Stojí téměř osmdesát tisíc, ale řidiči změní noc v den. Vyzkoušeli jsme laserové světlomety

Ondřej Běhal
31. 3. 2016 17:34
Módní LED světlomety ještě nestačily u nových aut vytlačit halogeny a xenonové výbojky a už na ně útočí ještě více fascinující technologie. Testovali jsme novou generaci BMW řady 7 vybavenou za příplatek 78 780 korun laserovými světlomety. Jejich světelný paprsek mění noc v den, a přitom neoslňuje ostatní řidiče. Vidíte s nimi až na 600 metrů a zvlášť pro řidiče, kteří mají problém se šeroslepostí, jde o velký pokrok.
Laserová světla u BMW i8
Laserová světla u BMW i8 | Foto: BMW

Automobilovou branži čeká v nejbližších letech revoluce, na tom se shoduje většina expertů. Zatím se ale stále v drtivé většině prodávají vozy, které se příliš neliší od automobilů produkovaných třeba před padesáti lety. To ale neplatí o jejich osvětlení. Tady už revoluci zažíváme.

Nejlevnější auta s xenony

Xenonové světlomety si můžete pořídit za příplatek u nových levných aut jakými jsou například Opel Corsa, Seat Ibiza nebo Škoda Rapid Spaceback. I s tímto prvkem výbavy nestojí ani 300 tisíc korun. Podívejte se na žebříček nejlevnějších vozů s xenonovými světlomety.

Ještě před pár lety představovaly vrchol technologie osvětlení nových aut xenonové výbojky, které si mohlo pořídit jen mizivé procento motoristů. Ostatní se museli spokojit s běžnými žárovkami. Dnes už si můžete svítit xenony i u nových aut s cenou pod tři sta tisíc korun.

Jedním z největších hitů v automobilové branži poslední doby jsou LED světlomety. Diody znamenají požehnání zejména pro designery, protože jim umožnily pro každý model vytvořit originální světelný podpis a tím rozlišit v některých ohledech hodně unifikovanou produkci masových aut. Zároveň svítí dále a přirozenějším světlem než xenonové výbojky.

Na paty jim už ale šlape technologie laserových světlometů, kterou jsme na vlastní kůži mohli vyzkoušet u nové generace BMW řady 7 (jeho podrobný test čtěte zde). Luxusní prezidentská limuzína je spolu s hybridním sporťákem BMW i8 a sportovním kupé Audi R8 jediným sériově vyráběným autem prodávaným na českém trhu, které laserové světlomety v příplatkové výbavě nabízí.

Detail světlometu u testovaného BMW řady 7.
Detail světlometu u testovaného BMW řady 7. | Foto: BMW

Nemyslete si, že laserové světlomety "střílí" před sebe přímo laserové paprsky. Ty by za prvé neosvítily moc širokou plochu a za druhé by pochopitelně znamenaly nebezpečí pro oči všech živých bytostí v jejich dosahu. Technologie funguje tak, že laserové paprsky uvnitř světlometů směřují z vysoce výkonných diod do objektivu naplněného žlutým fosforem. Ten při zásahu laserem vyzařuje velmi intenzivní světlo podobné dennímu.

Autor článku testoval laserové světlomety v BMW řady 7 po několik březnových večerů a nocí. Po dlouhé době jsem se zase těšil z řízení auta po setmění, které jsem míval rád, ale první příznaky šerosleposti z něj v posledních letech udělaly neoblíbenou disciplínu. Díky laserovým světlometům u BMW řady 7 jsem měl opět pocit, že vidím stejně dobře jako ve dne. Výrobce udává dosvit dálkových světel až 600 metrů, tedy dvojnásobek toho, co zvládnou LED světlomety.

Laserové svícení i u motorky

BMW Laserlight - motorka

BMW letos ukázalo na veletrhu spotřební techniky CES v Las Vegas předsériový koncept motocyklu K 1600 GTL s laserovými světlomety. Rozšíření do sériové výroby zatím brání vysoká cena.

Druhou důležitou součástí testu byla i reakce protijedoucích a dojížděných řidičů na laserové světlomety. Zkoušel jsem asistenta dálkových světel, který je umožňuje mít nepřetržitě zapnuté, ale v případě potřeby paprsek přizpůsobí tak, aby ostatní šoféry neoslnil. Taková funkce se nabízí i u xenonů nebo LED světel, ne vždy ale v praxi funguje stejně dobře jako na papíře.

I tady laserové světlomety u BMW řady 7 obstály. Za celou dobu se nestalo, že by mě protijedoucí řidič "probliknul". Bylo fascinující vidět, jak systém zvládá paprsek bleskově ovládat i ve svízelných situacích, kdy auto nečekaně vyjede z nepřehledné zatáčky nebo za horizontem. A navíc, jakmile byl "vzduch čistý", okamžitě se dálkové světlomety znovu rozžehly naplno a nenechaly mě pár vteřin v šeru jako podobná zařízení u některých jiných vozů.

Funkce asistenta laserových dálkových světlometů u BMW řady 7 v praxi.
Funkce asistenta laserových dálkových světlometů u BMW řady 7 v praxi. | Foto: BMW

Technologie laserových světlometů se podle manažera vývoje společnosti Varroc Lighting Systems Davida Hynara v nejbližších letech rozšíří i mezi cenově dostupnější auta. "Bavíme se ale o světlometech, kde má laser pouze doplňkovou funkci k LED světlometům při dálkovém nebo potkávacím svícení. Žádné jiné se zatím v sériových autech ani nenabízejí," upozorňuje Hynar, že auto s laserovými světlomety, které jsme zkoušeli, například svítí do určité rychlosti výhradně pomocí LED. BMW udává, že laserové svícení funguje od 60 km/h.

Celolaserová světla jsou podle experta z firmy, která se jejich vývojem a výrobou zabývá, zatím ve fázi vývoje. Ten ještě potrvá několik let. "Sériové produkci takových světlometů nyní brání nedostatečný výkon světelného zdroje a vysoká cena," vysvětluje Hynar.

 

Právě se děje

před 52 minutami

D1 na Vysočině klouže, varují silničáři. V noci sněžilo, vyjely desítky sypačů

Okolo Jihlavy na 115. kilometru dálnice D1 platí varování před náledím, mezi 90. a 120. kilometrem může být vozovka kluzká. Podle dispečinku krajské správy silnic v kraji přes noc sněžilo, venku byly desítky sypačů. Na silnicích uvízlo několik kamionů, po ránu ale problémy se sjízdností silničáři nezaznamenali.

Sněžilo už v neděli v podvečer. "Venku bylo asi 90 sypačů, jelikož sněžilo i v noci, začaly znovu jezdit asi ve 2:00. Sem tam nějaký kamion v noci někde klouzal, ale teď už to jezdí," řekl dispečer.

Přes den bude na Vysočině zataženo, sněhových přeháněk ale bude podle meteorologů ubývat. Večer se může ojediněle tvořit mlha. Nejvyšší odpolední teploty budou od jednoho do tří stupňů Celsia.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Britský princ Harry řekl, že je smutný, že musel vzdát svých královských povinností. Královně a lidem chtěl prý sloužit dál

35letý Harry to uvedl v projevu před zástupci své charitativní organizace na podporu lesothských dětí Sentebale Harry podle agentury Reuters řekl, že konečný výsledek není tím, co zamýšlel, jinak to podle něj však nebylo možné. 

Buckinghamský palác v sobotu oznámil, že princ Harry a jeho choť Meghan už nebudou disponovat titulem královská výsost, nebudou plnit pracovní povinnosti plynoucí z příslušnosti ke královské rodině a nebudou placeni z veřejných prostředků.

"Doufám, že snadněji pochopíte, k čemu jsme dospěli, že si nechám odstup od všeho, co jsem znal, abych učinil krok směrem k tomu, co bude doufám pokojnější život," prohlásil Harry. S manželkou Meghan předtím oznámili, že chtějí své povinnosti omezit, finančně se osamostatnit a žít střídavě v Británii a Severní Americe.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Miliardář Skala prodal budovu Albatrosu na Národní třídě, píše list

Bývalý Dům dětské knihy a sídlo nakladatelství Albatros na rohu Národní třídy a ulice Na Perštýně v Praze koupil od realitního magnáta Václava Skaly byznysmen Daniel Farnbauer. Uvedl to v pondělí deník E15. Albatros v minulých letech prodělal rozsáhlou rekonstrukci, která skončila loni na podzim. Osm z deseti podlaží si podle deníku následně pronajala coworkingová společnost Spaces.

Skala vlastnil Albatros jako fyzická osoba, nikoli přes svou Pražskou správu nemovitostí (PSN). Farnbauer budovu kupuje prostřednictvím firmy Real Estate Albatros. Ani jedna ze stran se k prodeji či výši transakce nevyjádřila.

Budova Albatrosu byla postavena ve druhé polovině 60. let minulého století podle návrhu architektů Stanislava France, Luďka Hanfa a Jana Nováčka. První větší renovaci zažila v 90. letech. Poté v budově sídlila Česká spořitelna, která ji prodala Skalovi v roce 2008.

Zdroj: ČTK
Další zprávy