Test nejsilnější Škody Octavie. Dostala omezovač rychlosti

Radek Pecák Radek Pecák
3. 9. 2015 7:07
Octavia RS 230 je prvním vozem značky, který má kvůli usnadnění rychlejších průjezdů zatáčkami diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností.
V zatáčkách napomáhá rychlejšímu průjezdu diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností.
V zatáčkách napomáhá rychlejšímu průjezdu diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností. | Foto: Škoda Auto

Nejrychlejší Škoda Octavia všech dob má označení RS 230 – číslovka udává počet koňských sil ukrytých v motoru. Novinářům na slovenském okruhu Slovakiaring předváděl její ostrou jízdu bývalý pilot formule 1 Hans Joachim Stuck, poté si ji na stejném místě mohl vyzkoušet i redaktor online deníku Aktuálně.cz.

Octavia RS 230 je prvním vozem značky, který má kvůli usnadnění rychlejších průjezdů zatáčkami diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností. V případě potřeby lze diferenciál plně uzavřít a sto procent hnacího momentu je přenášeno na kolo s vyšší adhezí, což je v zatáčkách vnější přední kolo.

Škodováčtí technici spočítali (pro změnu na německém okruhu Nürburgring), že jen díky tomuto samotnému prvku je RS 230 oproti standardní verzi octavie RS na dvacetikilometrovém okruhu o deset sekund rychlejší. Tomuto soupeři by v přímém porovnání ujela o 400 metrů.

Na silnici ji poznáte

Deset koňských sil, které má řidič oproti standardní verzi RS navíc k dispozici, posunulo hranici maximální rychlosti až na 250 (o dva více) kilometrů za hodinu, když navíc musí zasáhnout omezovač.

Vůz se bude nabízet i ve variantě kombi a s manuální či automatickou převodovkou.
Vůz se bude nabízet i ve variantě kombi a s manuální či automatickou převodovkou. | Foto: Škoda Auto

Také zrychlení je lepší – z klidu na stokilometrovou rychlost se vůz dostane již za 6,7 sekundy (o 0,1 rychleji než standardní verze RS). Přitom spotřeba zůstává u této silnější verze jako u standardní octavie RS – v kombinovaném režimu 6,2 litru benzinu na sto kilometrů jízdy.

Stejně jako standardní octavia RS se bude i model označený číslem 230 prodávat ve verzi liftback a kombi. Zájemci mohou volit mezi šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. Cena je oproti základní verzi octavie RS vyšší o 75 tisíc.

Kromě zmíněných technických parametrů nabízí RS 230 také kožený interiér, elektrické nastavování předních sedaček, unikátně designovaná kola z lehkých slitin o velikosti 19 palců a například i stopky pro měření času na jedno kolo na závodním okruhu. Kromě většího (a černě zbarveného loga RS) na přední a zadní části loga lze navíc silnější octavii rozpoznat i díky koncovkám výfuku, které mají povrchovou úpravu z takzvaného černého chromu. Takovýto ozdobný prvek byl dosud navíc v koncernu vyhrazen jen pro luxusní značky například Bentley a Lamborghini, v případě aut pro "běžné" řidiče je použit vůbec poprvé.

V motoru se ukrývá 230 koňských sil.
V motoru se ukrývá 230 koňských sil. | Foto: Radek Pecák

Zatímco nárůst výkonu o deset koní není podle našeho subjektivního pocitu příliš znát, schopnost vozu zatáčet se na rozpálené trati projevila v plné míře. Zejména v ostrých zatáčkách je vidět schopnost auta reagovat na přidání plynu o poznání dříve než u standardních vozů. Problémy nedělaly ani prudké změny směru v technických částech okruhu. Spokojení jsme byli i s řazením a brzdami. Ty by sice (zejména pro okruhovou jízdu) mohly mít rychlejší nástup, ale jejich účinek byl dostatečný.

Jezdili jsme sice pouze s verzí liftback, ale v současnou dobu se na okruhu pohybovalo i několik kombíků. Podle našich subjektivních pocitů rychlostně za liftbacky nezaostávaly.

A poslední údaj pro zajímavost: Po osmi kolech jízdy na okruhu v tempu, které se již blížilo maximálním schopnostem auta, svítil na displeji palubního počítače údaj o průměrné spotřebě 27 litrů.

Novináři měli možnost otestovat novou nejrychlejší octavii na slovenském okruhu Slovakiaring.
Novináři měli možnost otestovat novou nejrychlejší octavii na slovenském okruhu Slovakiaring. | Foto: Radek Pecák

Každá osmá octavia

"Od roku 2000, kdy spatřila světlo světa první octavia RS, bylo na celém světě prodáno 163 000 octavií RS," připomíná mluvčí Škody Vítězslav Pelc. Každá osmá octavia se nyní prodává v této "rychlé" verzi.

Zájem se přitom podle Pelce rok od roku zvyšuje. Nových octavií RS třetí generace, která je na trhu teprve od roku 2013, se dosud již prodalo 57 000. "Dynamika nárůstu je vidět i na českém trhu," říká Pelc. Zatímco na počátku tisíciletí se v Česku prodávalo jen přibližně 140 vozů octavia RS první generace za rok, u té druhé již to bylo kolem pěti stovek a loni už přes 2500.

Lidé podle Pelce nyní dávají přednost verzi kombi v poměru 60:40, stejný poměr je rovněž mezi naftovými a benzinovými motory (ve prospěch dieselu).

Podrobný test slabší verze octavie RS najdete zde.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 7 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 9 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy