Sbohem, diamanty. Mitsubishi opouští Evropu, na vině je koronavirus i elektromobilita

Martin Frei Martin Frei
28. 7. 2020 10:05
Automobilka Mitsubishi oznámila, že se po ukončení životního cyklu stávající modelové řady stáhne z Evropy. Zmrazila vývoj evropských specifikací dalších vozů včetně SUV Outlander, které mělo být uvedeno příští rok. Jak dlouho se bude prodávat tři roky staré Eclipse Cross a nedávno modernizované modely Space Star, ASX a L200, zatím není známo.
Foto: Mitsubishi Motors

Po Saabu, Lancii a krátkém angažmá Chevroletu starý kontinent opustí další výrazná značka. Mitsubishi začalo vyvážet auta do Evropy v roce 1975, v Čechách se do povědomí nejsilněji zapsalo v devadesátých letech.

Velké sedany Galant a Sigma tehdy patřily k oblíbeným vozům úspěšných podnikatelů, Pajero byla terénní legenda a Lancer Evo kraloval v rallye. V nedávné historii Mitsubishi patřilo k průkopníkům elektrického a hybridního pohonu s modely i-MIEV a Outlander PHEV.

Zpráva přichází po čtyřech letech souvislého růstu prodejů i tržního podílu, který se však trvale pohyboval pod 1 %. V roce 2019 Mitsubishi v Evropě prodalo 144 670 vozů, čímž se mezi japonskými značkami zařadilo na třetí místo od konce po Subaru (32 300) a Hondě (123 280). Globálně značka loni prodala 1,2 milionu vozů.

Z toho ovšem čtvrtina putovala do jihovýchodní Asie. Právě proto do Mitsubishi před čtyřmi lety vstoupil Nissan, který chtěl na tomto významném trhu posílit. Na oblast ale v poslední době citelně dolehlo ochlazení čínské poptávky a Mitsubishi se dostávalo do problémů. Od loňského do letošního jara se zisk snížil o 89 % a vzápětí udeřil koronavirus. Letos firma očekává ztrátu 1,33 miliardy dolarů a do dvou let chce snížit náklady o 20 %.

Automobilka ve zveřejněné prezentaci zdůrazňuje zaměření na dominantní region jihovýchodní Asie, který je pro ni nejziskovější. Méně rentabilní aktivity budou utlumeny. Přitom ale stojí za povšimnutí, že se Mitsubishi nestahuje z USA, kde prodává ještě méně aut než v Evropě.

Tento rozpor naznačuje, že rozhodnutí motivovaly i rozporuplné evropské limity CO2. Ty nutí všechny výrobce už v nejbližších letech prodávat značné množství elektromobilů, přestože jejich ceny se podle stávajících předpokladů vyrovnají s konvenčním pohonem až za čtyři nebo pět let. Ztráty ponesou samotné automobilky a Mitsubishi Motors si to právě teď nemůže dovolit.

 

Právě se děje

před 13 minutami

IEA kvůli potížím letecké dopravy snížila výhled poptávky po ropě

Mezinárodní agentura pro energii (IEA) zhoršila výhled poptávky po ropě na letošní rok. Kvůli propadu zájmu o leteckou dopravu se poptávka celosvětově sníží o 8,1 milionu barelů ropy denně, uvedla dnes agentura ve své pravidelné měsíční zprávě. Proti předchozímu předpokladu agentura výhled letošní poptávky zredukovala o 140.000 na 91,9 milionu barelů denně. Nadále má přitom za to, že spotřeba ropy bude příští rok o něco nižší než loni.

Zdroj: ČTK
Další zprávy