Zmenšený Rolls-Royce Cullinan stojí stejně jako nové auto. Má neuvěřitelné detaily

Rolls-Royce Cullinan v měřítku 1 : 8 je věrnou replikou reálného vozu.
Je složený z více než tisíce dílů a vzniká až 450 hodin, tedy polovinu času co reálné auto.
Podobně jako u reálného Cullinanu je i u modelu možné nakonfigurovat téměř vše od laku až po barvu bezpečnostních pásů podle přání zákazníka.
Cena takového modelu začíná zhruba na částce 14 500 eur bez daně.
Reálný Rolls-Royce Cullinan, který se dá pořídit i v Česku, stojí zhruba od 8,4 milionu korun.
Foto: Rolls-Royce
Jan Matoušek Jan Matoušek
30. 5. 2020 6:32
Cullinan se před dvěma roky stal prvním SUV britské automobilky Rolls-Royce a prakticky ihned se zařadil také na seznam nejexkluzivnějších aut své kategorie. Tomu odpovídá i cena přesahující v základu osm milionů korun nebo možnost nakonfigurovat téměř cokoliv. Nově ale existuje i levnější cesta, jak se ke Cullinanu dostat. A má jediné omezení – měřítko.

Zmenšené automobilové modely se stávají stále populárnějším nástrojem propagace či doplnění reálného vozu. Na trhu můžete koupit pestrou směs zmenšených vozidel v měřítku, v němž se úspěšně schovají do dlaně, ale i v měřítku, na které jedna ruka stačit nebude. A do druhé skupiny vstoupil britský Rolls-Royce, který navrhl a vyrobil možná nejexkluzivnější model na současném trhu.

Své relativně nové SUV Cullinan sice osmkrát zmenšil, stále jde ale o pořádně velký vůz. Reálný Rolls-Royce Cullinan má na délku má 5341 mm, na šířku 2164 mm a mezi nápravami 3295 mm. Model v měřítku 1 : 8 tak sice je výrazně menší, pořád je ale řeč o délce přesahující 66 cm, šířce přes 27 cm a rozvoru přes 41 cm.

Replika se skládá celkem z více než tisíce individuálních dílů, a jak lze vidět i na videu, na realističnosti si vývojáři britské automobilky dali záležet. Malý Cullinan tak dostal proti sobě se otevírající dveře, otevírací dvoudílné víko kufru i kapotu motoru. U zmenšeniny 6,75litrového dvanáctiválce se dvěma turbodmychadly lze navíc odejmout i kryt a prostudovat jednotlivé detaily. Nastartovat - i přes vysokou míru věrohodnosti - ale zmenšený Cullinan nejde, a to navzdory tomu, že má plně funkční světla spouštěná dálkovým ovládáním.

Tím ale realističnost zdaleka nekončí. Protože model vznikl i proto, že řada zákazníků značky jsou sběratelé a rádi své auto pozorují i ve chvíli, kdy stojí v garáži, stejně jako u reálného Cullinanu lze zabrousit do skutečně širokého katalogu individualizačních prvků.

Například jen lak karoserie. Na výběr je asi 40 tisíc odstínů ze standardního katalogu značky, na přání jsou ale specialisté schopni namíchat i odstín odpovídající jedinečné barvě reálného vozu. To znamená, že reálný i zmenšený vůz mohou mít naprosto stejnou barvu. Lak je na karoserii modelu nanášen ručně a následně leštěn stejně jako u normálního vozu. Tomu odpovídají také horizontální linie na boku modelu nanášené jemným štětcem.

Exteriérovou barvou to nicméně teprve začíná. Po otevření dveří čekají podsvícené prahové lišty, které je možné vybavit personalizovaným nápisem, a především interiér plně konfigurovatelný dle přání zákazníka. To znamená, že lze zvolit barvu a provedení čalounění, koberečků či dřevěných dekoračních ploch, ale také detailů jako vyšívaní na hlavové opěrce, nebo dokonce barvu bezpečnostních pásů.

Automobilka umí vyrobit i detaily unikátní jedinému kusu zmenšeného Cullinanu, jejich provedení je ale potom domlouváno individuálně s každým zájemcem. Model SUV tak může prakticky věrně kopírovat reálné auto, ale také nabídnout zcela jinou kombinaci prakticky všech detailů.

Jestliže normální Cullinan váží v nenaloženém stavu 2660 kg, jeho zmenšenina je podstatně lehčí. Její váha je kolem 18 kg, ovšem v závislosti také na individuálních dílech, které si budoucí majitel nakonfiguruje.

