Poláci postavili vlastní Twingo i odpověď na Favorit. Do výroby je nepustila politika

Jan Matoušek Jan Matoušek
24. 3. 2024 6:25
Výroba aut má v Polsku dlouhou tradici, z dob socialismu si asi každý vybaví Malucha nebo Fiat 125p. V době uvedení moderní auta, jejichž výroba ale skončila pět minut po dvanácté. Přitom i v FSO nebo FSM měli spoustu nápadů, na modernizaci tamní výroby, která by tím udržela krok se Západem. Narazila ale vždy na to samé, nefunkční socialismus.

FSO Warszawa 210 - Inspirace Fordem měla vylepšit GAZ

Warszawa se stala prvním sériovým autem, které v roce 1951 vyjelo z bran varšavské automobilky FSO. Jednalo se o licenční GAZ M20 Poběda, jehož vývoj začal ještě za druhé světové války. Nelze se proto divit, že na přelomu 50. a 60. let už byla Warszawa notně zastaralá a začal se pomalu hledat její nástupce.

Už v roce 1957 putovaly dva podvozky sériového auta do italské karosárny Ghia, která navrhla stylově střižené šatičky pro sedan i kombi. Jenže pustit takové auto do výroby bylo moc nákladné a politicky na konci 50. let neprůchozí, takže oba prototypy i s projektovou dokumentací a dalšími věcmi z Itálie skončily v koši a lisu na šrot. Nástupce se hledal dál.

V roce 1961 tak už vlastními silami začal vývoj Warszawy 210, která měla moderní karoserii inspirovanou americkým Fordem Falcon. Pod kapotou se objevil šestiválec, počítalo se ale i s výrobou levnější verze se čtyřmi válci. Jenže polská vláda podepsala v prosinci 1965 licenční dohodu s Fiatem na výrobu 125p. Podobně jako u Syreny 110 tak zvítězila licence nad vlastní konstrukcí.

 

Právě se děje

Další zprávy