Otevřené Audi už nekoupíte, s kabriolety značka končí po 35 letech

Otevřené Audi už nekoupíte, s kabriolety značka končí po 35 letech
Výrobu kabrioletu A5 ukončilo Audi v červenci.
Takto vypadaly začátky kabrioletů Audi, jejich sériová výroba se datuje rokem 1991.
Otevřené Audi TT skončilo už loni.
Také Mercedes nabídku kabrioletů okleštil. Nové CLE musí posloužit všem zájemcům napříč třídami. Zobrazit 10 fotografií
Foto: Audi
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
29. 7. 2024 6:00
Audi ukončilo výrobu svého posledního otevřeného modelu, A5 Cabriolet. Kdo bude chtít v autech z Ingolstadtu zažít vítr ve vlasech, bude se muset napříště spokojit se střešním oknem. Konec kabrioletu také znamená, že značka se čtyřmi kruhy přijde i o dvoudveřové karoserie.

Příchod nové generace A5 přináší definitivní tečku zá érou kabrioletů Audi, poslední vyrobený kus sjel tento měsíc z výrobních pásů v německém Neckarsulmu. Platí to i pro sportovní variantu S5 s benzinovým šestiválcem pod kapotou.

Otevřené modely mizí z výrobního programu Audi postupně už několik let. V roce 2020 vypadl z nabídky kabriolet A3, výroba kompaktního sporťáku TT Roadster skončila loni v listopadu. Poslední kusy Audi R8 Spyder opustily továrnu v Heilbronnu letos v březnu.

"Z hlediska prodejů byly kabriolety v Česku zastoupeny v nepatrném množství. Zdráhal bych se ale říct, že jich není škoda, pro značku jsou taková auta pověstnou třešinkou na dortu," říká Jiří Rozkošný z českého zastoupení Audi s tím, že kdo má o otevřené modely zájem, stále je tu možnost vybírat ze skladových zásob. Na domácí půdě jde konkrétně o dva kabriolety S5 a jeden Spyder R8, jehož cena přesahuje šest milionů korun.

Kabriolety se ve výrobním programu značky nedožily 35. výročí premiéry, kdy Ferdinand Piëch na podzimním frankfurtském autosalonu v roce 1989 představil první "Audi Cabrio" v novodobé historii značky. Auto vycházelo z dvoudveřového Audi Coupé a do sériové výroby se probojovalo o dva roky později. Zlatá éra otevřených Audi však přišla až s rokem 1998, kdy svou úspěšnou dráhu odstartoval model TT.

Označení číslem 5, které bylo u Audi až dosud vyhrazené pro karosářské verze Coupé a Cabriolet, nyní obsadila nová generace sedanu a kombi střední třídy, která až dosud nesla označení A4. Čtyřka v názvu by měla pro změnu připadnout chystanému elektromobilu.

Audi je tak první z prémiových značek, která výrazně proškrtala modely v okrajových segmentech ve prospěch hlavního proudu. Obdobně postupuje také rival Mercedes-Benz, který sloučil kabriolety třídy C a E do jediného modelu CLE. V nabídce pak má už jen roadster SL, který vždy patřil k tomu nejlepšímu, co značka dokázala nabídnout. Platí to dodnes, čemuž odpovídá i cena začínající na 3,4 milionu korun.

Prakticky neměnnou nabídku otevřených vozů naopak udržuje Porsche. Do značné míry mu to usnadňuje dvoudveřová koncepce jeho nejslavnějšího modelu 911, ale i skutečnost, že si za svá auta může říct o jakoukoliv sumu.

Také mnichovské BMW na tom není vůbec špatně, v nabídce má stále ještě tři otevřené modely, přičemž zájem o ně není v Česku zas tak úplně symbolický. "Za první pololetí jsme prodali 35 kabrioletů čtvrté řady, 27 kusů Z4 a tři kabriolety řady 8," vypočítává David Haidinger z českého zastoupení značky. Zájem Čechů o otevřená BMW meziročně stoupl, v případě čtvrté řady o 35 procent, u Z4 dělal nárůst 13 procent.

V nižších cenových kategoriích zůstává stálicí nabídky slavná Mazda MX-5, rovněž nová generace Mini znovu zařadí otevřenou verzi do ceníku v příštím roce. I zde však nabídka v posledních letech značně prořídla, kabrioletů se vzdaly nejen všechny velké francouzské značky, ale třeba i výrobce minivozů Smart.

 

Právě se děje

Další zprávy