Vrcholný luxus v menším balení. Rolls-Royce ukázal nový Ghost, dvanáctiválec nechybí

Evoluční designem, revoluční technikou. To je nový Rolls-Royce Ghost.
Rolls-Royce Ghost se poprvé představil v roce 2009, kdy cílil na zákazníky, kteří chtěli Rolls-Royce, ale ne Phantom.
Vnější design tak pokračuje ve stopách předchůdce, ale také nových modelů Phantom a Cullinan.
Oproti předcházející generaci se novinka mírně natáhla a rozšířila.
Nový je technický základ s unikátním hliníkovým prostorovým rámem.
Foto: Rolls-Royce
Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 9. 2020 14:00
Nabídka britské automobilky Rolls-Royce dlouho obsahovala pouze Phantom. Až v roce 2009 značka z Goodwood vyslyšela volání skupiny zákazníků, která chtěla Rolls-Royce, ale ne v tak opulentním formátu. Proto vznikl menší Ghost, vycházející z tehdejšího BMW řady 7. A ukázalo se, že šlo o trefu, protože právě Ghost se stal historicky nejprodávanějším modelem značky. Teď přichází jeho nová generace.

Druhý Ghost na první pohled vypadá spíše jako evoluce již nevyráběné první generace, pod karoserií se ale skrývá zcela nová technika. Rolls-Royce dal především sbohem platformě BMW řady 7. Místo toho využívá, stejně jako u modelů Phantom a Cullinan, hliníkového prostorového rámu, který byl upravený Ghostu na míru. Mezigeneračně je tak auto o 89 mm delší a 30 mm širší.

Už tak velkorysé rozměry ještě narostly, takže na délku má limuzína 5546 mm, z čehož 3295 mm ukrajuje rozvor náprav. Šířka vozu je potom 1978 mm. Nejde tedy rozhodně o nějakého prcka, jakkoliv má Ghost stále představovat vstupní bránu do světa Rolls-Royce. Myslelo se i na praktičnost, proto je vzadu 507litrový zavazadlový prostor.

K autu se soškou Spirit od Ecstasy na kapotě, která je spolu s deštníky jediným prvkem převzatým z minulé generace, samozřejmě patří také řádně aristokratický motor. Pod dlouhou kapotou proto je 6,75litrový dvanáctiválec s dvojitým přeplňováním o výkonu 420 kW s točivým momentem 850 Nm. Nový technický základ s sebou nese také další novinky, to znamená, že Ghost má po vzoru větších sourozenců pohon všech kol a také řízení všech kol.

Zpráva o použití dvanáctiválce u britského modelu přichází v době, kdy oborový německý magazín Automobilwoche informuje, že mateřské BMW se naopak dvanáctiválcového motoru zbavuje. V současnosti jej využívá jen v útrobách modelu M760Li xDrive, tedy vrcholné variantě řady 7, které se ale třeba za rok 2018 prodala v Německu jen asi stovka kusů. Ten už tedy bude brzy, ještě dříve než u nové generace plánované na příští rok, u které se s podobným krokem počítalo, minulostí.

BMW se totiž příliš nevyplatí okrajový motor držet v nabídce. Homologovat motory podle stále přísnějších emisních norem je technicky i finančně náročné, do toho automobilky obecně musí šetřit kvůli krizi způsobené šířením koronaviru a samozřejmě stále existuje hrozba pokut za nadlimitní vypouštění emisí oxidu uhličitého. Mimo Evropu, kde nejsou emisní pravidla tak přísná, by se zatím dvanáctiválcová řada 7 mohla udržet. Mercedes podobně jako BMW vyřadí u nadcházející nové třídy S dvanáctiválec minimálně z evropské nabídky a SUV Bentley Bentayga je s motorem W12 možné koupit také jen mimo Evropu.

Rolls-Royce se tak může ve velmi blízké budoucnosti stát jakýmsi posledním mohykánem mezi dvanáctiválcovými luxusními vozy. Mimochodem právě motor v novém Ghostu vychází z jednotky, které se BMW u řady 7 nyní zbavuje.

