Zmenšený Rolls-Royce Cullinan stojí stejně jako nové auto. Má neuvěřitelné detaily

Rolls-Royce Cullinan v měřítku 1 : 8 je věrnou replikou reálného vozu.
Je složený z více než tisíce dílů a vzniká až 450 hodin, tedy polovinu času co reálné auto.
Podobně jako u reálného Cullinanu je i u modelu možné nakonfigurovat téměř vše od laku až po barvu bezpečnostních pásů podle přání zákazníka.
Cena takového modelu začíná zhruba na částce 14 500 eur bez daně.
Reálný Rolls-Royce Cullinan, který se dá pořídit i v Česku, stojí zhruba od 8,4 milionu korun.
Foto: Rolls-Royce
Jan Matoušek Jan Matoušek
30. 5. 2020 6:32
Cullinan se před dvěma roky stal prvním SUV britské automobilky Rolls-Royce a prakticky ihned se zařadil také na seznam nejexkluzivnějších aut své kategorie. Tomu odpovídá i cena přesahující v základu osm milionů korun nebo možnost nakonfigurovat téměř cokoliv. Nově ale existuje i levnější cesta, jak se ke Cullinanu dostat. A má jediné omezení – měřítko.

Zmenšené automobilové modely se stávají stále populárnějším nástrojem propagace či doplnění reálného vozu. Na trhu můžete koupit pestrou směs zmenšených vozidel v měřítku, v němž se úspěšně schovají do dlaně, ale i v měřítku, na které jedna ruka stačit nebude. A do druhé skupiny vstoupil britský Rolls-Royce, který navrhl a vyrobil možná nejexkluzivnější model na současném trhu.

Své relativně nové SUV Cullinan sice osmkrát zmenšil, stále jde ale o pořádně velký vůz. Reálný Rolls-Royce Cullinan má na délku má 5341 mm, na šířku 2164 mm a mezi nápravami 3295 mm. Model v měřítku 1 : 8 tak sice je výrazně menší, pořád je ale řeč o délce přesahující 66 cm, šířce přes 27 cm a rozvoru přes 41 cm.

Replika se skládá celkem z více než tisíce individuálních dílů, a jak lze vidět i na videu, na realističnosti si vývojáři britské automobilky dali záležet. Malý Cullinan tak dostal proti sobě se otevírající dveře, otevírací dvoudílné víko kufru i kapotu motoru. U zmenšeniny 6,75litrového dvanáctiválce se dvěma turbodmychadly lze navíc odejmout i kryt a prostudovat jednotlivé detaily. Nastartovat - i přes vysokou míru věrohodnosti - ale zmenšený Cullinan nejde, a to navzdory tomu, že má plně funkční světla spouštěná dálkovým ovládáním.

Tím ale realističnost zdaleka nekončí. Protože model vznikl i proto, že řada zákazníků značky jsou sběratelé a rádi své auto pozorují i ve chvíli, kdy stojí v garáži, stejně jako u reálného Cullinanu lze zabrousit do skutečně širokého katalogu individualizačních prvků.

Například jen lak karoserie. Na výběr je asi 40 tisíc odstínů ze standardního katalogu značky, na přání jsou ale specialisté schopni namíchat i odstín odpovídající jedinečné barvě reálného vozu. To znamená, že reálný i zmenšený vůz mohou mít naprosto stejnou barvu. Lak je na karoserii modelu nanášen ručně a následně leštěn stejně jako u normálního vozu. Tomu odpovídají také horizontální linie na boku modelu nanášené jemným štětcem.

Exteriérovou barvou to nicméně teprve začíná. Po otevření dveří čekají podsvícené prahové lišty, které je možné vybavit personalizovaným nápisem, a především interiér plně konfigurovatelný dle přání zákazníka. To znamená, že lze zvolit barvu a provedení čalounění, koberečků či dřevěných dekoračních ploch, ale také detailů jako vyšívaní na hlavové opěrce, nebo dokonce barvu bezpečnostních pásů.

Automobilka umí vyrobit i detaily unikátní jedinému kusu zmenšeného Cullinanu, jejich provedení je ale potom domlouváno individuálně s každým zájemcem. Model SUV tak může prakticky věrně kopírovat reálné auto, ale také nabídnout zcela jinou kombinaci prakticky všech detailů.

Jestliže normální Cullinan váží v nenaloženém stavu 2660 kg, jeho zmenšenina je podstatně lehčí. Její váha je kolem 18 kg, ovšem v závislosti také na individuálních dílech, které si budoucí majitel nakonfiguruje.

Od konfigurace se odvíjí také cena, která začíná zhruba na 14 500 eur bez daně. To je v přepočtu asi 390 tisíc korun, tedy stále výrazně méně než 8,4 milionu korun, kolik stojí v základu normální Cullinan. S trochou nadsázky si tak budoucí majitel modelu volí, jestli si koupí stylovou a do detailu propracovanou zmenšeninu vozu, anebo relativně slušně vybavené malé či kompaktní auto. Mimochodem podle zástupců značky je o model Cullinanu zájem a jeho koupě není podmíněna vlastnictvím reálného vozu.

Model vzniká ve Spojeném království a jeho sestavení zabere až 450 hodin, tedy více než polovinu času, za který vznikne v Goodwoodu reálné auto. Model se dodává téměř v metr dlouhé vitríně, která má lesklý černý podstavec a odnímatelný průhledný kryt.

A pokud by zájemce nechtěl zmenšený Cullinan, umí Rolls-Royce v měřítku 1 : 8 nabídnout i modely Phantom a Phantom Extended Wheelbase, tedy ve variantě s prodlouženým rozvorem.

Royce Motor Cars, model Cullinan | Video: Rolls-Royce Motor Cars
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Tenisový turnaj žen na Spartě se bude hrát v červenci po Wimbledonu

Tenisový turnaj žen Prague Open okruhu WTA se letos uskuteční od 12. do 18. července. Nový termín v upraveném kalendáři WTA Tour, v němž naváže na Wimbledon, dnes potvrdili pořadatelé turnaje. Dosud se v areálu pražské Sparty ve Stromovce hrálo na přelomu dubna a května, loňský ročník se kvůli pandemii koronaviru neuskutečnil.

"Věřím, že díky pozdějšímu termínu se můžeme těšit na stabilnější počasí, když speciálně v tomto roce dává navíc naději na přítomnost diváků na tribunách, které bychom si po všech omezeních zaviněných pandemií všichni moc přáli," uvedl na facebookovém profilu turnaje jeho ředitel David Trunda.

Prague Open je součástí okruhu WTA od roku 2015, kdy povýšilo ze seriálu ITF hraného od roku 2010. První vítězkou byla Karolína Plíšková, o rok později uspěla Lucie Šafářová a v roce 2018 kralovala Petra Kvitová. O sezonu byla ve finále Kristýna Plíšková a v roce 2019 Karolína Muchová.

Letos se nově bude hrát místo antuky na betonovém povrchu. Kvalifikace začne 10. července.

Další zprávy