení automobilky Toyota Tomáš Vaněk.

Jména si ponechají: tedy Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Ale jinak to budou skutečně nové vozy. Kolínská automobilka má nejvyšší čas je nabídnout, pokud nepřichází už pět minut po dvanácté.

Současná podoba kolínské Toyoty Aygo po druhém faceliftu.
Současná podoba kolínské Toyoty Aygo po druhém faceliftu. | Foto: Toyota

Dosud vyráběné modely se prodávají již přes osm let, příští rok jim bude již devět. I když v době svého vzniku patřily k nejlepším vozům své kategorie na světě a například litrový tříválcový motor, který je pohání, sbíral léta ocenění pro světový Motor roku, postupně morálně zaostávaly. Navíc se i v této kategorii minivozů značně přiostřila konkurence. Například řada Volkswagen UP, Seat Mii a Škoda Citigo nabízí podstatně větší prostor pro posádku i jejich zavazadla. Mají také, na rozdíl od kolínských aut, řadu nových technických prvků.

Mezi ně patří například laser, který mapuje situaci do deseti metrů před vozem a pokud elektronika vyhodnotí, že řidič při hrozící srážce nereaguje, auto jedoucí rychlostí do 30 km/hod samočinně zabrzdí. Podobné vymoženosti se nepochybně budou muset objevit v nových autech z Kolína, pokud značky, které je prodávají, budou chtít uspět.

Po rozjezdu výroby nových aut se počítá s roční kapacitou zhruba tří set tisíc automobilů, tedy se stejným množstvím jako u předchůdců. Pokud plány vyjdou, bude kolínská TPCA minimálně pro příštích několik let zachráněna. Z vrcholné produkce přes 330 tisíc aut v roce 2009 postupně spadla až na loňských 215 000 vyrobených vozů. Musela propouštět, teď opět začíná nabírat nové pracovníky. Současnou produkci zachraňuje Velká Británie, kam vloni směřovala více než pětina vozů. Letos je to už přibližně třicet procent. I nyní je v kolínské továrně vidět na výrobní lince velkou část rozpracovaných vozů s volantem na pravé straně.

"Zatím jsme k 2400 kmenovým zaměstnancům přibrali stovku agenturních zaměstnanců. Nábor pokračuje," potvrdil mluvčí automobilky Radek Kňava. Zatímco před čtyřmi lety se tu v trojsměnném provozu jelo od pondělí do pátku, nyní se pracuje jen čtyři dny v týdnu, na dvě směny a výrobní linka navíc jede pomalejším tempem. Část agenturních pracovníků se nabírá právě kvůli jejímu opětovnému zrychlení.

Část nových zaměstnanců nahradí ty současné, kteří podle Kňavy přejdou na nové úkoly. I když to mluvčí říci nemůže, začnou připravovat továrnu na změnu výroby. Právě kvůli těmto změnám TPCA brzy ukončí zmíněné exkurze ve vláčcích.

Takto po druhé změně vzhledu vypadá od loňska Peugeot 107.
Takto po druhé změně vzhledu vypadá od loňska Peugeot 107. | Foto: Aktuálně.cz

Všechno to zapadá do schématu zatím jen neoficiálních informací, že nové vozy začnou sjíždět z výrobní linky příští rok na jaře.

Pro vedení TPCA je příprava výroby nového auta samozřejmě prioritní. Ale s novými vozy by se mohla vyřešit ještě jedna nepříjemnost, kterou mezi sebou mají továrna a město Kolín. Obě strany se dostaly do sporu kvůli 850 městským bytům, které byly za peníze města (miliarda korun) postaveny pro dělníky automobilky. Mnoho z nich zůstalo po propouštění v TPCA - odešlo 500 lidí - prázdných a město je nemohlo využívat, i když zájemce o nájemní bydlení mělo.

"Pro ilustraci: 160 neobsazených bytů za rok představuje ztrátu v rozpočtu města Kolína asi ve výši cca 6,9 milionu korun, a to je pouze holý nájem bez služeb," uvedl pro Aktuálně.cz místostarosta Kolína Tomáš Růžička. Částečná dohoda zajistila aspoň to, že město může nyní byty na dobu určitou pronajímat i občanům, kteří nepracují v automobilce.

Citroën C1 verze 2012.
Citroën C1 verze 2012. | Foto: Aktuálně.cz

Byty problém Kolín skutečně velmi tíží. Pro město by podle jeho představitelů bylo ideální, kdyby je mohlo prodat.

 

Právě se děje

Další zprávy