Indické SUV od Škody je tu. S Visionem IN chce automobilka dobýt komplikovaný trh

Indické SUV od Škody je tu. S Visionem IN chce automobilka dobýt komplikovaný trh
Škoda představila studii Vision IN, auta, které se začne v sériové verzi vyrábět na přelomu let 2020 a 2021.
Jde o malé SUV určené přímo pro Indy, automobilka ale připustila, že uvažuje i o exportu na cizí trhy.
Z mnoha úhlů připomíná jiná SUV Škody prodávaná v Evropě, třeba Kamiq, ale i Karoq. Robustní nárazník je ale originální.
Působí větší, než ve skutečnosti je, což mají prý Indové rádi.
Foto: Škoda Auto
Eva Srpová Eva Srpová
3. 2. 2020 14:02
Škoda v Dillí oficiálně odhalila koncept nového SUV Vision IN. Sériové auto začne vyrábět na indickém území začátkem roku 2021. Díky tomu se sníží náklady, a tedy i cena, a tak se vůz má stát konkurenceschopným. S modelem Vision IN česká značka startuje projekt India 2.0, za nějž je zodpovědná za celý koncern Volkswagen. Vznikne několik aut obou značek sdílejících platformy.

Doposud se Škodě Auto na indickém trhu příliš nedařilo. Přestože jde o druhou nejlidnatější zemi na světě a mnohé zahraniční firmy v ní vidí obchodní potenciál, prorazit v Indii není tak snadné, a to zejména v automobilovém průmyslu.

Kupní síla roste pomaleji a oblíbené jsou především asijské značky. U nových aut je tedy zásadní cenová konkurenceschopnost. I když automobilka své vozy (nyní v Indii prodává čtyři modely - Rapid, Octavii, Super a Kodiaq) montuje v místních továrnách v Puné a Aurangábádu, mnoho dílů bylo potřeba do Indie dovážet z Česka, což zvyšovalo výrobní náklady, a tedy i prodejní ceny.

V indickém Dillí, na večírku předcházejícím autosalonu Auto Expo 2020, automobilka v pondělí 3. února poprvé ukázala koncept Vision IN určený pro indické zákazníky, se kterým chce tamní trh skutečně dobýt. Jde o malé SUV, které se kompaktními rozměry podobá evropskému Kamiqu. Na délku měří 4256 mm a má rozvor náprav 2671 mm. Studii pohání benzinový motor 1.5 TSI o výkonu 110 kW (150 k). Zatímco my Kamiq řadíme mezi menší vozy, pro Indy takto velké auto spadá do střední třídy.

Novinkou je modulární platforma MQB-A0-IN, která má v budoucnu podpírat několik modelů pro Indii, a to nejen od značky Škoda, ale také Volkswagenu. Platforma se vyvíjí a vyrábí v technologickém centru v Puné a vozy, které ji budou v budoucnu využívat, mají z 95 % vznikat na indickém území, čímž se zvýší efektivita výroby.

Velký úkol pro Škodu
Koncept Vision IN má mnohem větší úkol, než se zdá. Nejenže nastiňuje, jak má vypadat sériové SUV pro indický trh, je také prvním autem definujícím projekt nazývaný India 2.0. Skupina Volkswagen své plány oznámila už v roce 2018, kdy pověřila mladoboleslavskou automobilku, aby převzala za celý koncern na tamním trhu zodpovědnost, a přislíbila, že na realizaci uvolní miliardu eur, přičemž 250 milionů eur jde na výzkum a vývoj.

Lamely konceptu jsou vyrobeny z tmavého křišťálu a svítí. Je to efektní.
Lamely konceptu jsou vyrobeny z tmavého křišťálu a svítí. Je to efektní. | Foto: Škoda Auto

V říjnu 2019 došlo k sloučení tří společností koncernu Volkswagen Group India, které se doposud samostatně zabývaly výrobou a prodejem osobních vozů. Záměrem bylo efektivněji využívat firemní procesy a rychleji rozhodovat v plánování. Po spojení společnost nese název Škoda Auto Volkswagen India Private Limited (SAVWIPL) a v jejím čele stojí Gurpratap Boparai.

Do společnosti spadají nejen značky Škoda a Volkswagen, ale také Audi, Porsche a Lamborghini. Automobilka Škoda rovněž připustila, že se uvažuje i o exportu modelů z Indie na další trhy.

"Klíčem k úspěchu je pro nás lokalizace. Nezbytným předpokladem bylo otevření technologického centra v Puné. Díky lokalizované modulární platformě MQB-A0-IN máme nyní k dispozici také technickou platformu. Můžeme tak nabízet moderní, atraktivní vozy, které splňují nejnovější
bezpečnostní a emisní normy platné v Indii, odpovídají vkusu našich zákazníků a jsou vytvořené na míru jejich požadavkům," vysvětluje šéf společnosti Gurpratap Boparai.

