Před 40 lety začala běžným autům velet aerodynamika. O kolik jsme dnes dál?

Martin Frei Martin Frei
20. 4. 2022 6:03
Na pařížském autosalonu se v roce 1982 odehrály dvě premiéry, které významně ovlivnily vývoj osobních aut. Zatímco do té doby aerodynamika promlouvala do designu jen u pár výstředních značek, s Audi 100 a Fordem Sierra zasáhla samotný střed trhu. Některé zákazníky to tehdy téměř vyděsilo, ale dnes patří oba vozy ke klasice a brzy je následovaly další.
Foto: Audi

1982: Audi 100, Cd 0.30

Vizionářství Ferdinanda Piëcha nenechávalo aerodynamiku stranou a Audi 100 patří k milníkům jeho práce. Proudnicové tvary prosadilo přímo do ředitelské třídy, kde se neodpouštějí výstřednosti. Činitel odporu klesl na rovných 0,30 - proti předchozímu modelu bezmála o třetinu. Při účinnosti tehdejších motorů to znamenalo snížení spotřeby paliva na dálnici o litr a půl.
Základem byla štíhlá silueta s dlouhými převisy a oblými boky. Novinkou byla zakřivená boční skla, lícující s vnějším rámem dveří. Pro ně musel být navržen důmyslnější mechanismus spouštění. Nové postupy si vyžádaly i těsnější spáry mezi díly karoserie, vlepené čelní sklo, hladká střecha bez okapových lišt, kapota s límcem stínícím stěrače, tvarovaná zpětná zrcátka a zapuštěné dveřní kliky.

 

Právě se děje

Další zprávy