Jan Matoušek
23. 5. 2019 6:02
Prodeje aut v Evropě klesají. Po letech růstu došlo v prvním čtvrtletí poprvé od roku 2013 k poklesu počtu prodaných vozidel. Nejde o zásadně dramatické číslo. Přesto propad o 3,2 procenta vyjadřuje řadu nejistot na automobilovém trhu. Jsou ale i značky, kterým se za první tři měsíce roku 2019 dařilo. Své pozice například výrazně posílila Tesla.
Vzhledem ke státním pobídkám se nelze moc divit, že největší podíl aut na elektřinu mají Norové. Za první čtvrtletí je to dokonce 59,7 procenta, což je nárůst o 13,3 procenta oproti stavu loni. Na dalších místech jsou Švédové a Nizozemci. Naopak v Německu je podíl aut na elektřinu stále jen 2,6 procenta, v České republice je to dokonce pouze 0,3 procenta. To je o desetinu více než loni. Celkově pak poklesl jediný trh - ten slovinský, o jednu desetinu procenta.
10 trhů s největším podílem elektromobilů a plug-in hybridů
|
Podíl 2019 |
Podíl 2018 |
Rozdíl |
Norsko |
46,3 % |
59,7 % |
+13,3 % |
Švédsko |
13,5 % |
7,1 % |
+6,4 % |
Nizozemsko |
8,9 % |
3,5 % |
+5,4 % |
Finsko |
6,4 % |
4,5 % |
+1,9 % |
Švýcarsko |
5,3 % |
3 % |
+2,3 % |
Portugalsko |
5,2 % |
2,4 % |
+2,8 % |
Rakousko |
3,8 % |
2,5 % |
+1,3 % |
Irsko |
3,1 % |
0,8 % |
+2,3 % |
Belgie |
2,7 % |
2,4 % |
+0,3 % |
Francie |
2,6 % |
1,9 % |
+0,7 % |
Dánsko |
2,6 % |
1,5 % |
+1,1 % |
Německo |
2,6 % |
1,9 % |
+0,6 % |