Nezastavitelná sovětská monstra. Automobily, které převezly všechno a projely vším

Monstrózní ZiL E167 vznikl na počátku 60. let.
Naopak ZiL 135LM, který patří do stejné rodiny jako Delfín, už je sériovým modelem z 60. až 90. let. Jak je vidět i na této fotce, nešlo o žádného drobečka, především v porovnání s Moskvičem 403. Světlá výška 6,3metrového automobilu byla zhruba 589 mm. K pohonu sloužila dvojice benzinových osmiválců, každý v kombinaci s mechanickou převodovkou, které ale bylo obtížné správně synchronizovat. To vedlo k rychlejšímu opotřebení motoru.
Souběžně s typem 7906 vznikal také MAZ 7907. Přes 28 metrů dlouhý dvanáctinápravový kolos, který měl řiditelné čtyři první a čtyři poslední nápravy, což výrazně zvýšilo jeho obratnost. MAZ 7907 vznikl ze stejného důvodu jako zmíněný typ 7906, na přepravu systému Celina-2 se však hodil o něco více. O pohon všech kol se staral motor s plynovou turbínou o výkonu 919 kW, celkově mohlo auto převážet až 150 tun nákladu. Jakkoliv typy 7906 i 7907 úspěšně prošly zkouškami, do výroby kvůli ukončení projektu Celina-2 nikdy nezamířily.
MAZ nicméně nevyráběl jen auta pro potřeby ministerstva obrany. Na přelomu 70. a 80. let vyvíjel model s označením MVU 30. Jednalo se o zemědělský stroj, jehož cílem bylo rozprašovat po polích hnojivo a různé chemikálie. Tento stroj byl dokonce efektivnější než práškovací letadlo, dostal se tak i do výroby. Vzhledem k nedostatečné výrobní kapacitě a na konci 80. let již postupně kolabujícímu Sovětskému svazu se však MVU 30 nedočkalo větší popularizace.
Čtyřnápravový tahač MAZ 537 vyjel poprvé v roce 1959 a vznikal až do roku 1990. Určený byl na tahání nejrůznějších zbraní či vojenských vozidel, využíval se ale i v civilním sektoru. Původní zvládl vůz utáhnout až 50 tun, některé pozdější verze dokonce o 25 tun více. Poháněl jej za kabinou umístěný naftový dvanáctiválec o objemu 38,8 litru původem z tanku. Vedle obrovské tažné síly byla výhodou vozidla i průchodnost těžkým terénem.
Foto: Výrobci
Jan Matoušek Jan Matoušek
31. 12. 2020 6:02
Sovětský automobilový průmysl, to nejsou jen Lady, Moskviče nebo vojenské modely GAZ a UAZ. Nejrůznější automobilky z někdejší světové velmoci vyprodukovaly i spoustu pozoruhodných automobilových monster. Ta dokázala převážet vojenské rakety nebo projet i tím nejnesmyslnějším terénem. Na výběr nejzajímavějších sovětských automobilových monster se podívejte do galerie.
 

Právě se děje

Další zprávy