Martin Přibyl
4. 9. 2020 10:58
V minulém dílu seriálu o elektromobilitě jsme probrali, co je nutné k dobíjení elektroauta ve vlastní garáži nebo pod vlastním přístřeškem. Teď přijde řada vydat se za humna. Jak auto dobít na cestách? Přinášíme průvodce po veřejných dobíječkách.
Zatím nijak a s ohledem na dobu dobíjení nemusí být pochopitelně čekání na dobití otázkou chvilky jako ve frontě u benzinky. Aplikace poskytovatelů stanic dnes umožňují zkontrolovat si, jestli je stanice obsazená, přímo rezervaci ale zatím ne. "Technicky by to šlo, ale v současné době nemůžeme zamezit tomu, aby příslušné parkovací místo nezabralo auto se spalovacím motorem. Proto tuto službu zatím nenabízíme," vysvětluje Martin Klíma z E.ON.
Podle Petra Caisla z www.chargeup.cz se v případě stanic na veřejně přístupné komunikaci (lidově na ulici) blokování stání auty se spalovacími motory musí řešit správným označením místa. "Aby stačilo zavolat městskou policii a ta už parkující nedobíjející nebo parkující ‚fosilní‘ auto odtáhla," říká. Zkušenosti podle Caisla ukazují, že na veřejných místech pomůže i přechod ze zelené barevné výplně parkování na červenou. Problém však nastává u dobíječek například u obchodních center, bývají na soukromém pozemku a policie z nich neoprávněně parkující vozy odtahovat nemůže.
V případě střídavých pouličních dobíjecích stanic pak bude parkování v budoucnu možné zaplatit i elektřinou. Auta, jež budou podporovat obousměrný tok elektřiny, prostě za parkování odevzdají část kapacity baterie do sítě.