"Vše je jako dosud. Auto stejně reaguje na plyn, při plynulé jízdě na Jižní spojce jsem z palubního počítače odečetl spotřebu 5,2, při další v hustším městském provozu 6,4." Takto nás stručně v úterý v poledne informoval Ivo Stonjek, majitel čtyři roky staré octavie combi s dvoulitrovým turbodieselovým motorem s výkonem 103 kW. Jedná se o maximálně vybavený exemplář Laurin & Klement, navíc s pohonem všech kol.
O den dříve jsme byli svědky, jak se do řídicí jednotky motoru tohoto vozu nahrává nový software, který zajistí, že auto již při emisních homologačních testech nebude schopné podvádět.
Stejně jako nám je i Ivo Stanjekovi jasné, že z takto čerstvé zkušenosti nelze dělat velké závěry. Nicméně právě jemu můžeme věřit, že odlišnosti v projevu motoru pozná. Je totiž bývalým vojenským pilotem a doma má poměrně bohatou sbírku sportovních vozů.
"Auto jsem kupoval jako ojeté, když mělo na tachometru 58 000 kilometrů. Nyní se blížím k hodnotě 90 000 kilometrů. Dopřávám mu předepsaný servis, proto jsem také přijel na výzvu na aktualizaci softwaru. Jinak s autem žádné problémy nemám, používám ho hlavně pro víkendové cesty za rodinou do východních Čech. Čtyřkolku jsem si vybral hlavně kvůli horší cestě, která vede k naší chatě, a kombík kvůli potřebě převážet větší náklady," vysvětlil svoji volbu tohoto vozu. Při daných parametrech se mi líbí i spotřeba. "Dlouhodobě jezdím za 6,3 litru, ale když nespěchám, zvládnu delší vzdálenosti třeba i za 4,3 litru," dodal.
Servisní úkon jeho vůz podstoupil v pražské provozovně dealerství Louda Auto. "Nahrání nového softwaru trvá obvykle od deseti do dvaceti minut, záleží na rychlosti připojení," sdělil nám technik, který servisní notebook připojil k diagnostické zásuvce vozu. V tomto případě trvalo nahrávání přibližně 12 minut. Jelikož diagnostika ukázala v ten moment rovněž závadu na hlavním světlometu vozu, vyměnil technik během následujících několika minut rovněž žárovku obrysového světla.
"Na počátku této servisní akce panovala ze strany mnoha majitelů turbodieselových vozů z koncernu Volkswagen obava, že se zhorší výkon a spotřeba. Nyní sice také někteří majitelé aktualizaci softwaru odmítají, ale je jich už jen zhruba jedna třetina," sdělil vedoucí servisu Louda Auto na Černém Mostě v Praze Pavel Kulich.
I my jsme se s takovým případem setkali: "Šéf firmy nám přikázal, abychom aktualizaci odmítli," uvedl před dvěma týdny při příjezdu do stejného servisu Alois Pazdera, obchodní zástupce jedné pražské firmy. Na servisní prohlídku po ujetí 150 000 kilometrů přivezl dvoulitrovou dieselovou octavii s výkonem motoru 83 kW. Podle jeho slov se nadřízený bojí, že by potom měl u firemních aut vyšší náklady na palivo. Nyní prý s tímto vozem dlouhodobě dosahuje spotřeby kolem 4,8–4,9 litru nafty.
Testy automobilek, stejně jako nezávislých evropských autoklubů však ukazují, že jak výkon, tak i spotřeba zůstanou po zásahu nezměněné. Například při červnovém měření, na kterém se spolupodílely německý, rakouský a švýcarský autoklub, ukázaly přístroje u tří vozů Audi A4 stejnou spotřebu i výkon, dokonce se nezměnila ani hlučnost. Pouze u motoru namontovaného do jednoho exempláře vozu Volkswagen Golf stoupla spotřeba o 0,15 litru. Naopak podstatnou měrou klesla u aut s aktualizovaným softwarem produkce emisí oxidů dusíku. Právě jich se na samém počátku celá aféra Dieselgate týkala. U aut měřených autokluby se úroveň vypouštěných NOx snížila v rozpětí 12–36 procent.
Svolávací akce na vozy s motory Volkswagen řady EA 189 ve verzi 1,2, 1,6 a 2,0 litru běží již od jara letošního roku. Týká se rovněž řady vozů značek Audi, Seat a Škoda. "Zatím bylo obesláno celkem v pěti vlnách přibližně dvacet tisíc majitelů dotčených vozů Škoda a úprava byla provedena u třetiny z nich," sdělil na dotaz mluvčí tuzemské prodejní organizace Škoda Auto Vítězslav Pelc.