Příští octavia bude vypadat dost odvážně, říká šéfdesignér Škody

Radek Pecák Radek Pecák
17. 9. 2015 6:39
Na stánku společnosti Škoda Auto v areálu frankfurtského výstaviště se letos vše točí kolem nového superbu combi. Během rozhovoru s hlavním tvůrcem vzhledu nových modelů značky Škoda Jozefem Kabaněm jsme si ale především povídali o autech, která se teprve rodí. Hlavně o ofenzivě v oblasti sportovně-užitkových vozů.
Jozef Kabaň se ve Frankfurtu zúčastnil premiéry nové Škody Superb Combi.
Jozef Kabaň se ve Frankfurtu zúčastnil premiéry nové Škody Superb Combi. | Foto: Radek Pecák

Aktuálně.cz: Není už tajemstvím, že Škoda Auto představí v příštím roce své druhé SUV, které bude spadat do vyšší třídy, než je model Yeti. Půjde o novou vlajkovou loď značky?

Bude to určitě reprezentativní automobil. Když jsme ho tvořili, brali jsme v úvahu především dvě věci. Jednak typické atributy pro automobily této kategorie a druhak atributy, které jsou charakteristické pro značku Škoda. Rozhodně to není tak, že bychom přenesli superb v poměru 1:1 do terénního vzhledu, ale prvky z luxusního segmentu se i na tomto voze objeví.

A.cz: Někdo namítá, že celý segment SUV je tak trochu zbytečný. Jejich majitelé stejně nevyužívají terénní schopnosti těchto vozů, navíc jsou auta zbytečně těžká, mají velký čelní a valivý odpor, a tudíž vysoké emise. Neskončí nakonec za pár let kvůli tomu celý boom SUV?

Nemyslím si, že by to byla krátkodobá móda. Zájem o SUV v posledních letech rostl a bude určitě růst dál. Mít SUV, ideálně několik, je pro současné výrobce aut nutností. I my přijdeme minimálně se třemi a všechny určitě budou mít i nástupce. Na druhou stranu to, co říkáte, tedy problém vysokých emisí těchto vozů, je něco, co výrobci musí řešit a určitě to vyřeší.

A.cz: V interiéru vozu Tiguan, který má ve Frankfurtu světovou premiéru a jehož techniku využije i nový yeti, jsem si všiml nových odkládacích prostorů pod stropem a třeba i stolečků na opěradlech zadních sedadel, což jsou prvky z vozů MPV. Přebírají nyní "esuvečka" i roli těchto rodinných aut?

Na velkoprostorové vozy se zákazníci dívají hlavně z funkčního hlediska, zatímco v případě sportovně-užitkových aut vstupují do hry ve velké míře i emoce. SUV se skutečně mohou od MPV lecčemu přiučit, nicméně není to automatické u všech značek. Od Škody se ale dostatek odkládacích prostor, chytrá řešení a další nápady už tak nějak očekávají, takže i v našich nových SUV to tak bude.

A.cz: Pomalu se blíží doba, kdy bude váš designový podpis na všech modelech Škodovky a lidem se začnou nabízet nové generace Octavie, Rapidu a dalších modelů. Na řadě z těchto projektů už jistě pracujete. Dá se očekávat nová verze designu Škoda, nebo půjde o evoluci současného směru?

Na to nelze odpovědět jednoduše. V řadě případů to navíc ani příliš nezáleží na mně. Je třeba zvolit správné tempo vývoje designu v souladu s připraveností společnosti na změny, což může být u různých modelů různé. Můžu ale například prozradit, že u našeho nejdůležitějšího modelu Octavie bude již nadcházející facelift poměrně výrazný a nová generace dostane dosti odvážný design.

A.cz: Blíží se také doba, kdy i vozy Škoda bude pohánět elektřina. Kdysi jsme si povídali o tom, že elektropohon může přinést i zcela jiný design automobilů, než je ten dlouhodobě zažitý. Dočkáme se nějaké revoluční elektrické škodovky?

Na tuto problematiku existují dva různé pohledy. Jsou automobilky, které skutečně staví elektromobily jinak než vozy s konvenčním pohonem, ale jsou zase další, které elektromobil zařadí do skupiny běžných aut. Je to rovněž logická cesta. Třeba kvůli pohonu na CNG se přece také design neměnil. Výhody a nevýhody obou možných cest samozřejmě zvažujeme, neboť tu jsou i ekonomické aspekty a zvyklosti. Velká část lidí je zvyklá na klasické prostorové uspořádání ve vozech a razantní změny by nemusela přijmout...

A.cz: Když hovoříme o vnitřním uspořádání vozů... Dá se v brzké době očekávat nějaká revoluce v designu interiérů, například kvůli současnému trendu konektivity?

Pracuje se na řadě věcí, ale je to velmi složitá oblast. Technologie v tomto směru se velmi rychle vyvíjí a nelze auto, které má životnost řadu let, uzpůsobit na něco, co třeba velmi rychle zastará. Navíc, pořád je dost velká skupina zákazníků, kteří po nějakém stálém spojení se světem v autě vůbec netouží.

 

Právě se děje

Další zprávy