Nejstarší automobil na světě se prodal za 83 milionů

Tereza Holanová Tereza Holanová
11. 10. 2011 17:30
Francouzská čtyřkolka má pátého majitele. Ten zůstává v anonymitě
Nejstarší automobil, který je schopen jezdit, se prodal za rekordní sumu.
Nejstarší automobil, který je schopen jezdit, se prodal za rekordní sumu. | Foto: RM Auctions

New York - Nejstarší automobil světa, který doposud zvládne jezdit, se v pátek prodal. Jeho nový majitel za něj zaplatil 4,6 milionu amerických dolarů (83,8 milionu korun). To je nejvyšší částka za historický vůz vůbec.

Aukční síť RM Auctions přitom očekávala, že se čtyřkolka prodá sotva za polovinu. Jméno nového majitele zveřejněné nebylo.

Automobil De Dion-Bouton et Trepardoux, který získal přezdívku La Marquise (markýza) - údajně po matce svého výrobce, byl sestavený ve Francii roku 1884.

To znamená zhruba rok před tím, než Karl Benz a Gottlieb Daimler nezávisle na sobě představili první vozy poháněné spalovacím motorem. Henry Ford dokončil svůj první automobil o dvanáct let později.

Na rozdíl od svých následovníků pohání nejstarší automobil pára. Aby se vůz rozjel, musí se v něm zhruba půl hodiny topit uhlím, dřevem nebo kousky papíru. Poté zvládne jet až rychlostí 61 kilometrů za hodinu, celkem mu nádrž s vodou vydrží na 32 kilometrů (20 mil).

S automobilem se i závodilo

V aukci už se De Dion-Bouton et Trepardoux prodal počtvrté. Předchozí vlastník John O'Quinn si jej pořídil v roce 2007 za 3,5 milionu dolarů. Auto se prodalo z jeho pozůstalosti poté, co zemřel.

Předchozí dva majitelé se čtyřkolky zbavili proto, že se nemohli rozhodnout, kterému z dětí ji odkázat. Rodina prvního z nich, kam jej výrobce prodal v roce 1906, vlastnila vůz 81 let. Tito lidé s ním nikdy nejezdili. Druhý kupec se s vozem čtyřikrát zúčastnil závodu z Londýna do Brightonu.

RM Auctions také na svém webu uvádí, že se vůz účastnil vůbec prvních automobilových závodů v roce 1887, které se konaly z Paříže do Versailles a zpět.

Před rokem 1900 se čtyřkolý automobil prodával za 4400 franků, což byla značně vysoká cena. Typický francouzský zaměstnanec totiž tehdy podle RM Auctions vydělal 5 franků za den.

Čtyřkolek tohoto typu se proto vyrobilo pouze čtyři nebo pět kusů, jak uvádí historicky první časopis věnovaný autům La France Automobile z roku 1894. V současné době existují tyto čtyřkolky dvě, pojízdná je z nich ale pouze "markýza".

 

 

Právě se děje

Další zprávy