Poláci postavili vlastní Twingo i odpověď na Favorit. Do výroby je nepustila politika

Jan Matoušek Jan Matoušek
24. 3. 2024 6:25
Výroba aut má v Polsku dlouhou tradici, z dob socialismu si asi každý vybaví Malucha nebo Fiat 125p. V době uvedení moderní auta, jejichž výroba ale skončila pět minut po dvanácté. Přitom i v FSO nebo FSM měli spoustu nápadů, na modernizaci tamní výroby, která by tím udržela krok se Západem. Narazila ale vždy na to samé, nefunkční socialismus.
Foto: Wikimedia Commons - Jakub "Flyz1" Maciejewski (CC-BY-SA 4.0)

Polski Fiat 125p Coupé - Atypické kupé

Na základech Fiatu 125p vznikla řada nikdy nerealizovaných prototypů, o dalších z nich ostatně ještě bude řeč. Některé byly povedenější, některé působí dnešní optikou přinejmenším zvláštně. Do té kategorie lze také bez okolků zařadit i žluté kupé z roku 1971 z pera Zbigniewa Wattsona.

Karoserie, postavená z laminátu a resinu, sice svým tvarem kupé připomíná, spíše než elegantní je ale neforemně nafouknutá, přičemž uvnitř má poskytovat místo pro dva dospělé a dvě děti, polské zdroje také hovoří o velkém zavazadlovém prostoru.

Jinak auto technicky vychází ze 125p, má ale posílený motor nebo širší pneumatiky, problémy při testech ale působila zadní listová pera. Na rozdíl od mnoha progresivnějších prototypů se toto kupé povedlo zachránit a k vidění je dodnes.

 

Právě se děje

Další zprávy