Připomeňte si historii honby za rychlostním automobilovým rekordem. Poslední nebyl 20 let překonán

Eva Srpová Eva Srpová
25. 6. 2017 7:00
S vynálezem prvního automobilu odstartovala také touha ho neustále vylepšovat a činit ho rychlejším. A v počátcích automobilismu rychlostní rekordy padaly tak rychle, že se je sotva stíhalo zaznamenávat. Zejména vzájemné překonávání vynálezců na počátku 20. století je plné jmen a zvyšujících se čísel. Avšak když na počátku 80. let Thrust2 s tryskovým motorem překonal rychlost přes 1000 km/h, vývojářům nastaly těžké chvíle, posun už nebyl tak snadný jako dřív. Dalšího rekordu dosáhl Thrust SSC v roce 1997 s rychlostí 1227 km/h, od té doby však rekord nikdo nejel rychleji. K avizovanému pokusu mělo dojít letos na podzim při příležitosti dvacetiletého výročí, ale zase k němu nedojde.
Sice úplně jako auto nevypadá, ale údajně má překonat rychlostní rekord na zemi, který už nebyl dvacet let překonán.
Sice úplně jako auto nevypadá, ale údajně má překonat rychlostní rekord na zemi, který už nebyl dvacet let překonán. | Foto: http://www.bloodhoundssc.com/

V počátcích automobilismu měli vynálezci problém s podezíravou veřejností. Lidé se báli, že je automobil nebezpečný, a tak například Karl Benz, vynálezce a konstruktér prvního automobilu s dvoudobým benzinovým motorem, dostal od policie a dokonce tehdejšího bádenského ministra zákaz provádět své testovací jízdy vyšší rychlostí než 6 km/h ve městě a 12 km/h mimo město.

Problém vyřešil chytře. Ministra pozval k sobě do dílny a vzal ho na projížďku. Když po deseti minutách útrpné jízdy za mlékárenským povozem ministr Benze vyzval, aby toho loudu konečně předjel, ten mu připomněl jeho nesmyslný zákaz. Ministr Benze pobídl, ať mu tedy ukáže, co jeho automobil doopravdy dokáže, a po zjevně úspěšné projížďce svůj zákaz zrušil.

Jeantaud byl prvním elektromobilem a také prvním vozem, se kterým byl ustanoven rychlostní rekord.
Jeantaud byl prvním elektromobilem a také prvním vozem, se kterým byl ustanoven rychlostní rekord. | Foto: Wikipedia

Posedlost rychlostí, tak by se dala označit doba, která brzy nastala. Ovládla francouzského závodníka Gastona de Chasseloup-Laubata, který na elektrickém voze Jeantaud ustanovil v roce 1898 v Achères první rychlostní rekord, kdy dosáhl rychosti 63,13 km/h.

O vzájemném soupeření s Belgičanem Camille Jenatzym se psaly působivé články v tehdejších novinových plátcích, oba překonávali své rekordy často i pouze po několika dnech. Jenatzy se svým vozem La jamais contente, tedy v překladu "pořád nespokojená", překonal v roce 1899 rychlostní hranici 100 km/h.

Stačilo sedm let a lidstvo mohlo být na sebe hrdé, že může jet rychlostí přes 200 km/h. Konkrétně se to povedlo Fredu Marriottovi v roce 1906 v parním voze Stanley Rocket.

V roce 1927 stroj Sunbeam 1000 HP (tedy s výkonem tisíc koní) překonal rychlost 200 mil za hodinu, což odpovídá rychlosti 322 km/h. V třicátých letech konstruktéři objevili ideální místo k testování a překonávání rychlostních rekordů, solné pláně Bonneville v Utahu. Tam vůz zvaný Blue Bird se sirem Malcomem Campbellem překonal v roce 1935 rychlost 300 mil za hodinu, tedy skoro 500 km/h.

Ve druhé polovině minulého století se pořád dařilo dosaženou rychlost výrazně zvyšovat. Stroj Spirit of America v roce 1964 prosvištěl po Bonneville rychlostí 850 km/h, raketa na kolech Blue Flame pak na stejném místě, ale o šest let později, pokořila zásadní milník tisíc kilometrů za hodinu. Pláně by mohly vyprávět dějiny, rychlost rakety dosáhla totiž čísla 1014 km/h.

Foto: Bloodhound SSC

Od té doby se datují jen tři zásadní rychlostní milníky. Model Thrust2 s tryskovým motorem přejel s Richardem Noblem nevadskou poušť rychlostí 1020 km/h, stalo se tak v roce 1983. A stroj Thrust SSC (Super Sonic Car, tedy nadzvukové auto) jako vůbec první automobilový stroj překonal rychlost zvuku. Do dějin se zapsal 15. října 1997 dosažením rychlosti 1228 km/h. Za volantem seděl pilot stíhacích letounů Andy Green.

Bloodhound SSC má motor ze stíhacího letounu, hybridní raketu a benzinový dvanáctiválec.
Bloodhound SSC má motor ze stíhacího letounu, hybridní raketu a benzinový dvanáctiválec. | Foto: Bloodhound SSC

Ten přešel do týmu okolo stroje zvaného Bloodhound SSC. Konstruktéři už mnoho let slibují, že rekord Thrustu SSC překonají. Jenže termín se neustále odsouvá. Naposledy se hovořilo o podzimu 2017, letos tomu je totiž dvacet let od rekordu ThrustuSSC. Ale opět se tak nestane, místo toho konstruktéři předvedou na letišti v Cornwallu první veřejnou jízdu s Bloodhoundem SSC dlouhou 1,7 míle, tedy 2,7 km a slibují, že za rok už opravdu k pokusu o překonání rekordu dojde.

 

Právě se děje

Další zprávy