Šéf VW zase míří na Teslu. Z Wolfsburgu chce mít koncernovou obdobu Gigafactory

Martin Přibyl Martin Přibyl
17. 12. 2020 12:03
Zatímco koncernové továrny ve Cvikově, Emdenu a Hannoveru přecházejí čistě na výrobu elektromobilů, okolo ústředí Volkswagenu ve Wolfsburgu bylo zatím elektrizující ticho po pěšině. Dokonce takové, že to znervóznilo i saského premiéra Stephana Weila, jehož spolková země drží ve VW přibližně dvacetiprocentní podíl. Budoucnost ústřední fabriky chtěl pojistit právě výrobou elektroaut.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Řešení otázky budoucnosti Wolfsburgu je jedním z vyústění souboje mezi Diessem a odbory, potažmo jejich prodlouženou rukou v osobě Stephana Weila. Diess u dozorčí rady žádal oficiální vyjádření podpory pro svoji reformu koncernu VW, která je spojena s úsporou nákladů a přechodem k elektrifikaci a digitalizaci nabízených aut.

Diessovy požadavky mimo jiné zahrnovaly předčasné prodloužení smlouvy až do roku 2025 a možnost obsadit uvolněná místa v představenstvu (uvolnily se pozice finančního ředitele a šéfa nákupu) svými lidmi. Z prvního požadavku nakonec musel slevit, své vyvolené ale do představenstva dosadit smí.

Dozorčí rada pak dále rozhodla o tom, že koncern nepošle italské značky Lamborghini a Ducati na burzu (což de facto znamená jejich prodej), a že pokud při šetření dojde k propouštění, může jít pouze o ukončování pracovních poměrů z důvodu odchodu do důchodu.

Odpovědí na Weilův požadavek je pak nový plán budoucnosti Wolfsburgu. Podle agentury Bloomberg ho již Diess představil na interní koncernové konferenci.

Jeho cílem je udělat z největší automobilové továrny na světě, která ročně vychrlí na 800 tisíc Golfů, Tiguanů a spol., nejmodernější závod v koncernu. Fabrika bude modernizována na výrobu nejmodernějších elektrických aut, dostane nejnovější výrobní nástroje i software. Cílem je dorovnat se technologií výroby Gigafactory, kterou staví americká Tesla poblíž Berlína.

Díky změnám by se čas potřebný na výrobu jednoho auta měl ve Wolfsburgu zkrátit na deset hodin, což je asi polovina toho, kolik tam v současné době zabere jeden Golf. Z koncernového ústředí by se měla stát průkopnická továrna s vysoce automatizovanou výrobou elektromobilů, kde bude vznikat i elektrická vlajková loď značky VW.

Bez bližšího upřesnění má jít o vůz, který svou povahou bude odpovídat plánu nazvanému Artemis, ten má v koncernu na starosti Audi a jeho výsledkem mají být elektrické vlajkové lodi značek Audi, Bentley a Porsche.

Podobné plány znamenají příměří v boji o pevnost Wolfsburg, kde Diess chce rozbít staré a zakořeněné struktury, aby mohl dosáhnout svých cílů. Posun výroby aut ve Wolfsburgu na úroveň, o níž mluví Elon Musk v Berlíně, ale nebude jen tak.

Tesla pro zefektivnění výroby svého klíčového středně velkého SUV Model Y pracuje na inovativním výrobním procesu. Velké celky karoserie mají nově vznikat v obrovských vysokotlakých odlévacích strojích. Musk je nazval Giga Press a v Berlíně jich chce mít rovnou osm. Dodá je italská firma Idra Group.

Německá varianta Modelu Y tak bude mít podle Muska kompletně přepracovanou základní konstrukci. Celá zadní část skeletu karoserie by měla být jedním velikým odlitkem, a to včetně podélných výztuh. Odklon od tradičních výlisků, které jsou následně spojovány dohromady, má výrazným způsobem snížit množství dílů skeletu karoserie. "Snížíme ho ze 70 na čtyři a pak na jeden," nechal se slyšet Elon Musk.

