Vrcholný luxus v menším balení. Rolls-Royce ukázal nový Ghost, dvanáctiválec nechybí

Evoluční designem, revoluční technikou. To je nový Rolls-Royce Ghost.
Rolls-Royce Ghost se poprvé představil v roce 2009, kdy cílil na zákazníky, kteří chtěli Rolls-Royce, ale ne Phantom.
Vnější design tak pokračuje ve stopách předchůdce, ale také nových modelů Phantom a Cullinan.
Oproti předcházející generaci se novinka mírně natáhla a rozšířila.
Nový je technický základ s unikátním hliníkovým prostorovým rámem.
Foto: Rolls-Royce
Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 9. 2020 14:00
Nabídka britské automobilky Rolls-Royce dlouho obsahovala pouze Phantom. Až v roce 2009 značka z Goodwood vyslyšela volání skupiny zákazníků, která chtěla Rolls-Royce, ale ne v tak opulentním formátu. Proto vznikl menší Ghost, vycházející z tehdejšího BMW řady 7. A ukázalo se, že šlo o trefu, protože právě Ghost se stal historicky nejprodávanějším modelem značky. Teď přichází jeho nová generace.

Druhý Ghost na první pohled vypadá spíše jako evoluce již nevyráběné první generace, pod karoserií se ale skrývá zcela nová technika. Rolls-Royce dal především sbohem platformě BMW řady 7. Místo toho využívá, stejně jako u modelů Phantom a Cullinan, hliníkového prostorového rámu, který byl upravený Ghostu na míru. Mezigeneračně je tak auto o 89 mm delší a 30 mm širší.

Už tak velkorysé rozměry ještě narostly, takže na délku má limuzína 5546 mm, z čehož 3295 mm ukrajuje rozvor náprav. Šířka vozu je potom 1978 mm. Nejde tedy rozhodně o nějakého prcka, jakkoliv má Ghost stále představovat vstupní bránu do světa Rolls-Royce. Myslelo se i na praktičnost, proto je vzadu 507litrový zavazadlový prostor.

K autu se soškou Spirit od Ecstasy na kapotě, která je spolu s deštníky jediným prvkem převzatým z minulé generace, samozřejmě patří také řádně aristokratický motor. Pod dlouhou kapotou proto je 6,75litrový dvanáctiválec s dvojitým přeplňováním o výkonu 420 kW s točivým momentem 850 Nm. Nový technický základ s sebou nese také další novinky, to znamená, že Ghost má po vzoru větších sourozenců pohon všech kol a také řízení všech kol.

Zpráva o použití dvanáctiválce u britského modelu přichází v době, kdy oborový německý magazín Automobilwoche informuje, že mateřské BMW se naopak dvanáctiválcového motoru zbavuje. V současnosti jej využívá jen v útrobách modelu M760Li xDrive, tedy vrcholné variantě řady 7, které se ale třeba za rok 2018 prodala v Německu jen asi stovka kusů. Ten už tedy bude brzy, ještě dříve než u nové generace plánované na příští rok, u které se s podobným krokem počítalo, minulostí.

BMW se totiž příliš nevyplatí okrajový motor držet v nabídce. Homologovat motory podle stále přísnějších emisních norem je technicky i finančně náročné, do toho automobilky obecně musí šetřit kvůli krizi způsobené šířením koronaviru a samozřejmě stále existuje hrozba pokut za nadlimitní vypouštění emisí oxidu uhličitého. Mimo Evropu, kde nejsou emisní pravidla tak přísná, by se zatím dvanáctiválcová řada 7 mohla udržet. Mercedes podobně jako BMW vyřadí u nadcházející nové třídy S dvanáctiválec minimálně z evropské nabídky a SUV Bentley Bentayga je s motorem W12 možné koupit také jen mimo Evropu.

Rolls-Royce se tak může ve velmi blízké budoucnosti stát jakýmsi posledním mohykánem mezi dvanáctiválcovými luxusními vozy. Mimochodem právě motor v novém Ghostu vychází z jednotky, které se BMW u řady 7 nyní zbavuje.

Dalším důležitým prvkem je jeho komfortní podvozek. Rolls-Royce dále vyvinul odpružení Magic Carpet Ride (v překladu jízda po kouzelném koberci), řešení v Ghostu dostalo jméno Planar. Označení je stejné jako anglický výraz pro geometrickou rovinu, tedy dokonale rovnou plochu.

