Radost ze spotřeby na rovině a trápení v kopcích. Testovali jsme motor pro nejlevnější auto v Česku

Ondřej Běhal
15. 12. 2016 7:34
Nový litrový tříválcový motor pro Dacii Sandero a Logan má proti bývalému čtyřválci nižší spotřebu, ale výraznější vibrace. Nevytváří větší hluk, jeho zvukový projev ve vyšších otáčkách však příliš nepřipomíná auto. O něco lépe než předchůdce vyhoví dynamikou na rovných úsecích, v kopcích a na dálnicích se stejně jako on i s polovičně zatíženým autem trápí. Nejde o žádný zázrak, ale ani o propadák. Zejména když se vezme v potaz, že základní cena Loganu s tímto motorem zůstala i po modernizaci vozu na neuvěřitelných 169 900 korunách jako dříve. Praktičtější hatchback Sandero stojí i nadále o pět tisíc víc.
Modernizovanou Dacii Sandero jsme testovali s novým motorem 1.0 SCe.
Modernizovanou Dacii Sandero jsme testovali s novým motorem 1.0 SCe. | Foto: Dacia

Malé modely značky Dacia, Logan a Sandero, které drží pozici suverénně nejlevnějších nových aut na trhu (jejich žebříček najdete zde), prodělaly modernizaci. Tu na první pohled poznáte podle zajímavých změn designu a výbav. Nejdůležitější změnu ale představuje střídání základního motoru pod kapotou.

Dlouholetý základní čtyřválcový motor s objemem 1,2 l a maximálním výkonem 54 kW odchází do důchodu. Jeho roli převzal menší tříválec s objemem 1,0 l a stejným maximálním výkonem. I když u něj výrobce slibuje o 0,6 l nižší spotřebu i o něco lepší dynamiku, první reakce v diskusích jsou spíše negativní. Jde však o akademické debaty bez reálného podkladu. Aktuálně.cz jako jedna z prvních redakcí v Česku nový základní motor pro nejlevnější nová auta na trhu vyzkoušela v reálném provozu a poznala jeho klady i zápory.

Jezdili jsme s ním v hatchbacku Sandero na chorvatských silnicích v oblíbené prázdninové destinaci na pobřeží Jadranu mezi Šibenikem a Primoštenem. Díky tomu jsme mohli vyzkoušet všechny typy provozu od městského přes rovinatý mimo obec až po prudká stoupání a dálniční jízdu.

Největší nevýhodu nového tříválce při porovnání se starším čtyřválcem pozná i laik hned po nastartování. Vibrace motoru se v nízkých otáčkách nepodařilo utlumit, a tak se zvlášť kolem 1500/min., tedy třeba při jízdě na pětku po obcích, motor klepe jak drahý pes po nedobrovolné koupeli v prosincovém Jadranu. Vnímali jsme to jak přes volant, tak skrze nervy v sedacích částech těla.

Vibracím se tedy kupec levných dacií na benzin už nevyhne, protože i silnější motor s turbem (0.9 TCe/66 kW) je tříválec a klepe se v nízkých otáčkách možná ještě víc. Starší čtyřválec byl samozřejmě mnohem kultivovanější, co se chodu týče. Pokud si ale v nízkých otáčkách nelibujete, vibrace moc neucítíte. V běžných provozních otáčkách se motor chová klidně a relativně tiše.

Porovnání Dacie Sandero s Fabií a Hyundaiem i20

Největší výhodu Dacie Sandero představuje výrazně nižší cena v porovnání s ostatními malými hatchbacky. To je jasně vidět i ze srovnání s podobně výkonnou Škodu Fabia a modelem Hyundai i20.

Zdroj: Ondřej Běhal

Teprve při vytáčení do těch nejvyšších, které budete muset kvůli krátkému zpřevodování a malé síle motoru využívat dost často, uslyšíte rušivé kvílení. V tu chvíli tříválec zvukem příliš nepřipomíná pohonnou jednotku automobilu.

Zatím to tedy vypadá, že se Dacia snaží novým motorem spíše odradit, což by se jí minimálně u Sandera v tuto chvíli spíše hodilo, protože se na auto z výroby čeká až půl roku. Tedy podobně dlouho jako na Škodu Kodiaq. Jenže nový motor není ve všem špatný. Jeho dynamika v městském provozu nám subjektivně připadala lepší než u hodně líného až tupého staršího čtyřválce bez výkonové špičky. A čísla popisující zrychlení z 0 na 100 km/h (14,3 s, o 0,3 s dříve) to potvrzují. Nejlínější nová auta hledejte u jiných značek.

Dalším milým překvapením byla spotřeba na rovinatém úseku podél moře. Palubní počítač ukazoval průměrnou konzumaci 4,4 l benzinu, tedy mnohem nižší, než udává výrobce (5,3 l). 

Nový tříválec pod kapotou Sandera.
Nový tříválec pod kapotou Sandera. | Foto: Ondřej Běhal

To se změnilo, když jsme vjeli od moře do zvlněného vnitrozemí. Tady se tříválec za prvé i v dvojčlenném obsazení auta hodně nadřel a často přicházela ke slovu trojka místo pětky. Za druhé se logicky zvyšovala i spotřeba, což platilo také na dálnici. Však také motor při 130 km/h na nejvyšší (pátý) rychlostní stupeň točí dnes už ojedinělých 4250 otáček, což není právě ekonomické. Přes tak vysoké otáčky blížící se ideálu pro maximální výkon jsme těch 130 km/h ne vždy dokázali do kopce udržet.

Konečná průměrná spotřeba po zdolání okruhu zahrnujícího všechny typy jízdy činila 6,2 l/100 km. A to není vůbec špatné vysvědčení. Můžeme zodpovědně říct, že nejen na papíře, ale i v reálném provozu je tříválec úspornější než starší čtyřválec.

Konečný verdikt tedy zní, že základní motor pro modely Dacia Logan (včetně kombíku MCV) a Sandero i nadále zůstane volbou především pro starší řidiče vyznávající klidný styl jízdy. Pokud v autě častěji vozíte pět lidí, těžší náklad, jezdíte v kopcích nebo po dálnicích, připlaťte si za výrazně pružnější a dynamičtější turbomotor nebo diesel.

Připravili jsme i podrobnou recenzi modernizovaného modelu Dacia Sandero.

 

Právě se děje

Další zprávy