Cíle koncernu Volkswagen na indickém trhu nejsou malé a Škoda Auto spoléhá, že úspěch by mohl vyvážit klesající prodeje, které vloni zaznamenala na čínském trhu. "Společně se značkou Volkswagen usilujeme o to, abychom do roku 2025 společně získali 5% tržní podíl, v závislosti na vývoji trhu a konkrétního segmentu. Indie by tak postoupila mezi pět největších trhů značky Škoda na světě," říká Bernhard Maier, předseda představenstva automobilky Škoda Auto.

V Indii se také otevřela další pobočka DigiLabu, tedy technologické laboratoře, jež má na starosti vývoj a realizaci rozmanitých digitálních projektů a chytrých řešení v oblasti mobility.

Automobilka také řeší uhlíkovou stopu výrobních závodů. V Puné se instalovalo 25 770 fotovoltaických modulů umístěných na ploše 63 000 m2, které mají v budoucnosti snížit vypouštěné emise CO2 v závodě o 9000 tun ročně, a podle vyjádření automobilky jí to pomůže k tomu, aby v roce 2030 dosáhla uhlíkově neutrální výroby.

Velká digitální obrazovka, volič převodovky shift-by-wire a křišťál na palubní desce.
Velká digitální obrazovka, volič převodovky shift-by-wire a křišťál na palubní desce. | Foto: Škoda Auto

Vision IN podrobně: Krystaly a veganské materiály
Ačkoli má jít o cenově dostupné SUV (podle neoficiálních vyjádření by v základu mělo vyjít na 250 až 300 tisíc korun), interiér studie působí hodnotně. Nechybí nejmodernější technologie včetně digitální obrazovky s úhlopříčkou 12,3 palce.

Automobilka zdůrazňuje, že v interiéru vedle pravého dřeva a pravé usně (na kterou si údajně indičtí zákazníci potrpí) používá také veganské materiály včetně extraktu z rebarbory a plodu dubu. Koberečky jsou utkány z materiálu jménem piñatex, který se získává z listů ananasu.

Strop je vyroben z recyklovaného umělého vlákna. Potisk materiálů na palubní desce se inspiroval tradičními indickými metodami, při kterých se používají ručně vyřezávaná dřevěná razítka.

Volič sedmistupňové automatické převodovky DSG využívá systém shift-by-wire a stejný najdeme také v nové generaci Škody Octavia.

Vedle konceptu Vision IN Škoda představí na autosalonu také model Karoq, modernizovaný Superb, Rapid ve verzi Monte Carlo a Octavii RS.

 

Právě se děje

před 27 minutami

Příjem žádostí do druhé výzvy programu COVID nájemné MPO kvůli nefungujícímu on-line systému prodlouží do 4. února

Příjem žádostí do druhé výzvy programu COVID nájemné MPO kvůli nefungujícímu on-line systému prodlouží do 4. února, sdělil ČTK ministr Havlíček.

On-line informační systém MPO pro podávání žádostí do programů COVID je podle Havlíčka připraven. Příjem žádostí začne znovu v sobotu v 08:00, uvedl.

Zdroj: ČTK
před 44 minutami

Nový majitel má dát za Vítkovice Heavy Machinery přes 1,2 miliardy korun

Nový majitel by měl za ostravský strojírenský podnik Vítkovice Heavy Machinery (VHM) zaplatit 1,2115 miliardy korun. Jde o nejvyšší nabídku ze čtvrtečního druhého kola výběrového řízení. Byla vyvolávací cenou v páteční aukci na portálu verejnedrazby.cz, do níž postoupilo pět nejvážnějších zájemců, a nakonec se ukázala být i konečnou cenou. Za firmu to ČTK sdělil Jaroslav Martínek.

Jméno subjektu, který ve výběrovém řízení předložil nejvyšší nabídku, zatím insolvenční správce Lukáš Zrůst nesdělil. "Bude oznámeno po splnění dílčích povinností ve smyslu insolvenčního zákona," uvedl Martínek.

Prodejní proces páteční aukcí ještě neskončil. Do 27. ledna musí s jejími výsledky vyslovit souhlas věřitelský výbor, zajištění věřitelé a soud. "Pokud bude vysloven, má nový majitel čas do 11. března na doplacení kupní ceny. O den později je nejzazší termín pro uzavření smlouvy o převodu závodu a 15. března je rozhodný den pro převod VHM na nového majitele," uvedl Martínek.

Zdroj: ČTK
Další zprávy