Aniž by lidé do detailu znali statistiky policejního prezidia, z nichž vyplývá, že řidiči s praxí do jednoho roku zavinili téměř 8 procent ze všech nehod, které se v ČR vloni staly a ti, kteří mají řidičák od jednoho do dvou let dalších skoro 17 procent, jsou rozhodně pro, aby se dohled nad nezkušenými řidiči zpřísnil.
Jak vyplývá z exkluzivního průzkumu Pojišťovny Direct, 71 % řidičů si myslí, že kdyby mladí řidiči jezdili pod dohledem zkušeného řidiče, pomohlo by to pravděpodobně snížit počet dopravních nehod.
Reagují tak na návrh udělovat řidičské oprávnění třeba i sedmnáctiletým lidem, kteří by ale mohli řídit pouze pod dohledem zkušeného, nejméně třicetiletého a bezproblémového řidiče.
Omezení pro mladé řidiče platí v mnoha zemích
„Z průzkumu vyplývá, že jízda mladých řidičů pod dohledem zkušenějších kolegů by podle 31 % dotázaných určitě pomohla snížit počet dopravních nehod mladých řidičů. Dalších 40 % dotázaných má za to, že by takové opatření pravděpodobně pomohlo. Pouze 2 % řidičů na tuto otázku odpovědělo „určitě ne" a 10 % „spíše ne", říká k výsledkům průzkumu odborník pojišťovny Radim Kavka.
Podobná opatření má ve své legislativě zakotvena více než polovina členských států Evropské unie.
Například v Chorvatsku platí pro řidiče mladší 24 let maximální rychlostní limity o 10 km/h nižší, v Itálii zase nemohou mladí s čerstvými papíry řídit silná auta (mají dovoleno sedat za volant aut s maximálním výkonem 55kW/1 tuna hmotnosti vozu). Octavii RS by tedy rozhodně řídit nemohli. Navíc, tam, kde je povolen alkohol za volantem, se to obvykle na mladé řidiče nevztahuje.
Pojišťovny se za zavedení takových opatření přimlouvají i proto, že náhrady škod u bouraček mladých řidičů je stojí podstatně více než například u řidičů ve věku nad 45 let.
V Česku budou změny za dva roky
"Mladí řidiči se nejednou nechají vyhecovat svými vrstevníky, aniž by si uvědomovali, jakému nebezpečí sebe i ostatní vystavují. Jízda pod dohledem či jiná podobná opatření by tak mohla pomoci tyto rizikové faktory odbourat," komentuje situaci dále Radim Kavka a dodává: „Naopak u řidičů od 45 do 65 let, kteří mají dlouholeté zkušenosti ze silničního provozu, je frekvence dopravních nehod výrazně nižší než u většiny ostatních skupin.
Proto také tato pojišťovna zkušené řidiče i ostatní řidiče, kteří jezdí bez nehod, odměňuje výhodnější cenou autopojištění a dalšími benefity.
V Česku se zpřísnění podmínek pro mladé řidiče připravuje a mělo by začít platit od roku 2013. Například se v novém zákonu o autoškolství hovoří o tom, že by mladí řidiči museli povinně jezdit označení písmenem Z a po absolvování autoškoly by v určené lhůtě (v níž ovšem nesmí spáchat žádný přestupek) museli podstoupit další výcvik. Teprve pak by byl řidičák definitivně jejich.