Před 40 lety začala běžným autům velet aerodynamika. O kolik jsme dnes dál?

Martin Frei Martin Frei
20. 4. 2022 6:03
Na pařížském autosalonu se v roce 1982 odehrály dvě premiéry, které významně ovlivnily vývoj osobních aut. Zatímco do té doby aerodynamika promlouvala do designu jen u pár výstředních značek, s Audi 100 a Fordem Sierra zasáhla samotný střed trhu. Některé zákazníky to tehdy téměř vyděsilo, ale dnes patří oba vozy ke klasice a brzy je následovaly další.
Foto: Ford

1982: Ford Sierra, Cd 0.34

S Citroënem, Saabem i Tatrou měla aerodynamika nádech avantgardy. Audi jí dodalo na ambicióznosti, ale teprve Ford prolomil nejzazší bariéru a proudění vzduchu podřídil tvary obyčejného auta pro obchodního cestujícího.
Neobešlo se to bez rozpaků. Tradičním zákazníkům připadal design příliš polarizující, moc kuráže jim nedodal ani sarkasmus novinářů. Jednomu z těch vtipnějších Sierra připomínala moc brzo vyklopený puding.
Ford byl tehdy průměrnou značkou bez technických ambicí, a tak z potenciálu radikální siluety nevytěžil všechno. Střechu lemovaly klasické okapničky nade dveřmi, boční skla byla zapuštěná hluboko do rámů a s optimalizovanou maskou nebyly slícované světlomety. Činitel odporu tedy zůstal na 0,34.
Větším překvapením bylo, že aerodynamika prvních ročníků nebyla doladěná pro jízdní vlastnosti. Už při 110 km/h se vůz začal nadnášet a ztrácel ovladatelnost. Výrobce zasáhl až po několika vážných a medializovaných nehodách.

 

Právě se děje

Další zprávy