Poláci postavili vlastní Twingo i odpověď na Favorit. Do výroby je nepustila politika

Jan Matoušek Jan Matoušek
24. 3. 2024 6:25
Výroba aut má v Polsku dlouhou tradici, z dob socialismu si asi každý vybaví Malucha nebo Fiat 125p. V době uvedení moderní auta, jejichž výroba ale skončila pět minut po dvanácté. Přitom i v FSO nebo FSM měli spoustu nápadů, na modernizaci tamní výroby, která by tím udržela krok se Západem. Narazila ale vždy na to samé, nefunkční socialismus.
Foto: Wikimedia Commons - Public Domain

FSO 1300 Coupé - Polský Esprit

To, co vidíte na obrázku výše, není Lotus Esprit, ani Fiat X1/9. Jedná se o FSO 1300 Coupé, někdy se s ním setkáte také pod označením Polski Fiat 1100 Coupé. Je to každopádně originální polská konstrukce z pera Zbigniewa Wattsona, který se podílel třeba i na navrhování Polonezu a který se po neúspěchu hodně výstředního Fiatu 125p Coupé nevzdal myšlenky na třídveřový automobil.

Atraktivní kupé s hranatou karoserii a v Polsku ojedinělými výklopnými světly se objevilo v roce 1974 a využívalo prvky nejen z Fiatu 125p, ale také Fiatů 128 a 132, oba se dokonce krátce a v malých sériích v Polsku montovaly. Motor byl umístěný vzadu a vlastně i kvůli objemu se odlišuje jméno vozu. Někdo totiž uvádí, že šlo o třináctistovku, jiné zdroje zase píší o jedenáctistovce.

Dlouhého života se každopádně atraktivní a zapomenuté kupé z Varšavy nedožilo. Pár let po kompletaci byl nařízením shora sešrotován - zabíral místo a neměl žádný užitek na budoucí vývoj v FSO. Nepřipomíná vám to něco? No jasně, příběh možná nejhezčího polského auta všech dob, FSO Syreny Sport.

 

Právě se děje

Další zprávy