Zmenšený Rolls-Royce Cullinan stojí stejně jako nové auto. Má neuvěřitelné detaily

Rolls-Royce Cullinan v měřítku 1 : 8 je věrnou replikou reálného vozu.
Je složený z více než tisíce dílů a vzniká až 450 hodin, tedy polovinu času co reálné auto.
Podobně jako u reálného Cullinanu je i u modelu možné nakonfigurovat téměř vše od laku až po barvu bezpečnostních pásů podle přání zákazníka.
Cena takového modelu začíná zhruba na částce 14 500 eur bez daně.
Reálný Rolls-Royce Cullinan, který se dá pořídit i v Česku, stojí zhruba od 8,4 milionu korun.
Foto: Rolls-Royce
Jan Matoušek Jan Matoušek
30. 5. 2020 6:32
Cullinan se před dvěma roky stal prvním SUV britské automobilky Rolls-Royce a prakticky ihned se zařadil také na seznam nejexkluzivnějších aut své kategorie. Tomu odpovídá i cena přesahující v základu osm milionů korun nebo možnost nakonfigurovat téměř cokoliv. Nově ale existuje i levnější cesta, jak se ke Cullinanu dostat. A má jediné omezení – měřítko.

Zmenšené automobilové modely se stávají stále populárnějším nástrojem propagace či doplnění reálného vozu. Na trhu můžete koupit pestrou směs zmenšených vozidel v měřítku, v němž se úspěšně schovají do dlaně, ale i v měřítku, na které jedna ruka stačit nebude. A do druhé skupiny vstoupil britský Rolls-Royce, který navrhl a vyrobil možná nejexkluzivnější model na současném trhu.

Své relativně nové SUV Cullinan sice osmkrát zmenšil, stále jde ale o pořádně velký vůz. Reálný Rolls-Royce Cullinan má na délku má 5341 mm, na šířku 2164 mm a mezi nápravami 3295 mm. Model v měřítku 1 : 8 tak sice je výrazně menší, pořád je ale řeč o délce přesahující 66 cm, šířce přes 27 cm a rozvoru přes 41 cm.

Replika se skládá celkem z více než tisíce individuálních dílů, a jak lze vidět i na videu, na realističnosti si vývojáři britské automobilky dali záležet. Malý Cullinan tak dostal proti sobě se otevírající dveře, otevírací dvoudílné víko kufru i kapotu motoru. U zmenšeniny 6,75litrového dvanáctiválce se dvěma turbodmychadly lze navíc odejmout i kryt a prostudovat jednotlivé detaily. Nastartovat - i přes vysokou míru věrohodnosti - ale zmenšený Cullinan nejde, a to navzdory tomu, že má plně funkční světla spouštěná dálkovým ovládáním.

Tím ale realističnost zdaleka nekončí. Protože model vznikl i proto, že řada zákazníků značky jsou sběratelé a rádi své auto pozorují i ve chvíli, kdy stojí v garáži, stejně jako u reálného Cullinanu lze zabrousit do skutečně širokého katalogu individualizačních prvků.

Například jen lak karoserie. Na výběr je asi 40 tisíc odstínů ze standardního katalogu značky, na přání jsou ale specialisté schopni namíchat i odstín odpovídající jedinečné barvě reálného vozu. To znamená, že reálný i zmenšený vůz mohou mít naprosto stejnou barvu. Lak je na karoserii modelu nanášen ručně a následně leštěn stejně jako u normálního vozu. Tomu odpovídají také horizontální linie na boku modelu nanášené jemným štětcem.

Exteriérovou barvou to nicméně teprve začíná. Po otevření dveří čekají podsvícené prahové lišty, které je možné vybavit personalizovaným nápisem, a především interiér plně konfigurovatelný dle přání zákazníka. To znamená, že lze zvolit barvu a provedení čalounění, koberečků či dřevěných dekoračních ploch, ale také detailů jako vyšívaní na hlavové opěrce, nebo dokonce barvu bezpečnostních pásů.

Automobilka umí vyrobit i detaily unikátní jedinému kusu zmenšeného Cullinanu, jejich provedení je ale potom domlouváno individuálně s každým zájemcem. Model SUV tak může prakticky věrně kopírovat reálné auto, ale také nabídnout zcela jinou kombinaci prakticky všech detailů.

Jestliže normální Cullinan váží v nenaloženém stavu 2660 kg, jeho zmenšenina je podstatně lehčí. Její váha je kolem 18 kg, ovšem v závislosti také na individuálních dílech, které si budoucí majitel nakonfiguruje.

Od konfigurace se odvíjí také cena, která začíná zhruba na 14 500 eur bez daně. To je v přepočtu asi 390 tisíc korun, tedy stále výrazně méně než 8,4 milionu korun, kolik stojí v základu normální Cullinan. S trochou nadsázky si tak budoucí majitel modelu volí, jestli si koupí stylovou a do detailu propracovanou zmenšeninu vozu, anebo relativně slušně vybavené malé či kompaktní auto. Mimochodem podle zástupců značky je o model Cullinanu zájem a jeho koupě není podmíněna vlastnictvím reálného vozu.

Model vzniká ve Spojeném království a jeho sestavení zabere až 450 hodin, tedy více než polovinu času, za který vznikne v Goodwoodu reálné auto. Model se dodává téměř v metr dlouhé vitríně, která má lesklý černý podstavec a odnímatelný průhledný kryt.

A pokud by zájemce nechtěl zmenšený Cullinan, umí Rolls-Royce v měřítku 1 : 8 nabídnout i modely Phantom a Phantom Extended Wheelbase, tedy ve variantě s prodlouženým rozvorem.

Royce Motor Cars, model Cullinan | Video: Rolls-Royce Motor Cars
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Bayern i v oslabení zvládl bundesligový zápas ve Fürthu a vyhrál 3:1

Fotbalisté Bayernu Mnichov porazili v předehrávce 6. kola německé ligy Fürth 3:1, přestože proti nováčkovi hráli takřka celý druhý poločas v oslabení. Po úvodní remíze vyhráli v sezoně páté utkání za sebou a vedou neúplnou tabulku o tři body před Wolfsburgem, který má sobotní zápas k dobru.

Skóre otevřel v 10. minutě Thomas Müller, po půlhodině hry zvýšil na 2:0 Joshua Kimmich. Tři minuty po začátku druhého poločasu ale dostal za ostrý faul červenou kartu Benjamin Pavard a bavorský tým se v deseti na výhru ještě hodně nadřel. Ve vyhrocené atmosféře dostal žlutou kartu v 64. minutě i trenér Bayernu Julian Nagelsmann.

Uklidnění úřadujícím šampionům přinesl v 68. minutě vlastní gól Sebastiana Griesbecka, po němž Bayern vedl už o tři branky. V závěru už jen zkorigoval stav přesnou hlavičkou Cedric Itten.

Aktualizováno před 4 hodinami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy.  Polský prezident Duda ke sporu řekl v televizi, že se Polsko nemůže připravit o 7 procent energetického trhu a že vybízí k dialogu.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu. 

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy