Všechen zisk na pokuty. Analytici spočítali, kolik budou automobilky stát limity CO2

Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 1. 2020 6:03
Analytická společnost PA Consulting již pátým rokem vydává svoji detailní předpověď toho, jak se automobilky popasují s limity vypouštěného CO2, které jim předepisuje Evropská unie. Po řadě relativně optimistických let přichází ve chvíli, kdy omezení začínají platit, skutečně drsná analýza. Pokutu za přílišné emise dostanou bez výjimky všichni. A někteří odvedou unii více, než vydělají.

Loňskou analýzu PA Consulting si můžete připomenout zde. Firma vždy odhaduje prodeje jednotlivých značek a jednotlivých tříd, z čehož se snaží předpovědět budoucí situaci na trhu a s ní související průměrné emise oxidu uhličitého.

Foto: iStock

Emisní limity? Co to je?

Od letošního roku platí v Evropě nejpřísnější limity emisí oxidu uhličitého na celém světě. Průměrné nové auto prodané na starém kontinentě by mělo vypustit maximálně 95 gramů CO2 na kilometr, což odpovídá spotřebě 3,6 litru nafty, nebo 4,1 litru benzinu na sto kilometrů. Pro srovnání USA mají pro rok 2020 stanoveno omezení 125 gramů, Japonsko 122 a Čína 117. Drobnou úlevou pro evropské automobilky může být to, že letos se limit bude vztahovat jen na 95 procent prodaných vozů, ne na všechny. "Na sto procent" vstoupí omezení v platnost až v roce 2021. Právě pro něj připravila firma PA Consulting svoji analýzu.

Limit má platit v průměru, 95g hranice je stanovena pro typické evropské auto. Pro jednotlivé výrobce se vychází z průměrné hmotnosti vozu. Ti, kteří prodávají auta těžší, mají limit vyšší, benevolentnější, ti, kteří lehčí, ho mají nižší, přísnější. Zatímco průměrný vůz koncernu PSA (Peugeot, Citroën, Opel) bude muset podle odhadů PA Consulting splnit limit 91,6 g/km, průměrné Volvo 108,5 gramu. Vždy se pochopitelně vychází z normovaných údajů.

Další úlevy pak existují pro menší výrobce. Pro ty, kteří prodají méně než 300 tisíc aut ročně (v dalším přehledu je to Jaguar Land Rover), platí mírnější limity. Malosérioví výrobci si pak dokonce mohou omezení stanovit dobrovolně, nesmí ale dodat více než 10 tisíc aut za rok.

Pro další léta se připravuje další zpřísnění. EU vezme čísla, kterých automobilky dosáhnou v roce 2021, a pro rok 2025 stanoví cíl na 85 procent, pro rok 2030 pak na 62,5 procenta.

 

Právě se děje

před 10 hodinami

Sněmovna označila po vzoru jiných parlamentů libanonské šíitské hnutí Hizballáh jako celek za teroristickou organizaci

Sněmovna označila po vzoru jiných parlamentů libanonské šíitské hnutí Hizballáh jako celek za teroristickou organizaci, která ohrožuje všechny demokratické země. Vláda by to měla prosadit i v Evropské unii, která by měla přestat rozlišovat rozdělení Hizballáhu na politickou a vojenskou část. Dolní komora se na tom dnes usnesla na popud předsedkyně sněmovního výboru pro obranu Jany Černochové (ODS)

"Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby na úrovni Evropské unie prosazovala opuštění konceptu dělení Hizballáhu na dvě části a jeho úplné zařazení na seznam teroristických organizací," stojí ve sněmovním usnesení. Ministři zahraničí EU zařadili před sedmi lety na evropský seznam teroristických organizací pouze vojenské křídlo hnutí.

Vláda by se podle poslanců měla rovněž zasazovat o potlačení vlivu Hizballáhu ve světě v zájmu posílení mezinárodní bezpečnosti. Sněmovna také konstatovala, že její usnesení "není nepřátelským aktem vůči libanonskému lidu a že má zájem na udržování partnerství s Libanonskou republikou". Zástupci Hizballáhu jsou součástí libanonské vlády.

Zdroj: ČTK
Další zprávy