Součástí nového podvozku je, ve světě automobilů vůbec poprvé použitá, tlumicí jednotka horního příčného ramene, která je umístěna nad předním zavěšením. Toto řešení má zajistit ještě více stabilní a komfortní jízdu. Dále nechybí kamerový systém, který monitoruje povrch silnice před automobilem a podle něj upravuje nastavení podvozku.

Ghost dostane i řízení převodovky napojené na GPS navigaci, kdy data z ní pomohou automatu zvolit ideální rychlostní stupeň pro najetí do zatáčky ještě před tím, než se do ní auto skutečně dostane. Všechny tyto tři prvky jsou pak důležitou součástí nového řešení podvozku, nejen kamerový systém a řízení převodovky ovládá nový software. Zadní náprava pak kromě natáčení využívá také vzduchového odpružení pro vyrovnávání světlé výšky.

Dalším důležitým prvkem nového Ghostu je jeho akustický komfort na palubě. K němu přispívá už jen hliníkový prostorový rám, protože právě hliník má vyšší akustický útlum než například ocel. Vedle toho si limuzína s sebou vozí i více než 100 kg tlumicího materiálu ve dveřích, střeše nebo mezi vrstvami dvojitých bočních skel. Konstruktéři se také snažili zbavit veškerých skrytých zvuků, například z klimatizace, a dokonce sladili frekvenci, v níž rezonují jednotlivé prvky v interiéru. A na stejnou frekvenci je naladěná i karoserie.

Vnější design Ghostu je spíše evoluční než revoluční, přičemž nejdůležitějším prvkem zůstávají proti sobě se otevírající dveře. Ty jsou hliníkové a vedle plně automatického elektrického zavírání po stisknutí tlačítka mají nově i elektrického pomocníka při otevírání. V tomto případě je ale asistence cestujících stále nutná, elektřina tu figuruje jen jako pomoc.

Hranatá přední světla kombinují diody a lasery, osvítí tak cestu až na 600 metrů dopředu. Automobilka se snažila snížit opulentnost vozu (celý styl, ve kterém je auto navrženo, se jmenuje Post Opulence), proto jsou třeba zadní části lamel mřížek chladiče kartáčované, aby nebyly tolik lesklé, a neodrážely tak moc světla. Linie celkově jsou rovněž jednoduché a elegantní a třeba boční prosklení má stejnou plochu jak vpředu, tak vzadu.

Kabina dbá především na kvalitu a použité materiály. Kůže je samozřejmostí, stejně jako dřevo, které se mimo jiné nabízí i v podobě s otevřenými póry, což zdůrazňuje jeho přírodní původ. Na straně druhé ale nabízí Rolls-Royce i dvě nová provedení interiéru - Obsidian Ayous se inspiroval paletou barev lávových kamenů a Dark Amber pro změnu kombinuje hliníkové prvky vložené do tmavého dřeva.

Po designové stránce nechybí uvnitř "hvězdné nebe", tedy podsvícený strop vozu. Na ten navazuje další podsvícený panel z programu Bespoke. Jde o část palubní desky před spolujezdcem, kde lze vidět 850 dva milimetry širokých hvězd vytvořených 152 diodami. Jejich barva pak odpovídá podsvícení analogových hodin i budíků. Klimatizace je vybavená filtrací vzduchu, audiosystém má 18 reproduktorů a výkon 1300 W.

Britové si také zakládají na použitých technologiích. Vedle standardních funkcí, jako navigace nebo automatické parkování, umí Ghost ve dne i v noci rozpoznat zvířata a chodce, má panoramatický kamerový systém a také, dle automobilky, nejlepší průhledový displej na trhu.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Závěť britského prince Philipa bude tajná dalších 90 let, rozhodl soud

Závěť zesnulého prince Philipa, manžela britské panovnice Alžběty II., bude zapečetěná a tajná ještě nejméně 90 let, rozhodl dnes nejvyšší soud. Důvodem je ochrana "důstojnosti a postavení" královny, píše BBC News. Již více než století je v Británii zvykem, že po smrti vysoce postaveného člena královské rodiny jsou soudy požádány, aby zapečetily jejich závěti.

Philip, známý též jako vévoda z Edinburghu, byl s královnou ženatý více než 70 let. Brali se ještě předtím, než usedla na trůn. Vévoda zemřel ve věku 99 let letos v dubnu.

"Míra publicity, kterou by zveřejnění pravděpodobně přilákalo, by byla velmi rozsáhlá a zcela v rozporu s cílem zachovat důstojnost panovníka," uvedl v dnes zveřejněném verdiktu soudce Andrew McFarlane.

