Nezastavitelná sovětská monstra. Automobily, které převezly všechno a projely vším

Monstrózní ZiL E167 vznikl na počátku 60. let.
Naopak ZiL 135LM, který patří do stejné rodiny jako Delfín, už je sériovým modelem z 60. až 90. let. Jak je vidět i na této fotce, nešlo o žádného drobečka, především v porovnání s Moskvičem 403. Světlá výška 6,3metrového automobilu byla zhruba 589 mm. K pohonu sloužila dvojice benzinových osmiválců, každý v kombinaci s mechanickou převodovkou, které ale bylo obtížné správně synchronizovat. To vedlo k rychlejšímu opotřebení motoru.
Souběžně s typem 7906 vznikal také MAZ 7907. Přes 28 metrů dlouhý dvanáctinápravový kolos, který měl řiditelné čtyři první a čtyři poslední nápravy, což výrazně zvýšilo jeho obratnost. MAZ 7907 vznikl ze stejného důvodu jako zmíněný typ 7906, na přepravu systému Celina-2 se však hodil o něco více. O pohon všech kol se staral motor s plynovou turbínou o výkonu 919 kW, celkově mohlo auto převážet až 150 tun nákladu. Jakkoliv typy 7906 i 7907 úspěšně prošly zkouškami, do výroby kvůli ukončení projektu Celina-2 nikdy nezamířily.
MAZ nicméně nevyráběl jen auta pro potřeby ministerstva obrany. Na přelomu 70. a 80. let vyvíjel model s označením MVU 30. Jednalo se o zemědělský stroj, jehož cílem bylo rozprašovat po polích hnojivo a různé chemikálie. Tento stroj byl dokonce efektivnější než práškovací letadlo, dostal se tak i do výroby. Vzhledem k nedostatečné výrobní kapacitě a na konci 80. let již postupně kolabujícímu Sovětskému svazu se však MVU 30 nedočkalo větší popularizace.
Čtyřnápravový tahač MAZ 537 vyjel poprvé v roce 1959 a vznikal až do roku 1990. Určený byl na tahání nejrůznějších zbraní či vojenských vozidel, využíval se ale i v civilním sektoru. Původní zvládl vůz utáhnout až 50 tun, některé pozdější verze dokonce o 25 tun více. Poháněl jej za kabinou umístěný naftový dvanáctiválec o objemu 38,8 litru původem z tanku. Vedle obrovské tažné síly byla výhodou vozidla i průchodnost těžkým terénem.
Foto: Výrobci
Jan Matoušek Jan Matoušek
31. 12. 2020 6:02
Sovětský automobilový průmysl, to nejsou jen Lady, Moskviče nebo vojenské modely GAZ a UAZ. Nejrůznější automobilky z někdejší světové velmoci vyprodukovaly i spoustu pozoruhodných automobilových monster. Ta dokázala převážet vojenské rakety nebo projet i tím nejnesmyslnějším terénem. Na výběr nejzajímavějších sovětských automobilových monster se podívejte do galerie.
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 50 minutami

Čtyřiačtyřicetiletý bek Chára pokračuje v NHL, dohodl se s Islanders

Čtyřiačtyřicetiletý slovenský obránce Zdeno Chára bude i nadále působit v NHL, kde se dohodl na roční smlouvě s New York Islanders. Vítěz Stanleyova poháru z roku 2011 s Bostonem se chystá na 24. sezonu v nejlepší lize světa. Loni 205 centimetrů vysoký rodák z Trenčína opustil po 14 letech Boston, kde byl kapitánem, a zamířil do Washingtonu.

V minulé sezoně měl Chára základní příjem 795 tisíc dolarů a na bonusech si mohl vydělat dalších až 730 tisíc dolarů. Islanders, kde začal v roce 1997 svou kariéru v NHL, finanční podmínky jeho kontraktu nezveřejnili. Klub z Long Islandu jej draftoval v roce 1996 ve třetím kole na 56. pozici.

Sedminásobný účastník Utkání hvězd a držitel Norris Trophy pro nejlepšího obránce z roku 2009 hrál také za Ottawu. S 1608 zápasy v NHL je Chára 13. v historickém pořadí a v nadcházející sezoně by se mohl posunout až na 7. místo před Marka Recchiho (1652 utkání).

V minulém zkráceném ročníku kvůli pandemii koronaviru si Chára v základní části připsal za Washington v 55 zápasech 10 bodů za dvě branky a osm asistencí. V pěti duelech play off nebodoval. Celkově v NHL nasbíral 666 bodů (207+459). V bojích o Stanleyův pohár sehrál rovných 200 utkání a zaznamenal 70 bodů (18+52).

Zdroj: ČTK
před 54 minutami

Pozůstalým po civilistech zabitých při útoku USA v Kábulu omluva nestačí

Omluva nestačí, řekl v sobotu Afghánec Ímal Ahmadí, který při útoku americké armády v Kábulu přišel na konci srpna o deset příbuzných. Pentagon původně útok bezpilotního letadla vydával za akci proti autu s atentátníky, v pátek se ale omluvil a přiznal, že zemřelo deset civilistů. Mezi oběťmi útoku z 29. srpna byla i tříletá Ahmadího dcera. Z deseti mrtvých bylo sedm dětí.

Střela z bezpilotního letounu zasáhla auto Ahmadího bratra. Rodina požádala Washington, aby incident vyšetřil a aby byli potrestáni vojáci, kteří jsou za incident zodpovědní.

"Omluva nám nestačí, Spojené státy by měly najít toho, kdo to udělal," řekl Ahmadí. Rodina podle něj také bude požadovat finanční odškodné a převoz několika členů do jiné země, kterou Ahmadí ale neupřesnil.

Zabitý řidič a Ahmadího bratr pracoval delší dobu pro americkou humanitární organizaci. Americká média hned po útoku uváděla, že mrtví jsou civilisté a že nic nepodporuje tvrzení Pentagonu o tom, že v autě byly výbušniny. Raketa auto zasáhla, když řidič vjížděl na příjezdovou cestu k domu a děti se rozběhly řidiče přivítat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy