Poláci postavili vlastní Twingo i odpověď na Favorit. Do výroby je nepustila politika

Jan Matoušek Jan Matoušek
24. 3. 2024 6:25
Výroba aut má v Polsku dlouhou tradici, z dob socialismu si asi každý vybaví Malucha nebo Fiat 125p. V době uvedení moderní auta, jejichž výroba ale skončila pět minut po dvanácté. Přitom i v FSO nebo FSM měli spoustu nápadů, na modernizaci tamní výroby, která by tím udržela krok se Západem. Narazila ale vždy na to samé, nefunkční socialismus.
Foto: Wikimedia Commons - Jakub "Flyz1" Maciejewski (CC-BY-SA 4.0)

FSO Syrena 110 - Hatchback už v 60. letech

Měl to být zhruba čtyřmetrový pokračovatel Syreny, malého automobilu, který se těšil oblibě víceméně jen ve své domovině. Syrena 110 vypadala moderně, byl to třídveřový hatchback, který k pohonu používal upravený tříválec právě ze sériové "syrenky" 104.

Stejné auto poskytlo i převodovku a další technické komponenty, byť se počítalo, že sériová verze dostane větší technické změny. Jenže dál než do prototypové fáze to auto představené v roce 1967 nedotáhlo. A to navzdory tomu, že pilně probíhalo testování několika prototypů. Polsko totiž zakoupilo licenci na Fiat 125p a větší auto než-li původní Syrenu najednou nepotřebovalo.

Nebyl to přitom jediný pokus o zásadní modernizaci Syreny. V roce 1968 přijela Syrena Laminat s moderní karoserii úplně jiných tvarů, která ale neměla být novým autem, nýbrž sloužit k modernizaci těch stávajících na původních podvozcích. Poláci se tak chtěli vyhnout držení náhradních dílů a forem. V případě nutnosti by se prostě vyměnila celá karoserie. Úspěchem to neskončilo, stejně jako skutečná snaha modernizovat auto v podobě Syreny 607 z počátku 70. let. Ta navazovala svými tvary na existující verzi 105, měla ale jinou zadní část, delší rozvor a díly z Fiatů 125p a 126p. Vysoké náklady na další vývoj a výrobu ji ale do produkce nepustily.

 

Právě se děje

Další zprávy