Ničíte si auto a za servis platíte o tisíce navíc. Důvody, proč nekupovat velká kola

Vladislav Jasan
28. 1. 2019 6:02
Kupujete-li nové auto, budete patrně v pokušení zaškrtnout celou řadu příplatkových položek výbavy. I prodejce se nejspíš bude snažit vás přesvědčit, že pakety výbav za zvýhodněné ceny jsou neodolatelné. Některé komfortní, designové nebo bezpečnostní prvky se opravdu mohou hodit, u některých časem zjistíte, že je nevyužíváte… a některé vás mohou při provozu auta přijít pěkně draho.

V seriálu o výbavě, které je lepší se vyhnout, se v prvním díle věnujeme velkým kolům. Při výběru nového auta láká zaškrtnutí příslušné kolonky příplatkové výbavy s většími ráfky.

A to samé platí i při výběru ojetiny. Kdo by odolal, když v autobazaru stojí vedle sebe dva modely s identickou motorizací, ale jednomu to na ráfcích o větším rozměru mnohem více sluší? Jenže pozor. Velká kola totiž značně zvyšují provozní náklady a mají i další negativa. Vysvětlíme jaká.

Foto: Škoda Auto

Litá v létě a plechová na zimu?

Pokud máte na léto "liťáky" a na zimu o číslo menší "plecháče", může se dost dobře stát, že komplet kola s pneumatikou bude u plechových zimních lehčí než v letní sadě. Totéž platí u rostoucího průměru slitinového disku. Kompletní kolo s pneumatikou o vyšším profilu v rozměru 16 palců bude typicky lehčí než 18palcový disk obutý do nízkoprofilové pneumatiky.

Disk totiž musí větší průměr kompenzovat pevnější, tzn. masivnější a těžší konstrukcí (pokud není z pevnější slitiny, což u konfekce většinou není), zatímco pneumatika si k pevnosti pomůže stlačeným vzduchem, který "neváží nic".

 

Právě se děje

Další zprávy