"Důvodem je zvýšení bezpečnosti řidičů, našich zaměstnanců a pracovníků zhotovitele, kdy je třeba v rámci stavby dodržovat sníženou rychlost 80 kilometrů za hodinu. V rámci modernizace je tento systém využíván v etapách, kdy je doprava vedena v režimu 2+2 jízdní pruhy na jedné polovině dálnice," uvedl Studecký.
Dálnice D1 z Prahy do Brna se bude letos modernizovat na celkem sedmi úsecích o celkové délce 71 kilometrů. Žádný z nich nebude během tohoto roku dokončen. O tom, kde přesně bude fungovat úsekové měření, nebylo podle mluvčího zatím rozhodnuto. Loni měřily radary rychlost na celkem čtyřech opravovaných úsecích.
ŘSD kvůli tomu tento týden vypsalo novou zakázku pořízení jedné sady radarů za 1,8 milionu korun. Součástí zakázky je dodávka sady, její otestování i následný provoz. Silničáři mají k dispozici také další sady z minulých měření.
ŘSD na D1 využívá radary k tzv. úsekovému měření. To zaznamenává průměrnou rychlost řidiče při průjezdu kontrolovaným úsekem. Radary, které jsou umístěné na začátku a na konci měřených úseků, zaznamenají přesný čas průjezdu auta celým úsekem a z výsledného času automaticky vypočítají průměrnou rychlost. Výsledky jsou ze systému posílány policii a případné přestupky řeší místně příslušné obce s rozšířenou působností.
Některé radary pak na D1 nainstalovala i města v jejím okolí a po skončení oprav pro ně hledají jiné využití. Jihlava zahájí koncem týdne zkušební provoz kamer v tunelu na silnici I/38, naostro budou měřit rychlost aut nejpozději od 15. března. Využije přitom právě radarový systém, který předtím nasadila na nejvýznamnější české dálnici.
Řidičům, kteří překročí předepsanou rychlost 60 kilometrů v hodině, hrozí pokuta 1000 korun. Na webu města to uvedl vedoucí odboru dopravy jihlavského magistrátu Ján Tinka.
Kamerový systém, za který Jihlava zaplatila dva miliony korun, poprvé posloužil v opravovaném úseku D1 Jihlava - Velký Beranov mezi exity 112 a 119. "Předpokládáme, že v jihlavském tunelu tolik přestupků nezaznamenáme, přesto jsou zde prospěšné pro bezpečnost silničního provozu," uvedl Tinka.
Na D1 loni systém za měsíc a půl provozu podle Tinky zaznamenal několik tisíc přestupků, kvůli zvýšené administrativě město přijalo čtyři pracovníky. Asi 40 procent chybujících řidičů bylo ze zahraničí, takže se od nich podle Tinky hůř vymáhají pokuty.
V samotné Jihlavě policie podle radnice poukázala na pět míst, kam by se kamery mohly umístit. Tunelem, který je součástí hlavního tahu I/38, denně projíždějí tisíce aut. Kamery v něm budou měřit rychlost do konce května, pak se podle Tinky uvidí, jestli tam budou moci zůstat nebo budou přemístěny.