Jedovaté diesely? Většina vypustí méně škodlivin než srovnatelné benzinové motory

Martin Přibyl Martin Přibyl
19. 12. 2018 6:02
Po vypuknutí aféry Dieselgate v roce 2015 začal na naftové motory doslova hon. Ukázalo se totiž, že Volkswagen (ale i další automobilky) dokázal obcházet měření emisí a v reálném provozu jeho nafťáky produkovaly podstatně více škodlivin, než kolik dovolovala norma. Ve společnosti začala panovat antidieselová nálada, která v Německu (a nejen tam) graduje plánovanými zákazy vjezdu naftových aut do center měst. Automobilky se však dokázaly poučit a řada nafťáků je dnes čistších než benziny. Podívejte se na srovnání odpovídajících benzinových a naftových verzí u pěti modelů.

Vycházíme z nezávislého Ecotestu německého autoklubu ADAC. Auta v něm musí pro dobré hodnocení splnit výrazně přísnější limity, než dovoluje norma. Postupně se zlepšují: zatímco testovaná naftová auta se starší emisní normou Euro 6b vypouštěla v jeho testu v průměru 341 miligramů oxidů dusíku na kilometr, nejnovější vozy (Euro 6c a Euro 6d-TEMP) dosahují na 81 mg. Přesvědčte se v naší grafice.

Foto: Hyundai

Propadák: Hyundai Santa Fe

Méně než polovinu bodů si odneslo velké SUV od Hyundai. Lehce překračuje požadavky na emise oxidů dusíku (NOx) a v porovnání s ostatními diesely je na tom hůře i v oblasti pevných částic.

2.2 CRDi 4WD
Palivo nafta
Výkon 147 kW
Spotřeba a emise CO2
Spotřeba 7,0 l/100 km
Emise CO2 220 g/km
Škodliviny
Emise uhlovodíků 12 mg/km
Emise CO 44 mg/km
Emise NOx 84 mg/km
Hmotnost pevných částic 0,1 mg/km
Množství pevných částic 0,35364 x 10¹¹/km
Hodnocení ADAC 24/50
 

Právě se děje

Další zprávy