Ukradený patent? Benz s prvním autem předběhl Čechy

Radek Pecák Radek Pecák
3. 1. 2011 14:37
Kdyby uměl Benz vyřešit problém s řiditelnou nápravou, měl by i první automobil čtyři kola
Foto: Radek Pecák

I když se o tom stále vedou spory a zřejmě nikdy nepřestanou, je za první automobil na světě většinou odborné veřejnosti považována tříkolka Carla Benze. Přihlášku na svůj patent - tříkolové vozidlo poháněné plynovým motorem - podal Benz 29. ledna 1886.

Na konci letošního ledna tedy firma Mercedes-Benz uspořádá velkolepé oslavy na počest 125. výročí začátku automobilového věku.

Těmi, kdo se Benzovo prvenství snaží zpochybnit, jsou kromě Francouzů také například Rakušané. Ve vídeňském technickém muzeu dokonce stojí výtvor vynálezce Siegfrieda Marcuse se štítkem udávajícím zrod na dnešní poměry poněkud zvláštního vozítka v roce 1875, tedy o jedenáct let dříve než je starý Benzův patent.

Titulní stránka Benzova patentu
Titulní stránka Benzova patentu | Foto: Mercedes-Benz

Mělo patřit prvenství Česku?

Vůz měl být dokonce vyroben na území Česka - v Adamovských strojírnách. Problém ovšem je, že skutečné stáří vozu není ověřeno a navíc se dosti vymyká koncepci tradičních automobilů.

Naopak Benz přistoupil ke konstrukci motorového vozidla originálně. Patent mu proto byl v listopadu roku 1886 skutečně přiznán. Má číslo 37 435.

Předcházelo tomu mnoholeté úsilí. Karl Benz byl původně mechaniken a během zaměstnání studoval. V roce 1871 založil se společníkem svou první firmu s materiály pro stavbu strojů a zařízení. Nejprve se snažil zdokonlait tehdejší konstrukci spalovacího motoru a teprve později ho napadlo vytvořit prakticky využitelný automobil.

Tříkolka bylo řešení z nouze

Tříkolka, k níž nakonec dospěl, byla poháněna čtyřdobým benzínovým jednoválcem. Také byla vybavena elektrickým zapalováním, karburátorem a kapalinovým chlazením.

Původně dokonce měl mít tento automobil čtyři kola. Jenže Benz se potýkal s problémem řiditelné přední nápravy, a tak nakonec zvolil tříkolové řešení. Vozidlo vážilo zhruba 250 kilogramů a bylo schopno vyvinout rychlost 16 km/hod. Obchodní označení bylo Benz Velo.

Zpočátku o tříkolku nebyl příliš velký zájem. Vše ale výrazně změnila propagační více než stokilometrová jízda Benzovy manželky Berthy s jejími syny. Trasa vedla z Mannheimu do Pforzheimu.

Poté se tříkolka stala prvním velkosériově vyráběným automobilem na světě. Do roku 1901 (společně s dalšími typy Victoria a Comfortable) Benz ve své manufaktuře vyrobil a prodal 1200 automobilů. Na počátku 20. století se ale firma dostala do problémů a Benz byl nucen odejít, přestože jeho jméno stále na vývěsním štítu zůstalo. V té době slavily úspěchy zejména automobily pánů Maybacha a Daimlera. S posledně zmiňovaným ostatně firma Benz & Co v roce 1926 fúzovala a vznikla již všem dobře známá Daimler-Benz AG.

 

Právě se děje

Další zprávy