I nejlevnější Felicia by dnes stála půl milionu. Jak se za dvacet let změnily ceny malých aut?

Jan Matoušek Jan Matoušek
20. 4. 2018 7:27
Už uplynulo dvacet let od chvíle, kdy Škoda Auto představila světu omlazenou podobu Felicie. Psal se únor 1998 a nejpopulárnější auto v České republice tehdy dostalo tvář podobnou první Octavii. Po dvaceti letech jezdí Češi již ve třetí generaci Fabie, tedy nástupci Felicie. V následující grafice jsme se rozhodli připomenout, kolik vůbec Felicia v roce 1998 stála a jak si stojí v porovnání s dnešní Fabií. A aby to nebylo jen o mladoboleslavském výrobci, podívali jsme se na vývoj cen i u vybraných konkurenčních modelů.

Aby bylo srovnání vypovídající, zvolili jsme metodu přepočtu ceny na počet průměrných platů. Podle toho lze zjistit, jak dostupná dnešní malá auta oproti době před dvaceti lety jsou. Český statistický úřad uvádí, že v roce 1998 byla průměrná měsíční mzda 11 801 korun. Nejaktuálnější údaj, který se vztahuje na rok 2017, říká, že průměrná mzda byla loni 29 504 korun. Ceny automobilů čerpáme z Autokatalogu pro modelový rok 1999, který vyšel v průběhu roku 1998. Ten podle vysvětlivky pak ceny čerpal z tehdy platných ceníků jednotlivých automobilek.

Foto: Výrobci

Fiat Punto

Pojďme se podívat ke konkurenci Felicie. Ač se to dnešním viděním může zdát šílené, v roce 1998 byl Fiat Punto po Felicii nejprodávanějším malým autem. Verze S s jedenáctistovkou o výkonu 40 kW a pětidveřovou karoserií v roce 1998 stála 249 900 korun, tedy 21 průměrných měsíčních platů. Za ABS se v této verzi připlácelo 34 tisíc korun, za airbag řidiče 12 500 korun a za klimatizaci 40 300 korun. V nabídce vozu byl i turbodiesel 1.7 TD o výkonu 51 kW, který v kombinaci s výbavou SX stál 343 900 korun, tedy 29 průměrných platů. Pohledem na dnešní průměrnou mzdu to znamená astronomických 860 tisíc korun.

 

Právě se děje

Další zprávy