Rok rekordů. Motor českého průmyslu jede jako nikdy předtím

Radek Pecák Radek Pecák
26. 12. 2014 10:50
Vedle trojice velkých automobilek mohou slavit a rozdávat prémie zaměstnancům i mnohé další tuzemské firmy z automobilového průmyslu, typicky dodavatelé součástek.
Auta i díly z Česka jsou čím dál žádanější.
Auta i díly z Česka jsou čím dál žádanější. | Foto: Škoda Auto

Praha – Rekordní počet osobních aut vyrobily za rok 2014 společnosti působící v České republice. Jen do listopadu stoupla výroba na téměř 1,16 milionu vozů a překonala tak nejen celý rok 2013, ale o čtyři procenta také leden až listopad dosud rekordního roku 2011.

Za celý rok 2011 opustilo tuzemské továrny 1,195 milionu osobních vozů. Tento rekord bude nyní s 1,2 milionu kusů překonán, potvrzuje prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn. "Vidíme pozitivní trend, který by měl pokračovat i v příštím roce," dodává Jahn. Poptávku potáhnou hlavně nové modely.

Vedle trojice velkých automobilek mohou slavit a rozdávat prémie zaměstnancům i mnohé další tuzemské firmy z automobilového průmyslu, typicky dodavatelé součástek. K rekordu má namířeno i výrobce autobusů Iveco (bývalá Karosa), z jehož linek do listopadu sjelo o devět procent vozů více než v dosud rekordním roce 2013. Nejlepší rok očekává také SOR, další tuzemský producent autobusů.

Automobilový průmysl tak zůstává jednoznačným tahounem české ekonomiky. „Naše podíly na průmyslové produkci i na exportu, které v roce 2013 přesahovaly dvacet procent, budou určitě zachovány,“ říká Jahn.

Podle Českého statistického úřadu se jen nové osobní automobily podílely na celkové hodnotě českého vývozu v roce 2013 téměř jednou desetinou. Z Česka se exportovala auta v hodnotě téměř 300 miliard korun, z nichž více než tři čtvrtiny směřovaly do států Evropské unie. Více než pětina z celkového počtu směřovala do Německa, následují Velká Británie a Rusko. V téměř stejné hodnotě pak míří na export také díly a příslušenství motorových vozidel.

K milionu škodovek pomohla i Čína

Nejvyšší podíl na produkci – téměř tři pětiny – má Škoda Auto, která v Česku do listopadu vyrobila téměř 685 tisíc vozů. Celkově ale značka už 10. prosince poprvé v historii překročila hranici milionu vyrobených vozů za rok. Vedle Mladé Boleslavi do tohoto čísla počítá i továrny v zahraničí, zejména v Číně (na tu připadá čtvrtina výroby i prodejů) a Rusku.

Díky velmi mladé modelové řadě lze předpokládat, že zájem o vozy Škoda dále poroste. Nárůst produkce se dá očekávat zejména v Kvasinách, kde začnou v roce 2015 s výrobou nové generace superbu. A k modelu Yeti postupně přibudou i další nové typy SUV.

Kromě toho Škoda stále zvyšuje i dodávky komponentů a služeb pro další značky koncernu Volkswagen. Například motorů a převodovek letos vyrobila již přes půldruhého milionu kusů, což je rovněž rekordní množství.

Vytížený Hyundai a nový impuls pro TPCA

Tradičně na hranici svých výrobních kapacit vyráběl v roce 2014 nošovický závod korejského koncernu Hyundai. Letos zde vyrobí zřejmě 310 tisíc aut. Automobilka se už navíc připravila na navýšení produkce až na 350 tisíc ročně, pokud o to bude v dalších letech zájem. A ten nejspíš bude, protože na trh vstoupí inovovaný model i30 a zcela nová generace středního SUV iX35.

Po několika letech „přežívání“ se letos dočkala nového impulsu i kolínská továrna TPCA, montující minivozy Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1. Letos začala vyrábět jejich druhou generaci. Díky tomu se výroba opět dostane na hranici 200 tisíc vozů a příští rok by to, podle mluvčího Radka Kňavy, mělo být o dalších 20 tisíc více. Kapacita této továrny je obdobná jako v Nošovicích, tedy 300 tisíc automobilů ročně. V TPCA je navíc nyní zaměstnáno 3700 lidí, což je nejvíce za celou krátkou historii této firmy.

Daří se i tradiční české značce Tatra, která je v současnosti jediným výrobcem nákladních aut v republice. Za rok 2014 počítá s výrobou 840 kusů vozidel, před rokem jich prodala 722. Po propouštění v roce 2013, během něhož klesl počet zaměstnanců z více než tisíce na zhruba 840, nyní Tatra zvolna opět začíná nabírat.

Ožívá i Jawa

Novou éru chce začít také tradiční výrobce motocyklů Jawa. Redaktor online deníku Aktuálně.cz už viděl nové typy moderních silných motorek připravovaných do výroby. Jde o zcela jiný typ produktu, než který tato firma nabízela dosud. Výraznou proměnou za desítky milionů korun prochází i celý výrobní areál v Týnci nad Sázavou.

Také dodavatelé součástek očekávají, že růstový trend bude pokračovat i v roce 2015. Chystají proto i nové investice.

Například táborský Brisk chce v roce 2015 investovat zhruba padesát milionů korun do modernizace výroby a zvýšení kapacity. V plánu má i dokončení další montážní flexibilní linky pro výrobu zapalovacích svíček v zahraničí. „Tržby za rok 2014 dosáhnou zhruba 700 milionů korun, provozní zisk 70 milionů. Hlavní nárůst tržeb vykázaly snímače s meziroční dynamikou 140 procent,“ upřesnil online deníku Aktuálně.cz předseda představenstva Brisk Tábor Mojmír Čapka. Brisk vyrábí zapalovací svíčky pro spalovací motory a postupně rozšiřuje své výrobní portfolio i o další díly pro automobilky.

Řada tuzemských firem těží i z toho, že se v automobilech prosazují nové prvky výbavy i alternativní pohony. Například tlaková slévárna hliníkových slitin Kovolis Hedvikov z Třemošnice na Chrudimsku začala vyrábět díly pro elektromobily, konkrétně nezávislé topení zatím v řádu desítek tisíc kusů. Podle předsedy představenstva Miloslava Pavlase se ovšem tento sortiment může v blízké budoucnosti stát dalším nosným výrobním programem. „Jen Volkswagen chce vyrobit do roku 2020 milion elektromobilů. Zatím máme zakázku na 100 tisíc kusů. Uvidíme, kam bude směřovat trh, může to být super úspěch, nebo propadák," řekl Pavlas agentuře ČTK.

Do Česka navíc míří další významné investice. Největší v roce 2014 uzavřela česká vláda s jihokorejským výrobcem pneumatik Nexen. V průmyslové zóně u Žatce by postupně zhruba 2300 zaměstnanců mělo ročně vyrábět až 20 milionů kusů pneumatik.

 

Právě se děje

Další zprávy