Dalším důležitým prvkem je jeho komfortní podvozek. Rolls-Royce dále vyvinul odpružení Magic Carpet Ride (v překladu jízda po kouzelném koberci), řešení v Ghostu dostalo jméno Planar. Označení je stejné jako anglický výraz pro geometrickou rovinu, tedy dokonale rovnou plochu.

Součástí nového podvozku je, ve světě automobilů vůbec poprvé použitá, tlumicí jednotka horního příčného ramene, která je umístěna nad předním zavěšením. Toto řešení má zajistit ještě více stabilní a komfortní jízdu. Dále nechybí kamerový systém, který monitoruje povrch silnice před automobilem a podle něj upravuje nastavení podvozku.

Ghost dostane i řízení převodovky napojené na GPS navigaci, kdy data z ní pomohou automatu zvolit ideální rychlostní stupeň pro najetí do zatáčky ještě před tím, než se do ní auto skutečně dostane. Všechny tyto tři prvky jsou pak důležitou součástí nového řešení podvozku, nejen kamerový systém a řízení převodovky ovládá nový software. Zadní náprava pak kromě natáčení využívá také vzduchového odpružení pro vyrovnávání světlé výšky.

Dalším důležitým prvkem nového Ghostu je jeho akustický komfort na palubě. K němu přispívá už jen hliníkový prostorový rám, protože právě hliník má vyšší akustický útlum než například ocel. Vedle toho si limuzína s sebou vozí i více než 100 kg tlumicího materiálu ve dveřích, střeše nebo mezi vrstvami dvojitých bočních skel. Konstruktéři se také snažili zbavit veškerých skrytých zvuků, například z klimatizace, a dokonce sladili frekvenci, v níž rezonují jednotlivé prvky v interiéru. A na stejnou frekvenci je naladěná i karoserie.

Vnější design Ghostu je spíše evoluční než revoluční, přičemž nejdůležitějším prvkem zůstávají proti sobě se otevírající dveře. Ty jsou hliníkové a vedle plně automatického elektrického zavírání po stisknutí tlačítka mají nově i elektrického pomocníka při otevírání. V tomto případě je ale asistence cestujících stále nutná, elektřina tu figuruje jen jako pomoc.

Hranatá přední světla kombinují diody a lasery, osvítí tak cestu až na 600 metrů dopředu. Automobilka se snažila snížit opulentnost vozu (celý styl, ve kterém je auto navrženo, se jmenuje Post Opulence), proto jsou třeba zadní části lamel mřížek chladiče kartáčované, aby nebyly tolik lesklé, a neodrážely tak moc světla. Linie celkově jsou rovněž jednoduché a elegantní a třeba boční prosklení má stejnou plochu jak vpředu, tak vzadu.

Kabina dbá především na kvalitu a použité materiály. Kůže je samozřejmostí, stejně jako dřevo, které se mimo jiné nabízí i v podobě s otevřenými póry, což zdůrazňuje jeho přírodní původ. Na straně druhé ale nabízí Rolls-Royce i dvě nová provedení interiéru - Obsidian Ayous se inspiroval paletou barev lávových kamenů a Dark Amber pro změnu kombinuje hliníkové prvky vložené do tmavého dřeva.

Po designové stránce nechybí uvnitř "hvězdné nebe", tedy podsvícený strop vozu. Na ten navazuje další podsvícený panel z programu Bespoke. Jde o část palubní desky před spolujezdcem, kde lze vidět 850 dva milimetry širokých hvězd vytvořených 152 diodami. Jejich barva pak odpovídá podsvícení analogových hodin i budíků. Klimatizace je vybavená filtrací vzduchu, audiosystém má 18 reproduktorů a výkon 1300 W.

Britové si také zakládají na použitých technologiích. Vedle standardních funkcí, jako navigace nebo automatické parkování, umí Ghost ve dne i v noci rozpoznat zvířata a chodce, má panoramatický kamerový systém a také, dle automobilky, nejlepší průhledový displej na trhu.

 

Právě se děje

Další zprávy