Praha - Dálniční známka v Rakousku zdražila pro letošní rok v průměru o 2,1 procenta. Cena ročního kuponu pro osobní auta stoupla o 1,7 eura na 84,4 eura (2338 korun), desetidenního o 20 centů na 8,7 eura (241 korun).
Výrazné omezení přináší začátek roku 2015 pro řidiče starých nákladních aut a dodávek. Vozidla kategorie N, jejichž motory neplní minimálně emisní normu Euro 1, nesmějí vjíždět na území Vídně.Kategorie N zahrnuje veškeré automobily určené pro přepravu nákladů. Nové nařízení navazuje na zřízení emisní zóny pro území státu Dolní Rakousko (obklopující Vídeň) v létě loňského roku.
Všechna vozidla kategorie N1 navíc budou muset mít na čelním skle vylepenou ekologickou známku. Těch je pět typů. "Vydávají je větší stanice technické kontroly a pobočky rakouského autoklubu ÖAMTC po předložení technického průkazu. Motoristy upozorňujeme, že nelze použít obdobnou německou ekologickou plaketu," říká mluvčí tuzemského autoklubu ÚAMK Petr Vomáčka. Cena plakety je 25 eur, za jízdu bez ní nebo za nedodržení zákazu vjezdu do příslušné zóny hrozí pokuta až 2180 eur.
Od začátku příštího roku se opatření zpřísní a do tohoto území už nebudou moci vjíždět vozy bez platné emisní normy Euro 2.
Dalším opatřením, které má zlepšit kvalitu ovzduší v této alpské zemi, je snížení maximální povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic. K tomu dojde až od poloviny listopadu 2015. Konkrétně v Tyrolsku se změní maximální povolená rychlost ze současných 130 km/h na 100 km/h na dálnici Inntal A12 mezi sjezdy Kufstein a Zirl a mezi sjezdy Karrösten a Zams. Stejné omezení čeká také brennerskou dálnici A13 mezi Innsbruckem a Schönbergem.
Na dálnici A1 mezi exity Salzburg-Nord a Knoten Walserberg bude dokonce snížena rychlost z dosavadních 130 km/h až na 80 km/h v závislosti na kvalitě ovzduší a počasí v okolí komunikace.
"Kromě toho na řadě úseků dálnic a zejména v tunelech přibyly kamery pro úsekové měření rychlosti," upozorňuje Vomáčka.
Přísnější tresty za alkohol
Přísnější postihy než dosud čekají od začátku letošního roku řidiče v řadě dalších evropských zemí.
Například ve Velké Británii nově trestají jízdu pod vlivem alkoholu nad stanovený limit 0,8 promile pokutou až 5000 liber (cca 175 000 korun) a zákazem řízení na celý další rok.
Ve Švýcarsku nově platí, že tomu, kdo v opilosti zaviní dopravní nehodu a způsobí škodu dalšímu účastníkovi silničního provozu, nebude tato škoda hrazena z povinného ručení, ale musí ji uhradit sám.
Snad k jediné příjemné změně v evropských dopravních předpisech došlo od začátku letošního roku ve Francii. Zrušili tam povinnost vozit v autě přístroj na měření alkoholu. Také Francie ale začíná připravovat zřízení emisních zón. Podle současného plánu již v roce 2020 nebudou moci do centra Paříže zajíždět vůbec žádná vozidla se spalovacími motory.