Podobné stroje mají Tesle pomoci nejen zkrátit výrobní čas, ale také produkci elektromobilů zlevnit. Některá zahraniční média dokonce spekulují o tom, že by to mohlo Tesle otevřít možnost postavit první skutečně dostupný model, který by mohl soupeřit s nejprodávanějším elektromobilem v Evropě, Renaultem Zoe.

Celé řešení má však jeden zásadní uživatelský problém. Auta vyrobená z jednoho jediného odlitku nebude možné za rozumné peníze opravovat například po havárii.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 56 minutami

Zdražení energií dopadlo na lidi na přístrojích, rada pro ně žádá příspěvek

Prudký růst cen energií výrazně dopadl na lidi se zdravotními obtížemi a handicapem, kteří se neobejdou bez podpory přístrojů s vyšší spotřebou elektřiny. Výdaje se jim tak zvedly víc než ostatním. Týká se to více než 10 tisíc lidí. Řekl to předseda Národní rady osob se zdravotním postižením (NRZP) Václav Krása. Například dýchací přístroj podle údajů rady denně používá na 6000 osob. Další handicapovaní používají různé ventilátory či jiné aparáty s vyšší spotřebou.

"Dýchací přístroje mají příkon kolem 300 wattů. Člověk je používá denně třeba deset hodin. Za den jsou to tři kilowatty. To lidé platí navíc, bez toho ale nemohou být. Domníváme se, že mají tak enormní náklady na energie, že je potřeba jejich problém řešit," uvedl Krása. Podotkl, že řada handicapovaných žije z invalidního důchodu. "Jsou to většinou lidé, kteří mohou pracovat jen minimálně. Situace je pro ně tak velmi složitá," dodal šéf rady. O problému a jeho možném řešení chce jednat s ministrem práce Marianem Jurečkou (KDU-ČSL).

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Soudcovská unie nesouhlasí se zmrazením platů, podpoří ty, kteří se budou bránit

Soudcovská unie ČR (SU) zásadně nesouhlasí s vládním návrhem na letošní zmrazení platů všech ústavních činitelů včetně soudců na loňské úrovni. Na čtvrtečním zasedání v Kroměříži se republiková rada unie shodla na tom, že podpoří soudce, kteří se budou za využití všech právních prostředků domáhat "oprávněných platových nároků" za tento rok. Unie státních zástupců (USZ) rovněž vzkázala, že civilní žaloby státních zástupců jsou reálnou variantou.

Novelu schválila sněmovna a ve čtvrtek umožnil její přijetí Senát, který využil ústavní možnosti nezabývat se návrhem. Norma míří k prezidentu Miloši Zemanovi, který avizoval, že ji podepíše.

"Soudcovská unie České republiky vyjadřuje hluboké zklamání nad přístupem vlády ČR, která na jedné straně deklaruje posilování demokratického právního státu a vlády práva, a v rozporu s tím ve vztahu k nezávislé soudní moci, navíc bez potřebného předchozího dialogu s ní, pokračuje v dlouholeté erozi materiálního zabezpečení soudců," uvedla Soudcovská unie v prohlášení.

Zmrazení platů se týká rovněž státních zástupců. "Unie státních zástupců lituje, že Senát Parlamentu ČR dnes nevyhověl návrhům dvou vlastních výborů - ústavně-právního a hospodářského - na zamítnutí zákona snižujícího platy státních zástupců a soudců," sdělil viceprezident USZ Ondřej Šťastný.

Výše platů politiků, soudců a státních zástupců se stanovuje z platové základny, která vychází z předloňské průměrné mzdy. Od ledna se platové základny politiků, soudců a žalobců zvedly o šest procent. Novela je má opět snížit. V případě politiků to bude z částky 89 155 korun na 84 060 korun. U soudců má klesnout ze 106 986 korun na 100 872 korun a u žalobců z 96 287,40 korun na 90 748,80 korun.

Vláda chce novelou ušetřit státu zhruba 600 milionů korun. Právě touto úsporou zdůvodnila potřebu zrychleného schvalování novely. Podle kritiků ani to není v souladu s ústavním pořádkem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy