O malého dříče se v Polsku hrála loterie, v Česku lákal ty bohatší. Maluch slaví 45 let

Petr Korbel
9. 6. 2018 18:03
Pořadníky na Fiat 126p byly hrozivé. Zájemce měla uchlácholit loterie, jejíž výherci si po doplacení zbylé částky mohli vůz ihned převzít.
Tento Fiat 126p vykoupila firma AAA Auto za 38 tisíc korun pro australské muzeum zakladatele firmy.
Tento Fiat 126p vykoupila firma AAA Auto za 38 tisíc korun pro australské muzeum zakladatele firmy. | Foto: AAA Auto

Legenda středoevropských silnic slaví výročí: první Fiat 126p sestavili Poláci z italských komponent 6. června 1973, sériovou montáž spustili ve městě Bielsko-Biala v červenci. Produkce však byla zprvu velmi omezená, protože tamní závod FSM vyráběl hlavně dvoudobé vozy Syrena. Polská státní spořitelna přitom přijímala zálohy po tisících, takže vznikly sáhodlouhé pořadníky.

V roce 1975 uvedli do provozu druhý závod FSM v městě Tychy a rozjela se produkce polských dílů. Díky tomu stoupla roční kapacita na 80 tisíc vozů Fiat 126p. Pořadníky však zůstaly hrozivé. Tisíce zájemců měla uchlácholit každoroční loterie, jejíž výherci si po doplacení zbylé částky mohli fiátka ihned převzít. Pokud by vylosovaní šťastlivci svůj automobil obratem prodali na neoficiálním trhu, dostali by za něj téměř dvojnásobek ceníkové částky.

Dražší a modernější než Trabant

Za poskytnutí licence platilo Polsko od roku 1975 dodávkami motorů pro italský Fiat. V roce 1979 pak byla podepsána smlouva, podle které se FSM stala jediným výrobcem modelu 126 pro světové trhy a začala se starat o jeho inovace. Vůz potom na Západě nesl vedle typového označení Fiat 126 dodatek Made by FSM. Celková produkce dosahovala až 200 tisíc kusů ročně.

V tomto případě se výrobci dařilo dodržovat standardy, které požadovali Italové. I proto se takzvaný Maluch těšil v Československu dobré pověsti, byť měl nepatrný zavazadlový prostor a jeho maximální rychlost činila jen 105 kilometrů za hodinu.

První zásilka k nám přišla v roce 1977 a zahrnovala dva tisíce vozů s motorem o objemu 600 kubických centimetrů. Mototechna je nabízela za 42 tisíc korun, zatímco východoněmecký Trabant 601, který byl prostornější, stál 36 500.

"První vozy Fiat 126p byly přesto prodány během chvilky," vzpomíná někdejší prodejce František Černovský s tím, že oproti východoněmeckému výrobku byl fiátek podstatně modernější. Jak doplňuje Libor Kucharski, sběratel aut a majitel Retroautomuzea ve Strnadicích, Fiat 126p měl také ve srovnání s Trabantem nižší spotřebu paliva. Rozdíl činil dva litry na sto kilometrů.

Prodejní premiant po boku Brouka či Mini

Dvouválcové polské automobily se do Československa nedovážely každý rok. Jejich největší sláva tu přišla až v letech 1986 až 1989, kdy už Trabant na českém trhu nefiguroval. V uvedeném období Mototechna prodala českým a slovenským zákazníkům přes 15 tisíc vozů Fiat 126p/650E s živějším a úspornějším motorem o objemu 650 kubíků.

Inovovaný automobil byl poměrně dobře vybaven. Dostal vyhřívané zadní sklo, dvě vnější zpětná zrcátka, navíjecí bezpečnostní pásy, plastové nárazníky a chrániče dveří, zadní mlhovku a couvací světlo, ovladač stěračů s plynulou regulací délky cyklu, denní počítadlo ujetých kilometrů, moderní volant i přístrojovou desku. Cena však vzrostla na 48 tisíc korun.

Z dalšího obsahu čísla:

Titulka Ekonom 070618
  • Mýty o potravinách: Zelenina je zdravá a české potraviny jsou lepší než ty z dovozu
  • Ekonomika potřebuje zchladit, základní úroková sazba už měla být nad jedničkou, říká viceguvernér ČNB Mojmír Hampl
  • Hlavní spor v budoucí vládě: Kdo je lepší sociální demokrat
  • Praha plánuje další mrakodrapy. Mají vyrůst na Pankráci nebo Jižním Městě
  • Letecká bitva o Evropu: Wizz Air vyzývá Ryanair
  • Zajišťovací příkaz zlikviduje firmu za den. Na obranu tak zbývá jen pár hodin
  • Každý ví, že to není Mercedes. Přesto má převlečený Renault smysl
  • Nejpřesnější data snímám u srdce, říká ředitel marketingové agentury Geometry Prague Martin Pešta
  • Za svoji povahu vděčím Africe, říká Lejla Abbasová
  • Pražírna s pekárnou oživila Libeň
  • Portfolio Ekonomu: Microsoft už zná slovo "zdarma"

"V Polsku si v době socialismu většina lidí nemohla koupit nic jiného, takže Maluch tam sloužil jako univerzální dříč - na střeše převážel těžké náklady, tahal přívěsy, rodiny vozil na dovolenou k moři," vzpomíná Kucharski. "Češi si k těmto účelům pořizovali obvykle škodovky a malé fiátky si tu paradoxně kupovali spíše lidé s nadprůměrnými příjmy," dodává.

Rekord, téměř sedm tisíc dodaných Fiatů 126p, padl na tuzemském trhu v roce 1988. Tehdy na tato auta dokonce běžela masivní televizní reklamní kampaň.

Na Západ se však v letech 1988 až 1991 již vyvážel modifikovaný model Fiat 126 Bis s kapalinou chlazeným ležatým dvouválcem. Nad motorem vznikl další zavazadlový prostor, který byl přístupný třetími dveřmi. K nám se model Bis nikdy oficiálně nedovážel, v Retroautomuzeu je však vystaven. "To auto lépe topí a dá se do něj naložit víc zavazadel, ale rychlost vzrostla jen nepatrně," líčí Libor Kucharski. "A překvapuje mě, že ani zvuk se téměř nezměnil," doplňuje.

Verzi Bis po roce 1991 nahradil Fiat Cinquecento s pohonem předních kol. Původní vzduchem chlazené malé automobily se však ve výrobě udržely až do září roku 2000. V posledních letech byly určené jen pro polský trh a nesly označení 126 Maluch.

Po německém Brouku, britském Mini a francouzském Citroënu 2CV si tak Fiat 126 drží čtvrté místo v žebříčku nejdéle prodávaných aut. Celkem jich z montážních linek sjelo téměř 4,7 milionu, z toho 3,3 milionu připadá na Polsko. Automobilka FSM přešla do vlastnictví Fiatu, respektive koncernu FCA, a nyní patří k jeho klíčovým závodům. Vyrábí především úspěšný stylový malý model Fiat 500.

 

Právě se děje

před 37 minutami

Ruští lékaři vyzvali Navalného, aby ukončil hladovku, než bude pozdě

Ruští lékaři, kteří poskytovali péči opozičnímu představiteli Alexeji Navalnému, když byl na svobodě, politického aktivistu nyní vyzvali, aby v zájmu zachování svého zdraví ukončil protestní hladovku. Vyjádřili obavy o jeho život a úřady vyzvali, aby umožnily jeho převoz z vězeňské do civilní nemocnice v Moskvě.

Ruská ombudsmanka Taťjana Moskalkovová dnes naopak uvedla, že lékařská péče, které se Navalnému ve vězeňském zařízení ve Vladimirské oblasti dostává, odpovídá mezinárodním standardům, napsala agentura Interfax.

Vězněný Navalnyj drží hladovku již 23 dní. Chce její pomocí docílit, aby k němu byli puštěni kromě vězeňských zdravotníků také lékaři zvenčí.

"Pokud bude hladovka pokračovat, dokonce i po velmi krátkou dobu, bohužel brzy jednoduše nebudeme mít koho léčit. Naším hlavním úkolem je ochránit život a zdraví našeho pacienta," napsali lékaři. Jejich výzvu zveřejnil ruský opoziční zpravodajský portál Mediazona.

K otevřenému dopisu se připojila šéfka ruských lékařských odborů a Navalného lékařka Anastasija Vasiljevová. "Opravdu doufáme, že Alexej zítra (v pátek) hladovku ukončí," sdělila Vasiljevová agentuře Reuters.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Krejčíková do čtvrtfinále v Istanbulu nepostoupila, Siniakovou čeká jednička Mertensová

Tenistka Barbora Krejčíková do čtvrtfinále turnaje v Istanbulu nepostoupila. Ve druhém kole nasazená pětka podlehla na antuce v chladném podvečeru 3:6, 3:6 Rumunce Aně Bogdanové.

Dvaačtyřicátá hráčka světa Krejčíková v Istanbulu v prvním kole musela otáčet duel s domácí Caglou Büyükakcayovou, dnes už se jí ale obrat nepodařil. O šedesát míst hůře postavené Bogdanové podlehla finalistka březnového turnaje v Dubaji i ve druhém vzájemném utkání, tentokrát za 82 minut.

Jedinou Češkou ve čtvrtfinále je Kateřina Siniaková, jejíž soupeřkou bude nasazená jednička Elise Mertensová. Belgická hráčka dnes potvrdila roli favoritky v utkání 2. kola s Viktorijí Golubicovou až ve třech setech, Švýcarku porazila 6:4, 4:6, 6:1.

Siniaková postoupila do svého prvního čtvrtfinále od loňského září už ve středu. S Mertensovou, která je momentálně ve světovém žebříčku na 17. místě, se utká počtvrté. V předchozích třech zápasech v roce 2019 s ní uhrála dohromady jeden set. Česká tenistka bude usilovat o své první semifinále od předloňského srpna, kdy byla mezi nejlepší čtveřicí na turnaji v Bronxu.

Nadal bojoval opět ve třech setech

Jedenáctinásobný vítěz turnaje v Barceloně Rafael Nadal postoupil po druhé třísetové výhře za sebou do čtvrtfinále. Favorizovaný španělský tenista dnes na antuce v katalánské metropoli porazil 6:0, 2:6, 6:2 dvojnásobného šampiona turnaje Keie Nišikoriho z Japonska.

Antukový fenomén Nadal se letos na svém nejoblíbenějším povrchu rozjíždí pomaleji. Minulý týden vypadl ve čtvrtfinále v Monte Carlu, kde také v minulosti získal 11 titulů, a v Barceloně bojoval ve středu tři sety s běloruským outsiderem Iljou Ivaškou.

Ve čtvrtfinále Nadala čeká Brit Cameron Norrie, jemuž ve 3. kole vzdal ve druhém setu Belgičan David Goffin. Pokud čtyřiatřicetiletý Španěl v Barceloně dokráčí k titulu, povede se mu to poprvé po ztrátě minimálně dvou setů. Devětkrát Nadal turnaj vyhrál bez prohrané sady a na cestě za zbývajícími dvěma triumfy ztratil jen set.

Ve čtvrtfinále turnaje jsou také mimo jiné oba finalisté z Monte Carla - Řek Stefanos Tsitsipas a Nadalův přemožitel Andrej Rubljov z Ruska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy