Nejmenšího peugeota dělají v Kolíně pro ženy. Jak jezdí?

Radek Pecák Radek Pecák
11. 7. 2014 22:00
V pařížském provozu a na francouzských silnicích jsme otestovali nejmenší auto z Kolína.
Do městského provozu malý peugeot patří a cítí se tam velmi dobře.
Do městského provozu malý peugeot patří a cítí se tam velmi dobře. | Foto: Aktuálně.cz

Peugeot nezastírá, že pro jeho model 108, tedy ten úplně nejmenší ze všech, které má v nabídce, si budou chodit do autosalonů hlavně ženy. Obchodní specialisté automobilky předpokládají, že podíl této klientely bude z celkově prodaných vozů činit přibližně šedesát procent.

Tomu také uzpůsobili vnitřní i vnější design, ladění barev i doplňků. Těch je navíc velké množství. Jen základních barev karosérie je v nabídce osm, mezi nimi například i zlatavě měděná. Třídveřovou variantu je navíc možno lakovat dvoubarevně - buď v kombinaci červená a šedá, nebo bílá a zmíněná zlatavě měděná.

Automobil má komfortně naladěný podvozek. Příjemně překvapí zejména při přejezdech příčných nerovností.
Automobil má komfortně naladěný podvozek. Příjemně překvapí zejména při přejezdech příčných nerovností. | Foto: Radek Pecák

Další kombinační možnosti dostanou ti budoucí majitelé (majitelky), kteří si koupí Peugeot 108 ve verzi Top, tedy se shrnovací plátěnou střechou. Ta může být buď klasicky černá, nebo šedá, případně červená.

Komu ještě poté, co v konfigurátoru zaškrtl položky typu počet dveří, motor a stupeň výbavy, zbývá dost peněz a chuti, může volit některé ze sedmi témat vnějšího vzhledu a tří verzí interiéru. Zvenčí lze karosérii měnit pomocí polepů na různých místech karosérie či na vnějších zrcátkách. Tento jednoduchý trik skutečně dokáže dodat automobilu svébytný charakter, jak se na vlastní oči mohl přesvědčit redaktor online deníku Aktuálně.cz, který se zúčastnil mezinárodní novinářské prezentace vozu v Paříži.

Třináct koní dělá rozdíl

Již dříve jsme mohli vyzkoušet novou generaci Toyoty Aygo. Ta se však bude prodávat pouze ve verzi se slabším ze dvou možných motorů, navíc na prezentaci nebyla k dispozici verze se stahovací střechou.

Interiér s příplatkovými polepy vypadá skutečně moderně.
Interiér s příplatkovými polepy vypadá skutečně moderně. | Foto: Radek Pecák

Právě proto jsme tentokrát sáhli po Peugeotu 108, který měl pod kapotou místo základního litrového tříválce motor 1,2 a nad hlavami cestujících navíc stahovací plátěnou střechu.

Rozdíl ve výkonech motorů je sice jen třináct koní (69 oproti 82), ve voze se to ale jeví jako poměrně zásadní hodnota. Zejména při jízdě do kopce. Tam se menšímu motoru zkonstruovanému Toyotou vůbec nechce zrychlovat. Peugeot s motorem 1,2 (jde o produkt vyvíjený francouzským koncernem PSA) oproti tomu měl výrazně živější projev. Jak při městských rozjezdech, tak i v členitém terénu.

Po odhrnutí plátna vznikne ve střeše otvor 76x80 centimetrů.
Po odhrnutí plátna vznikne ve střeše otvor 76x80 centimetrů. | Foto: Radek Pecák

Je to v souladu s uváděnými technickými hodnotami. Silnější motor má maximální rychlost 170 kilometrů v hodině (slabší 160) a zrychlení 0-100 km/hod za 10,9 sekundy (slabší za 13 sekund).

Jeho spotřeba však při svižném stylu jízdy dosahovala přibližně šesti litrů, zatímco slabší motor ušetří na každých sto kilometrů jízdy zhruba litr paliva.

Další skutečností, která mluví spíše pro volbu menšího a levnějšího motoru (cenový rozdíl je dvacet tisíc korun), je o něco kultivovanější chod projevující se menšími vibracemi a také menší hluk, který z něho plyne do kabiny cestujících. Lepší nám u slabšího agregátu připadalo také řazení.

Bez střechy do auta nefouká

Střechu lze po stisknutí tlačítka nad čelním sklem otevřít do dvou poloh. Buď vznikne pouze otvor nad hlavami předních cestujících, nebo je možné vytvořit opravdu velký výhled na oblohu. Rozměry otvoru jsou pak 76 x 80 centimetrů.

Silnější tříválec pod kapotou nemá příliš kultivovaný projev.
Silnější tříválec pod kapotou nemá příliš kultivovaný projev. | Foto: Radek Pecák

Příjemné je, že po otevření střechy ani na lidi vyšších postav dovnitř nefouká, což si na vlastní pleši ověřil i 186 centimetrů vysoký autor tohoto článku.

Se střechou lze manipulovat v rychlostech až do hranice sto dvacet kilometrů v hodině. Na dálnici už ale hluk pronikající při jízdě s nebem nad hlavou přestane být únosný, proto je lepší si odkrytí střechy nechat až do města nebo na čas vyjížďky krajinou.

Cenou uprostřed

Auto, které jsme měli pro jízdu v ulicích Paříže, ale i na dálnicích a venkovských silnicích k dispozici, bylo ve vrcholném stupni výbavy. Navíc s řadou doplňků. Například kožená vyhřívaná sedadla cenu Peugeotu 108 verze Top s motorem 1,2 ve výbavě Allure z ceníkových 330 900 Kč navyšují o dalších 31 000 Kč. To už je na takto malý automobil opravdu nemalá částka.

Vůz lze vybavit i prvky, které jsou obvyklé v mnohem větších vozech. Například i koženými sedačkami s vyhříváním.
Vůz lze vybavit i prvky, které jsou obvyklé v mnohem větších vozech. Například i koženými sedačkami s vyhříváním. | Foto: Radek Pecák

Peugeot je přitom z trojice nabízených příbuzných automobilů se svými cenami uprostřed. Nejlevnější mini vůz z kolínské TPCA bude Toyota Aygo. Značka v červenci zahájila prodej za zaváděcí cenu 209 900 korun.

Cena Peugeotu 108 začíná na 223 900 Kč, na český trh má ale přijít až v září. Nejdražší je Citroën C1 se základní cenou 251 900 korun. Tu lze o 15 000 Kč snížit protiúčtem za starý vůz. Základní verze C1 je navíc pětidveřová a s klimatizací. Za pětidveřové provedení se u 108 připlácí 5000 Kč a u Ayga 10 000 korun. Podrobné srovnání naleznete zde.

Například konkurenční mini vůz Citigo ze Škody Auto s litrovým motorem a třemi dveřmi je k mání od 186 900 Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy