Kopřivnice - Automobilka Tatra má zajištěné provozní financování a oznámila už několik nových zakázek, nejnověji jde o stovku podvozků s motory a převodovkami pro brazilskou firmu vyrábějící vojenské speciály.
"Doufáme, že za dva tři roky už bude uzdravená a schopná plnohodnotného života," říká k současné situaci "pacientky" Petr Rusek, předseda představenstva akciové společnosti Tatra. Do funkce nastoupil letos v dubnu poté, co těžce zadluženou firmu získala v dražbě společnost Tatra Trucks podnikatelů Jaroslava Strnada a Reného Matery.
"Zvyšování produktivity bude bohužel spojeno i s redukcí pracovníků, zřejmě v řádu desítek," říká Rusek v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.
Aktuálně.cz: Záchrana automobilky Tatra, slavné české značky, vypadá na první pohled téměř pohádkově. Je už podle vás vše v pořádku? Nebo skutečnost ještě není tak růžová?
Petr Rusek: Není a ani být nemůže. Podívejte se, situace Tatry byla podobná jako v případě člověka, kterého na silnici srazilo auto. Leží na silnici, selhávají mu životní funkce a je blízko smrti. V první fázi je tedy nejprve třeba provést první pomoc - resuscitaci, zastavit krvácení… Když to převedu do reality podniku, bylo nutno nejprve obnovit nákup dílů, zajistit výrobu, prodej a přísun objednávek….
A.cz: Jak dlouho tato fáze trvala?
Zhruba do konce září. Pak se Tatra dostala na jednotku intenzivní péče, kde se postupně stabilizovala. Teprve následně se ocitla na běžném nemocničním pokoji a začalo se s léčbou dalších neduhů, kterými firma trpí. Ty ji sice bezprostředně neohrožují, ale stav by se kvůli nim zase mohl zhoršovat. Prvního října byl stanoven hlavní zodpovědný lékař, kterým je generální ředitel Petr Karásek. Nyní už se soustřeďujeme na procesy v jednotlivých částech Tatry a současně musíme připravit plány na příští rok.
O práci mohou přijít desítky lidí
A.cz: Máte nějaký odhad, jak dlouho se ještě bude Tatra léčit?
Doufáme, že za dva tři roky už bude uzdravená a schopná plnohodnotného života.
A.cz: Bude ještě třeba vyoperovat nějaké nádory, mám na mysli přeskupení pracovníků a případné propouštění?
Ano, ještě příští rok se v některých částech firmy budeme muset zabývat zvyšováním produktivity, což je bohužel spojeno i s redukcí pracovníků zřejmě v řádu desítek.
A.cz: Rok sice ještě neskončil, ale jak se vyvíjí letošní hospodaření?
Letos bychom se rádi dostali na nulu a příští rok už by Tatra mohla vygenerovat lehký zisk.
A.cz: Může vám v tomto ohledu nějak pomoci intervence České národní banky na oslabení koruny?
Částečně ano, jenže my hodně komponentů dovážíme a i v České republice nakupujeme část dílů za fixované ceny v eurech. Takže malý pozitivní efekt se zřejmě dostaví, ale zase to není nic životně důležitého….
A.cz: Letošní plán 880 kusů vyrobených aut nejspíše splníte. Překonáte příští rok hranici tisíce kusů?
Rádi bychom, ale nesmíme zapomínat, že v roce 2014 nás čekají náročná opatření spojená s restrukturalizací základních procesů. Takže výsledky by se měly projevit nejen v obchodní části, ale i v oblasti posílení společnosti jako takové.
A.cz: Zatím nejzajímavější zakázkou, kterou jste letos oznámili, je kontrakt o dodávce pro nejmenovanou blízkovýchodní zemi, o níž média spekulují jako o Saudské Arábii. Jde především o vozy Tatra 810. Co pro vás tento kontrakt znamená?
Hned několik věcí. Jde samozřejmě o významný počet vozů, které se až do roku 2015 budou všechny kompletně vyrábět v Kopřivnici. Navíc je to, po dodávce pro Armádu ČR, první nový významný kontrakt pro naše vozidlo řady 810, a tudíž možnost oslovit další potenciální zákazníky. A konečně, obrovsky zajímavá je pro nás zakázka na vybudování montážního závodu s kompletní technologií. To je zcela nový a určitě perspektivní obor činnosti.
Fotogalerie: Podívejte se, jak vyrábí Tatra pro nové vlastníky
A.cz: Když už je řeč o Tatře 810... Nabídnete ji opět české armádě jako náhradu za prastaré Zily a Pragy V3S se skříňovými nástavbami, které tam dosud jezdí?
To bychom pochopitelně rádi, ale česká armáda má momentálně asi jiné priority, takže to není na pořadu dne.
A.cz: Dalším pilířem Tatry byly a zřejmě i budou dodávky podvozků pro armádní speciály. Již jste oznámili zakázku pro brazilský Avibras, jednáte i o dalších?
Samozřejmě. Nemohu být samozřejmě příliš konkrétní, protože se jedná o velmi citlivou oblast. Nicméně nás těší, že se informace o unikátních schopnostech našich vozidel a zejména podvozků dostávají opět do širšího povědomí. Například zmíněná brazilská firma přešla pro výrobu svých speciálů z podvozků Mercedes na naše a to nás pochopitelně velmi těší. Navíc na našem podvozku jezdí například i francouzské obrněné vozidlo Titus, které má určitě šanci uspět v mnoha armádách světa.
A.cz: V příštím roce začne platit emisní norma Euro 6. Jak jste v této souvislosti pokročili se zabudováním nového motoru DAF?
Se zástavbou motoru do phoenixu nyní finišujeme a doufáme, že na počátku roku bude vše hotovo. Pro jistotu si zatím připravíme zásobu aut, protože i příští rok lze prodat vozy s motory Euro 5, pokud byly vyrobeny v roce 2013. Zdrželo nás zejména to, že jsme motor dostali ke zkoušení docela pozdě…
A.cz: Jaký osud čeká váš tradiční vzduchem chlazený motor, který již normu splňovat nebude?
Zatím ho samozřejmě budeme nabízet pro teritoria, kde tak přísné emisní předpisy neplatí. A postupně ho i ve vozech Tatra 815 budeme nahrazovat jiným typem motoru. Už nebude náš, vývoj by se nám nevyplatil.
Vracíme se k hasičům
A.cz: V minulosti se tatry úspěšně prodávaly i silničářům či hasičům. Pak se ale v jejich službách začala objevovat vozidla jiných značek. Dokážete se k těmto zákazníkům vrátit?
V případě hasičů se nám to již podařilo. Letos hasičské útvary z devadesáti procent nakoupily právě tatry. U silničářů, ale také například u lesních správ nás čeká ještě dlouhé přesvědčování.
A.cz: Letos jste také vyvinuli Tatraktor, tedy zemědělské vozidlo. Kdy ho začnete nabízet?
My ho již nabízíme a propagujeme. Například nyní na specializované výstavě v Hannoveru. Objednávky v řádu několika kusů již máme. V budoucnosti očekáváme, že ho každým rokem prodáme minimálně desítky kusů. Pro větší zemědělské firmy je to totiž velmi výhodné vozidlo. Například takzvané náklady na tunokilometr jsou o čtyřicet procent nižší než u klasického traktoru. Navíc náš vůz neničí zemědělské cesty, také tlak na půdu je výrazně nižší než v případě normálního traktoru.
Retrogalerie: Projděte si slavnou historii značky Tatra