Neoznačení a špatně viditelní chodci tvoří významnou část lidí usmrcených na silnicích v říjnu. Desátý měsíc roku se podle dosavadních statistik jeví jako nejhorší měsíc za posledních šest let.
K pondělku si říjen vyžádal na silnicích 56 usmrcených lidí. Z toho policie eviduje 13 usmrcených chodců, viditelnost při těchto nehodách sehrála velmi důležitou roli, uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Aktuální číslo usmrcených na tuzemských silnicích je o tři smrtelná zranění vyšší než celkový počet ve stejném období loni.
Nejrizikovější období pro chodce je přitom podle Lercha teprve před námi, statisticky nejvíce nehod chodců připadá na listopad. Důvodů je hned několik. Nejdůležitější roli nicméně hraje proměnlivé počasí. Řidiči si tak například neuvědomují, že přilnavost vozovky se během dne výrazně mění, ráno mohou být na ní lokální námrazy, nebo nemusí být dobře viditelné dopravní značení, které může být například částečně zakryté sněhem či blátem.
Chodci případným nehodám mohou předejít mimo jiné i tím, že je řidiči včas uvidí. Reflexní prvky je podle vedoucího oddělení Besipu Martina Faráře vhodné nosit zejména na spodní polovině těla. Světla aut svítí klopeně, nejdříve ozáří nohy chodce. Tím se prodlužuje doba, kterou má řidič na reakci od chvíle, kdy uvidí zářící reflexní pásek nebo jiný předmět.
Spolu s příchodem podzimu přestala podle Lercha policie tolerovat, když chodci mimo obce za snížené viditelnosti nejsou viditelně označení. Pokuta za tento přestupek dosahuje až 2000 korun. Lidé si například mylně myslí, že reflexní prvky musí mít pouze za tmy. Není to ale přesné, protože viditelně označení musí být i za šera, tedy například za svítání nebo po západu slunce.
V mlze je pak vhodné mít s sebou ještě zdroj světla, například elektrickou baterku, doplnil Farář. Není to povinné, jde jen o bezpečnostní doporučení podobně jako nošení světlého oblečení, které je výrazně lépe viditelné než tmavé barvy.