Jedovaté diesely? Většina vypustí méně škodlivin než srovnatelné benzinové motory

Martin Přibyl Martin Přibyl
19. 12. 2018 6:02
Po vypuknutí aféry Dieselgate v roce 2015 začal na naftové motory doslova hon. Ukázalo se totiž, že Volkswagen (ale i další automobilky) dokázal obcházet měření emisí a v reálném provozu jeho nafťáky produkovaly podstatně více škodlivin, než kolik dovolovala norma. Ve společnosti začala panovat antidieselová nálada, která v Německu (a nejen tam) graduje plánovanými zákazy vjezdu naftových aut do center měst. Automobilky se však dokázaly poučit a řada nafťáků je dnes čistších než benziny. Podívejte se na srovnání odpovídajících benzinových a naftových verzí u pěti modelů.

Vycházíme z nezávislého Ecotestu německého autoklubu ADAC. Auta v něm musí pro dobré hodnocení splnit výrazně přísnější limity, než dovoluje norma. Postupně se zlepšují: zatímco testovaná naftová auta se starší emisní normou Euro 6b vypouštěla v jeho testu v průměru 341 miligramů oxidů dusíku na kilometr, nejnovější vozy (Euro 6c a Euro 6d-TEMP) dosahují na 81 mg. Přesvědčte se v naší grafice.

Design nejmenší Mazdy je v duchu jejích větších sourozenců.
Design nejmenší Mazdy je v duchu jejích větších sourozenců. | Foto: Ondřej Běhal

Propadák: Mazda 2

Úplně nejhoršího výsledku ale dosáhl benzinový a často vychvalovaný motor. Malá zážehová atmosferická jednapětka pod kapotou Mazdy 2 produkuje nadmíru jedovatého oxidu uhelnatého. Limity dané normou překračuje více než třikrát.

Skyactiv-G 90
Palivo benzin
Výkon 66 kW
Spotřeba a emise CO2
Spotřeba 6,7 l/100 km
Emise CO2 153 g/km
Škodliviny
Emise uhlovodíků 24 mg/km
Emise CO 3237 mg/km
Emise NOx 6 mg/km
Hmotnost pevných částic 0,8 mg/km
Množství pevných částic 1,48085 x 10¹¹/km
Hodnocení ADAC 5/50

Test Mazdy 2 si můžete přečíst zde.

 

Právě se děje

Další zprávy