Stejným způsobem zapečetěných posledních vůlí členů britské monarchie existuje zhruba 30. Ve správě je má nejdéle sloužící soudce nejvyššího soudu se specializací na rodinné právo, jímž je právě teď Andrew McFarlane, vysvětluje BBC. Nejstarší ze závětí pochází od prince Františka z Tecku, mladšího bratra královny Mary, rozené Marie z Tecku. Nejnovější je závěť královny matky z roku 2002.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Futsalisté na MS podlehli Brazílii 0:4, s favoritem drželi krok jen poločas

Čeští futsaloví reprezentanti ve druhém utkání na mistrovství světa v Litvě podlehli favorizované Brazílii 0:4. Rekordní pětinásobní šampioni vstřelili všechny branky ve druhém poločase.

Svěřenci trenéra Tomáše Neumanna nenavázali na úvodní vítězství 5:1 nad Panamou, třetí utkání ve skupině D sehrají v neděli proti Vietnamu, který má na kontě také tři body. "Kanárci" jsou po dvou kolech stoprocentní a mají jistý postup.

Čeští hráči v Klajpedě první půli drželi s Brazilci krok, i když gólmana Gerčáka dvakrát zachránila branková konstrukce. Šance si ale vytvořil i Neumannův tým, ty největší zahodili Seidler se Slováčkem.

Jihoameričané už po přestávce potvrdili roli jasného favorita. Mezi 23. a 24. minutou se dvakrát trefil Ferrao, nejlepší futsalista světa za poslední dva roky. Gerčáka poté překonali ještě kapitán Rodrigo a těsně před koncem Marlon. Češi tak s Brazílií prohráli i poosmé v historii.

Do osmifinále turnaje projdou dvě nejlepší mužstva z šesti skupin a čtyři nejlepší celky na třetích místech. Čeští futsalisté na světovém šampionátu startují počtvrté, nejlepším výsledkem Neumannova výběru je osmé místo z roku 2004.

Mistrovství světa ve futsalu v Litvě:

Skupina D:

Brazílie - Česko 4:0 (0:0)

Branky: 23. a 34. Ferrao, 26. Rodrigo, 20. Marlon.

Sestava Česka: Gerčák (Němec) - Záruba, Slováček, Koudelka, D. Drozd - Homola, Vokoun, P. Drozd, Křivánek, Rešetár, Seidler, Holý, Vnuk. Trenér: Neumann.

Panama - Vietnam 2:3 (2:2)

1. Brazílie 2 2 0 0 13:1 6
2. Česko 2 1 0 1 5:5 3
3. Vietnam 2 1 0 1 4:11 3
4. Panama 2 0 0 2 3:8 0

Skupina C:

Šalamounovy ostrovy - Portugalsko 0:7 (0:3), Thajsko - Maroko 1:1 (0:1).

1. Portugalsko 2 2 0 0 11:1 6
2. Maroko 2 1 1 0 7:1 4
3. Thajsko 2 0 1 1 2:5 1
4. Šalamounovy ostrovy 2 0 0 2 0:13 0

 

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Ozonová díra je letos větší než Antarktida, výrazně se zvětšila v posledním týdnu

Ozonová díra nad jižní polokoulí je letos větší než obvykle a rozměry už přesahuje velikost Antarktidy. Uvedla to dnes evropská agentura pro sledování atmosféry Copernicus, podle níž se díra v ochranné vrstvě atmosféry výrazně zvětšila v posledním týdnu.

"Sledujeme poměrně velkou a potenciálně i hlubokou ozonovou díru," sdělil ředitel agentury Vincent-Henri Peuch. Zvětšování ozonové díry podle něj letos začalo běžně, podobně jako loni, kdy se však změnila v jednu z nejdéle trvajících za dobu měření.

Ozonová vrstva chrání Zemi před rakovinotvorným ultrafialovým zářením ze Slunce. Nad Antarktidou se vytváří každoročně. Vědci nicméně doufají, že by mohla díky omezení škodlivých látek v nadcházejících desetiletích zcela zmizet. Situace se zlepšila díky Montrealskému protokolu z roku 1987, jenž prakticky zastavil výrobu látek, které ozonu škodí.

Odborníci tvrdí, že se ozonová vrstva začíná obnovovat, ale zároveň dodávají, že bude zřejmě trvat do 60. let tohoto století, než z atmosféry zmizí škodlivé látky, podotkla agentura AP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy