Poláci postavili vlastní Twingo i odpověď na Favorit. Do výroby je nepustila politika

Jan Matoušek Jan Matoušek
24. 3. 2024 6:25
Výroba aut má v Polsku dlouhou tradici, z dob socialismu si asi každý vybaví Malucha nebo Fiat 125p. V době uvedení moderní auta, jejichž výroba ale skončila pět minut po dvanácté. Přitom i v FSO nebo FSM měli spoustu nápadů, na modernizaci tamní výroby, která by tím udržela krok se Západem. Narazila ale vždy na to samé, nefunkční socialismus.
Foto: Wikimedia Commons - Jakub "Flyz1" Maciejewski (CC-BY-SA 4.0)

FSO Ogar - Sen o USA

Opět základ ve Fiatu 125p, třídveřovému hatchbacku s délkou 4455 mm byste to ale asi nehádali. Je to auto vzniklé v FSO, které dostalo jméno Ogar (tedy ohař) a jeho lehkou laminátovou karoserii navrhl Cezary Nawrot. To je ten designér, který udělal i Syrenu Sport nebo Mikrobus.

Typická jsou pro čtyřmístné auto přední výklopná světla dohromady s dlouhou kapotou, vystouplé plastové nárazníky pro absorbování nárazu nebo boční poziční světla v předních i zadních blatnících jsou pak takovým pomrknutím k americkým úřadům. Poláci tak trochu doufali, že by se mohlo sériové auto vyvážet právě i na tamní trh.

Jenže prototyp z roku 1977 a technikou existující 125p včetně benzinové patnáctistovky se nedostal do výroby ani v Polsku. Třebaže najezdil desítky tisíc kilometrů. Modernizace Poloneze, také posazeného na technice 125p, který byl v tu chvíli v závěrečné fázi vývoje, by se finančně zkrátka nevyplatila.

 

Právě se děje

Další zprávy