Od konfigurace se odvíjí také cena, která začíná zhruba na 14 500 eur bez daně. To je v přepočtu asi 390 tisíc korun, tedy stále výrazně méně než 8,4 milionu korun, kolik stojí v základu normální Cullinan. S trochou nadsázky si tak budoucí majitel modelu volí, jestli si koupí stylovou a do detailu propracovanou zmenšeninu vozu, anebo relativně slušně vybavené malé či kompaktní auto. Mimochodem podle zástupců značky je o model Cullinanu zájem a jeho koupě není podmíněna vlastnictvím reálného vozu.

Model vzniká ve Spojeném království a jeho sestavení zabere až 450 hodin, tedy více než polovinu času, za který vznikne v Goodwoodu reálné auto. Model se dodává téměř v metr dlouhé vitríně, která má lesklý černý podstavec a odnímatelný průhledný kryt.

A pokud by zájemce nechtěl zmenšený Cullinan, umí Rolls-Royce v měřítku 1 : 8 nabídnout i modely Phantom a Phantom Extended Wheelbase, tedy ve variantě s prodlouženým rozvorem.

Royce Motor Cars, model Cullinan | Video: Rolls-Royce Motor Cars
 

Právě se děje

před 2 hodinami

Rusko a Čína vetovaly v Radě bezpečnosti OSN rezoluci o dalším prodloužení přeshraniční humanitární pomoci pro Sýrii

Současné povolení platí jen do pátku, na dodávkách potravin a léků jsou přitom závislé miliony syrských civilistů.

Rezoluci navrhly společně Německo a Belgie, zástupci Číny a Ruska se ale během úterního jednání postavili proti. Podle DPA Moskva chce, aby se pro doručování pomoci nadále využíval jen jediný hraniční přechod z Turecka. Dalších 13 členů RB ale trvá na tom, že pro humanitární dodávky musí dál sloužit nejméně dva přechody jako dosud.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Moratův brzký gól Atléticu k vítězství nepomohl

Fotbalisté Atlética Madrid remizovali ve 35. kole španělské ligy 1:1 na půdě Celty Vigo. Po čtvrtečním zápase v Bilbau se tak na ně může bodově dotáhnout dosud čtvrtá Sevilla.

Atlético přitom vedlo proti zachraňujícímu se soupeři už po 52 vteřinách hry, kdy se prosadil Álvaro Morata. Po změně stran ale srovnal Fran Beltrán a Vigo navýšilo svůj náskok na sestupové příčky na sedm bodů. Atlético remizovalo v lize popatnácté v sezoně, což je klubový rekord.

Valencie udolala 2:1 Valladolid a vyhrála po čtyřech zápasech a poprvé pod vedením kouče Vora Gonzáleze. V 89. minutě o tom rozhodl Korejec I Kang-in. "Netopýři" se tak vrátili do boje o pohárové příčky a na sedmé místo zaručující účast v Evropské lize ztrácejí jeden bod.

Španělská fotbalová liga - 35. kolo:

Valencie - Valladolid 2:1 (30. Gómez, 89. I Kang-in - 47. V. García), Vigo - Atlético Madrid 1:1 (49. Beltrán - 1. Morata).

Tabulka:

1. Real Madrid 34 23 8 3 62:21 77
2. FC Barcelona 34 22 7 5 78:36 73
3. Atlético Madrid 35 16 15 4 47:26 63
4. FC Sevilla 34 16 12 6 49:33 60
5. Villarreal 34 16 6 12 54:44 54
6. Getafe 34 14 11 9 42:31 53
7. San Sebastian 34 15 6 13 51:43 51
8. Valencie 35 13 11 11 45:51 50
9. Bilbao 34 12 12 10 38:29 48
10. Granada 34 13 8 13 42:40 47
11. Pamplona 34 11 12 11 40:47 45
12. Levante 34 12 7 15 42:47 43
13. Valladolid 35 8 15 12 29:39 39
14. Betis Sevilla 34 9 11 14 44:55 38
15. Vigo 35 7 15 13 34:44 36
16. Eibar 34 9 8 17 34:51 35
17. Alavés 34 9 8 17 32:51 35
18. Mallorca 34 8 5 21 35:59 29
19. Leganés 34 6 10 18 25:49 28
20. Espaňol Barcelona 34 5 9 20 27:54 24
Další zprávy