Poláci postavili vlastní Twingo i odpověď na Favorit. Do výroby je nepustila politika

Jan Matoušek Jan Matoušek
24. 3. 2024 6:25
Výroba aut má v Polsku dlouhou tradici, z dob socialismu si asi každý vybaví Malucha nebo Fiat 125p. V době uvedení moderní auta, jejichž výroba ale skončila pět minut po dvanácté. Přitom i v FSO nebo FSM měli spoustu nápadů, na modernizaci tamní výroby, která by tím udržela krok se Západem. Narazila ale vždy na to samé, nefunkční socialismus.
Foto: Wikimedia Commons - Jakub Hałun (CC BY-SA 3.0)

FSM Beskid - Maluch pro konec století

To jméno je vám asi povědomé. Beskid, Beskid, to jsou přece Beskydy, pohoří rozprostírající se na území Polska, Slovenska a Česka. Přesně podle nich dostalo auto vyvíjené centrem Bosmal v Bílsko-Bělé nedaleko českých hranic své jméno. Vyrábět ho měla automobilka FSM, proslavené produkcí Maluchů nebo ještě před tím Syren.

Vývoj začal v roce 1981 jako snaha o modernizaci zastarávajícího polského automobilového programu. Maluch, Polonez a další zoufale potřebovaly vystřídat. První prototyp malého hatchbacku byl představen v roce 1983 a zaujal aerodynamickou karoserií s prostorným a vzdušným interiérem. Následovaly další prototypy, které se do délky natáhly až na 3,5 metru, měly také větší motory než šestistovku v původním autě.

Motor byl vpředu, poháněl přední kola a s Maluchem auto spojovalo jen několik společných dílů. Jinak prostorností a dalšími parametry od sebe oba vozy nemohly být dále. Co to ale bylo platné, na konci 80. let vývoj kvůli nedostatku financí skončil. Prototypy měly být zničeny, většinu se ale povedlo zachovat. Celkem jich vzniklo sedm, šest by mělo existovat, poslední padl na oltář crash testu. Poláci nakonec své moderní městské auto také dostali, v licenci Fiatu začal závod v Bílsko-Bělé dělat jako jediný na světě model Cinquecento.

 

Právě se děje

Další zprávy