Do seznamu zkratek, které se objevují v prospektech v případě modelů mladoboleslavské Škody, přibývá společně s Fabií RS další. Jedná se o XDS.
O co vlastně jde? "Je to rozšíření již běžného EDS (zkratka je odvozená z německého spojení Elektronische Differentialsperre, v překladu tedy Elektronická uzávěrka diferenciálu)," říká mluvčí Škody-auto Evžen Krauskopf. Systém byl vyvinut proto, aby umožnil rozjezd na vozovce s výrazně rozdílnou přilnavostí hnacích kol (led, sníh, bláto, písek...).
Řídící jednotka porovnává otáčky kol a přibrzdí protáčející se kolo. Potřebný tlak vytváří čerpadlo. Tento systém ovšem funguje pouze v nižších rychlostech - obvykle se vypíná při dosažení rychlosti asi 40 kilometrů v hodině.
XDS je nadstavba EDS a je právě určena pro rychlou jízdu. "V podstatě se jeho činnost aktivuje během rychlého průjezdu automobilu v zatáčkou. V takovém případě je totiž při naklánění automobilu vlivem odstředivé síly vnitřní hnací kolo odlehčováno a dochází ke ztrátě trakce," říká Krauskopf.
V takové situaci snímače zjistí rychlost vozu, odstředivé zrychlení a úhel natočení volantu a pak vyhodnotí potřebný brzdný tlak na vnitřní odlehčené kolo. Tím se na vnější zatížené kola dostane větší hnací síla. Jedná se o přesně stejně velkou sílu, jakou je přibržďováno vnitřní kolo.
Jízdní vlastnosti jsou pak podobné jako u vozů s klasickou uzávěrou diferenciálu - je potlačena nedotáčivost, není třeba tolik natáčet volant, auto lépe drží stopu a také je možno stejnou zatáčku projet rychleji než bez tohoto systému.
Skutečně funguje - na okruhu je auto rychlejší
"Během testování vyšlo najevo, že stejný vůz je na stejné trati, jejíž projetí trvá kolem tři čtvrtě minuty, o sekundu rychlejší se systémem XDS než bez něho," sdělil Krauskopf.
Testovací piloti Škody se shodli, že nejvíce systém pomáhá při sportovní jízdě při zrychlování v poslední třetině zatáčky. Je ovšem nutné jet v ideální stopě a udržet vůz ještě před hranicí, než začnou zasahovat systémy trakce a stability ASR a ESP.
V této souvislosti možná nezaškodí si připomenout, co vlastně jednotlivé elektronické systémy ve Škodě Fabii RS umí:
Další pomocníci:
ABS: Díky tomu, že zamezí zablokování kol při intenzivním brzdění, je vozidlo dále řiditelné.
ESP: stále sbírá informace o rychlosti jednotlivých kol, krouticím momentu motoru, otáčkách motoru, natočení volantu a ze snímače dostředivého zrychlení. Z toho ESP vyhodnotí, zda se vozidlo nepohybuje ve smyku. Pokud zjistí, že ano, pak smyk vyrovnává pomocí přibrzdění patřičného kola a také snížení výkonu motoru.
MSR: Zabraňuje tomu, aby se kola po prudkém ubrání plynu dostala do smyku kvůli příliš velkému točivému momentu při takzvaném brzdění motorem. Pokud tedy zjistí senzory ABS tendenci motorem hnaných kol dostat se do smyku, vydá systém MSR pokyn řídicí jednotce motoru. Ta pak mírně zvýší otáčky motoru.
ASR: Kontroluje, zda kola zvládají přenášet při akceleraci kroutící moment na vozovku. Pokud je přenášený kroutící moment překročí fyzikálně daný maximální přenesitelný moment, kola začnou prokluzovat. Tím dojde ke ztrátě boční síly a vozidlo se stane směrově nestabilním. V tento okamžik začne pracovat systém ASR a sníží kroutící moment přenášený na kola tak, aby se kola přestala protáčet. Tento systém (jako jediný ze všech) lze i u nové Fabie RS deaktivovat.
HBA: Hydraulický brzdový asistent HBA (je součástí systému ESP) zvyšuje v případě nutnosti účinnost brzd tím, že zajistí maximální tlak na ně. Zablokování kol zamezí protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBV.