Auta rostou, spotřeba klesá. Dvacet let stará auta jsou dnes otesánci

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 12. 2018 6:10
Automobily se v posledních dvaceti letech významně proměnily. Jestliže koncem 90. let byly za luxus považovány prvky jako klimatizace, tempomat nebo navigace, dnes je to spíše autonomní řízení. A třeba klimatizace se stala prvkem, bez nějž si auto ani neumíme představit. Stejně jako se vyvinula výbava, vyvinuly se i ekologické nároky. Před dvaceti lety nikdo nemusel řešit emise skleníkových plynů. V současnosti však nařízení Evropské unie neodpouští ani gram CO2 a deci paliva navíc. Jak se průměrná spotřeba za dvacet let vyvinula v jednotlivých kategoriích, demonstrujeme na nejprodávanějších modelech dané doby.

Na automobily se spalovacím motorem, spotřebou do 4,0 l/100 km a cenou do půl milionu se podívejte sem.

Foto: Výrobci

Audi A6 2.5 TDI

Výkon: 110 kW
Délka/rozvor: 4796/2760 mm
Hmotnost: 1520 kg
Spotřeba: 7,0 l/100 km

Šestiválcový diesel dnes nabízejí jen prémiová auta vyšší střední třídy. A protože před dvaceti lety neexistoval Superb, je možné proti němu postavit právě prémiové Audi A6. Potom tedy vznikne situace, kdy má šest válců stejný výkon jako čtyři válce. Nižší spotřeba moderního vozu se dala očekávat, rozdíl je ale opět i v porovnání s nárůstem velikosti výrazný.

Každý pátý Superb se nyní prodává ve verzi 4x4.
Každý pátý Superb se nyní prodává ve verzi 4x4. | Foto: Radek Pecák

Škoda Superb 2.0 TDI Active

Výkon: 110 kW
Délka/rozvor: 4861/2836 mm
Hmotnost: 1550 kg
Spotřeba: 4,3 l/100 km

Škoda Superb je s naftovým motorem úsporná podobně jako dnešní moderní malá auta s maloobjemovými benzinovými motory. Tvrdí to tedy minimálně data od škodovky, kterým ale není důvod, díky reálným zkušenostem, nevěřit. Jak Audi, tak Škoda mají mimochodem manuální řazení, ačkoliv oba nabízely nebo nabízejí i automatiku.

 

Právě se děje

Další zprávy