Povinné lékařské prohlídky u řidičů-seniorů jsou v Česku moc mírné, míní odborníci i někteří lékaři

Eva Srpová Eva Srpová
9. 12. 2016 12:09
V Česku platí, že každý řidič-amatér usedající na motorku nebo za volant se musí podrobit první pravidelné lékařské prohlídce před dovršením 65 let věku, druhé v 68 letech a poté na ni chodit každé dva roky. Přitom v řadě států EU jsou podmínky prohlídek tvrdší než u nás. Že by kontroly měly být už dříve a hlavně přísnější, si myslí i někteří lékaři.
První prohlídku má řidič- senior absolvovat těsně před dovršením 65. narozenin. Někteří lékaři si myslí, že je to příliš pozdě.
První prohlídku má řidič- senior absolvovat těsně před dovršením 65. narozenin. Někteří lékaři si myslí, že je to příliš pozdě. | Foto: iStock

Zdravotní stav řidičů se podepisuje na tom, jak řídí. Nakolik případné zdravotní problémy zvýší pravděpodobnost dopravní nehody, zjišťoval tým spjatý s evropským projektem ElderSafe. Z výsledků vyšlo zjištění, o kolik procent řada chorob zvyšuje riziko havárie:

spánková apnoe – o 271 %
schizofrenie – o 101 %
alkoholismus – o 100 %
epilepsie – o 84 %
psychiatrická onemocnění – o 72 %
deprese – o 67 %
diabetes mellitus – o 56 %
demence – o 45 %
cerebrovaskulární onemocnění – o 35 %
kardiovaskulární nemoci – o 23 %
problémy se sluchem – o 19 %
problémy s motorikou – o 17 %

Aby se včas odhalily zdravotní problémy, které mohou vést k nehodám za volantem, jsou řidiči povinni chodit na pravidelné zdravotní prohlídky. Jenže první taková prohlídka je v Česku stanovena pro řidiče nejdříve šest měsíců před dovršením 65. narozenin či v jejich den, stejné pravidlo platí pro druhou prohlídku, která je povinná o tři roky později, tedy v 68 letech věku. Poté řidiči musí chodit na pravidelnou prohlídku každé dva roky. Pro řidiče z povolání a učitele autoškol platí přísnější režim.

Čas od času se rozpoutá diskuse, zda není pro řidiče v seniorském věku nastaven příliš přísný metr. „Provádění pravidelných lékařských prohlídek u starších osob je namístě. Pravděpodobnost, že mohou trpět některou z výše uvedených nebezpečných chorob, je vyšší než u řidičů mladých či ve středním věku. Ostatně v řadě států Evropské unie mají pro řidiče amatéry nastaven daleko náročnější režim,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Právě Tým silniční bezpečnosti sestavil žebříček, jak často musí řidiči-amatéři chodit na pravidelné lékařské prohlídky v ostatních státech EU:

Estonsko
Lékařská prohlídka do 65 let každých 10 let, nad 65 let každých 5 let.
Maďarsko
Lékařská prohlídka do 40 let každých 10 let, do 60 let každých 5 let, do 70 let věku každé 3 roky a nad 70 let každé 2 roky.
Itálie
Lékařské prohlídka do 50 let věku každých 10 let, do 70 let každých 5 let a nad 70 let každé 3 roky.
Litva
Do 55 let věku každých 10 let, od 56 do 70 let každých 5 let, do 80 let každé 2 roky, u osob starších každý rok.
Lotyšsko
Do 65 let každých 10 let, nad 65 let každé 3 roky.
Lucembursko
Při dosažení věku 50, 60 a 70 let. U starších osob každé 3 roky, od 80 let věku každoročně.
Španělsko
Požadují lékařské i dopravně-psychologické vyšetření u osob do 65 let věku každých 10 let, u starších každých 5 let.

Většina států tedy zavedla pravidlo, kdy se na prohlídku chodí jednou za deset let i v mladším věku. Takový systém by u nás uvítal například i praktický lékař z Liberce Libor Maryško: „Často se stává, že u lidí nad 50 let se začnou objevovat nová onemocnění různého druhu. Pokud nechodí na pravidelné prohlídky ke svému praktickému lékaři, tyto nemoci se u nich včas neodhalí a tito lidé pak za volantem představují riziko nejen pro sebe, ale zejména pro ostatní. První prohlídka u řidičů až v 65 letech mi proto přijde příliš pozdě. U profesionálních řidičů je samozřejmostí, že po delší nemoci si musí obnovit lékařský posudek. To by podle mě mělo platit i u řidičů-amatérů.“

Podobný názor má například i profesor neurologie a vedoucí Poradny pro poruchy kognitivních funkcí MUDr. Jakub Hort, Ph.D., z FN Motol, který se specializuje na léčbu demence: „Domnívám se, že vyšetření by mělo být prováděno optimálně cestou dopravních psychologů. Ti by však měli mít nějaká jednotná pravidla a neměli by být příliš benevolentní. Často se totiž setkáváme s pacienty, kterým řízení již nedoporučujeme, i když oni krátce předtím absolvovali testy jinde a na jejich základě řidičský průkaz dále vlastní.“

 

Právě se děje

Další zprávy