Formula Student je mezinárodní projekt pro studenty vysokých škol. Aby se ho někdo mohl zúčastnit, musí splnit následující: na své vysoké škole sestavit tým, který si zajistí podporu, prostory i finance. Postavit vlastní monopost, vybrat závodníky, zajistit propagaci, vést účetnictví, jako by to byla skutečná firma… Není toho málo.
Cílem týmů je pak účast na mezinárodních soutěžích Formula Student/SAE. A v nejlepším případě také vítězství v jednotlivých disciplínách.
Na ČVUT v Praze fungují dokonce dva týmy, které jsou do projektu zařazeny. Jedním je CTU CarTech, druhým eForce FEE Prague Formula.
Do každého z týmů je začleněno zhruba třicet studentů bakalářského i magisterského studia z různých fakult, především z Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické. Skupina se postupně proměňuje, jak odcházejí ti, kteří studium už ukončili. Je proto žádoucí, aby se do týmu hlásili nováčci.
Angažovanost v projektu sice není honorovaná, ale studenti mají od školy zdarma k dispozici prostory, kde mohou pracovat, velice často si studenti na konkrétním úkolu v týmu udělají diplomovou práci.
A především se pak o ně často přetahují firmy, které Formula Student sponzorují. Když se tedy ukáže, že mají talent. V životopisu navíc dobře vypadá, že nejsou "jen" studenti, ale mají i zkušenosti.
Letošní sezona už skončila, oba týmy ji slavnostně zakončily dnes už tradiční jízdou monopostů před svými fakultami v Dejvicích. Technická ulice se promění v provizorní okruh, kde letos nebyla nouze o zajímavou podívanou, na mokru totiž malé formule připomínající spíš motokáry předvádějí efektní smyky.
Formule týmu CTU CarTech přitahuje větší pozornost, pohání ji totiž benzinový motor a výkon posílá na zadní kola. Motor tedy v ulicích pěkně burácí a prská a formuli v zatáčce ustřeluje záď. Tým funguje už od roku 2008 a za tu dobu postavil devět formulí.
Monopost od eForce FEE Prague Formula, který má na kontě stavbu šesti monopostů, jezdí na elektřinu. V každém ze čtyř kol se nachází elektromotor, baterie je umístěná za řidičem. Parametry zrychlení jsou ale pochopitelně lepší než u benzinové formule.
A o zrychlení jde v závodech především, nejezdí se rychleji než 60 km/h, ačkoli podle mladých konstruktérů umí jezdit i 130 km/h. Vůz však musí obstát v jiných disciplínách. Akceleraci z 0 na 75 km/h, ve vytrvalostním závodu dlouhém 22 km, jízdě na technické trati, kdy se hodnotí zrychlení, brzdění a ovladatelnost.
Dalšími disciplínami jsou "cost report", kdy se hodnotí výrobní náklady, pokud by se vyrobilo 1000 kusů za rok, design a vyspělost konstrukčních řešení. Studenti musí také obhájit obchodní plán fiktivní firmy.
Musí tedy předvést nejen to, jak dobře formule jezdí nebo jak moderně má řešené různé konstrukční prvky, ale také jestli by na ní v reálném světě firma neprodělala kalhoty.
Oba týmy na Dni s formulemi připomněly své letošní úspěchy. CTU CarTech se na závodech ve Španělsku umístilo na 7. pozici, tým eForce FEE Prague Formula získal 3. místo na závodech v Mostě.