Čínské šílenosti ovládly další město. Takový pařížský autosalon ale dlouho nebyl

Ne, to není Bentley nebo Rolls-Royce. To je jejich čínská obdoba od Hongqi.
Velký zájem budil koncept nového Twinga, které bude z elektromobilů Renaultu nejlevnější. Čekejte ho v roce 2026.
Mnohem více zákazníků ale asi přiláká menší a levnější SUV Optiq, které nabízí dojezd 480 kilometrů.
Neznámá značky Skyworth prezentuje celé portfolio modelů, hodně pozornosti poutá showcar CE11 s proti sobě se otevírajícími dveřmi.
Největší novinkou Citroënu je koncept příští generace C5 Aircross. Ta vyroste, nabídne vedle mildhybridního též plug-in hybridní a plně elektrický pohon. Zobrazit 57 fotografií
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
15. 10. 2024 5:50
Pokud navštěvujete mezinárodní výstavy osobních aut, určitě jste si všimli jejich úpadku v čele se Ženevou. A v takovou chvíli představuje letošní pařížský autosalon vlastně šok. Ano, haly jsou jen čtyři, ale tři z nich plné nových aut a pompézních stánků. Veškerou pozornost na sebe strhly čínské značky, místy slyšíte čínštinu více než francouzštinu.

Hlavní důraz médií byl ve francouzské metropoli samozřejmě kladen na domácí automobilky. A ty své příznivce rozhodně nezklamaly, Citroënu se dokonce povedlo po vzoru někdejších velkých výstav svou hlavní novinku utajit až do poslední chvíle. Koncept nové C5 Aircross si půjčuje styl, který mají i menší C3 a nově také omlazená C4.

Sluší středně velkému SUV pohled spíše malého auta? To si asi bude muset rozhodnout každý sám. Základem je každopádně stejná platforma Stellantisu jako u Peugeotu 3008, což znamená, že by budoucí sériová verze měla dostat mildhybridní, plug-in hybridní i plně elektrický pohon. Oproti současnému modelu je auto také výrazně větší a přijede už v příštím roce.

To Peugeot vsadil na osvědčenou sestavu elektromobilů v čele s novou e-408, která má dojezd 453 kilometrů a stojí 1,05 milionu korun.

Absolutně nejdominantnější expozici má Renault, a to z dobrého důvodu: ukázal totiž novodobou verzi R4, která vychází z R5, má dvě baterky o velikosti 40 a 52 kWh a dojezd až 400 kilometrů. Také se snaží zabodovat vyšší světlostí nebo nápaditým designem.

Bude ale dražší než R5. Kdo chce tedy levnou elektromobilitu, musí si počkat do roku 2026 na nové Twingo. To se jako koncept poprvé ukázalo veřejnosti. Sérii retroaut pak doplňuje už v Hannoveru představený koncept dodávky Estafette, který by se měl také objevit v sériové výrobě. A protože Renault nezapomněl na vodík, koncept Embleme má elektromotor a palivové články, takže dokáže ujet celkem až 1000 km. Kromě toho sází třeba i na digitální logo ukazující stav nabití baterky.

Sesterská Alpine se kromě A290, což je sportovní verze R5 se 160 kW a dojezdem 361 kilometrů, pochlubila konceptem elektrického fastback A390_ß. To je budoucnost, naopak jednu kapitolu se spalovacími motory uzavírá poslední verze kupé A110 nazvaná R Ultime. Stojí zhruba čtyřikrát tolik jako běžná A110, má ale vyšší výkon, akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,8 vteřiny a také dostala pořádnou aerodynamickou kúru. Dacia se pak prezentuje středně velkým SUV Bigster.

Paříž si nicméně pro sebe, i přes mediální pozornost, ukradli Číňané. Tohle už není jen oťukávání, to je nástup se vším všudy včetně návratu pompézních stánků a nápaditých expozicí (ne že by se snad evropské automobilky zrovna v Paříži nechaly zahanbit).

Jen jména to jsou pro Čecha prakticky neznámá. Patrně největší stánek měla totiž automobilka Aito, kterou spolu se značkou Seres spoluzaložila mobilní firma Huawei. Na rozdíl od Xiaomi ale auta neprodává pod svým známějším jménem. Není divu, že SUV je vybaveno softwarem čínské firmy, navíc zabaleným do velmi úhledného balíčku, minimálně tedy v interiéru. Automobilka se dokonce snažila zaujmout promítáním starého filmu na plátno přímo z auta.

Hodně pozornosti na sebe strhával i GAC, který už to v Paříži zkoušel před šesti lety, tehdy ale jeho produkty vypadaly dost jinak (a hůře). Teď je hlavní hvězdou hypersport Hyptec SSR nápadně připomínající Ferrari s 900 elektrickými kW a zrychlením na 100 km/h z klidu za 1,9 vteřiny. Více ale běžné zákazníky asi zaujmou obyčejnější modely Aion Y či Aion V s dojezdem 430, respektive 521 km.

Pak je tu třeba automobilka Skyworth, která se prezentovala mimo jiné i kompaktním hatchbackem ve stylu Golfu. Elektrickým, samozřejmě. BYD už je naopak značkou zavedenou, jeho SUV Sealion 7 s až 91,1kWh baterkou ale rozhodně bude chtít zatopit Tesle - Modelu Y. Leapmotor se Evropanům ukázal poprvé po začlenění do Stellantisu, nejlevnější model T03 už ale působí poněkud zastarale, byť má stát ani ne půl milionu a vyrábět se bude v Polsku.

To Hongqi, nejstarší čínská značka a zároveň značka, kterou jezdí komunističtí politici v daleké zemi, se naopak snaží hrát na hodně moderní notu. Prakticky všechno se ovládá elektricky. A limuzína pojmenovaná Guoya, což je něco jako čínský Rolls-Royce, zaujmout umí. Prodávat se v Evropě ale nebude. Na komercializaci nespěchá ani Xpeng s elektrickým létajícím vozidlem AeroHT X2. Zajímavě ale určitě vypadá a vlastně do výroby nemusí mít až tak daleko.

Od čínských aut ovšem zase rychle zpátky k evropským či jihokorejským novinkám. Kia poprvé ukázala veřejnosti SUV EV3, které v Česku začíná na 899 980 korunách. Hyundai ale chyběl, stejně jako všechny japonské automobilky. Z německých se novinkami blýskl Volkswagen, který ukázal sedmimístné SUV Tayron nahrazující Tiguan Allspace. Audi předvedlo Q6 e-tron ve verzi Sportback, BMW tentokrát vsadilo na dvě nová Mini z dílen JCW. Elektrická, samozřejmě.

A Škoda? Tu zastupoval francouzský dovozce, nicméně snažil se skutečně srdnatě. Poprvé se tak v Paříži veřejnosti ukazuje kompaktní elektrické SUV Elroq, které v Česku startuje na 799 tisících. A komu by se to snad nelíbilo, může si na rotopedu namixovat své vlastní smoothie…

 

Právě se děje

Další zprávy