O malého dříče se v Polsku hrála loterie, v Česku lákal ty bohatší. Maluch slaví 45 let

Petr Korbel
9. 6. 2018 18:03
Pořadníky na Fiat 126p byly hrozivé. Zájemce měla uchlácholit loterie, jejíž výherci si po doplacení zbylé částky mohli vůz ihned převzít.
Tento Fiat 126p vykoupila firma AAA Auto za 38 tisíc korun pro australské muzeum zakladatele firmy.
Tento Fiat 126p vykoupila firma AAA Auto za 38 tisíc korun pro australské muzeum zakladatele firmy. | Foto: AAA Auto

Legenda středoevropských silnic slaví výročí: první Fiat 126p sestavili Poláci z italských komponent 6. června 1973, sériovou montáž spustili ve městě Bielsko-Biala v červenci. Produkce však byla zprvu velmi omezená, protože tamní závod FSM vyráběl hlavně dvoudobé vozy Syrena. Polská státní spořitelna přitom přijímala zálohy po tisících, takže vznikly sáhodlouhé pořadníky.

V roce 1975 uvedli do provozu druhý závod FSM v městě Tychy a rozjela se produkce polských dílů. Díky tomu stoupla roční kapacita na 80 tisíc vozů Fiat 126p. Pořadníky však zůstaly hrozivé. Tisíce zájemců měla uchlácholit každoroční loterie, jejíž výherci si po doplacení zbylé částky mohli fiátka ihned převzít. Pokud by vylosovaní šťastlivci svůj automobil obratem prodali na neoficiálním trhu, dostali by za něj téměř dvojnásobek ceníkové částky.

Dražší a modernější než Trabant

Za poskytnutí licence platilo Polsko od roku 1975 dodávkami motorů pro italský Fiat. V roce 1979 pak byla podepsána smlouva, podle které se FSM stala jediným výrobcem modelu 126 pro světové trhy a začala se starat o jeho inovace. Vůz potom na Západě nesl vedle typového označení Fiat 126 dodatek Made by FSM. Celková produkce dosahovala až 200 tisíc kusů ročně.

V tomto případě se výrobci dařilo dodržovat standardy, které požadovali Italové. I proto se takzvaný Maluch těšil v Československu dobré pověsti, byť měl nepatrný zavazadlový prostor a jeho maximální rychlost činila jen 105 kilometrů za hodinu.

První zásilka k nám přišla v roce 1977 a zahrnovala dva tisíce vozů s motorem o objemu 600 kubických centimetrů. Mototechna je nabízela za 42 tisíc korun, zatímco východoněmecký Trabant 601, který byl prostornější, stál 36 500.

"První vozy Fiat 126p byly přesto prodány během chvilky," vzpomíná někdejší prodejce František Černovský s tím, že oproti východoněmeckému výrobku byl fiátek podstatně modernější. Jak doplňuje Libor Kucharski, sběratel aut a majitel Retroautomuzea ve Strnadicích, Fiat 126p měl také ve srovnání s Trabantem nižší spotřebu paliva. Rozdíl činil dva litry na sto kilometrů.

Prodejní premiant po boku Brouka či Mini

Dvouválcové polské automobily se do Československa nedovážely každý rok. Jejich největší sláva tu přišla až v letech 1986 až 1989, kdy už Trabant na českém trhu nefiguroval. V uvedeném období Mototechna prodala českým a slovenským zákazníkům přes 15 tisíc vozů Fiat 126p/650E s živějším a úspornějším motorem o objemu 650 kubíků.

Inovovaný automobil byl poměrně dobře vybaven. Dostal vyhřívané zadní sklo, dvě vnější zpětná zrcátka, navíjecí bezpečnostní pásy, plastové nárazníky a chrániče dveří, zadní mlhovku a couvací světlo, ovladač stěračů s plynulou regulací délky cyklu, denní počítadlo ujetých kilometrů, moderní volant i přístrojovou desku. Cena však vzrostla na 48 tisíc korun.

Z dalšího obsahu čísla:

Titulka Ekonom 070618
Foto: Petr Hrubý
  • Mýty o potravinách: Zelenina je zdravá a české potraviny jsou lepší než ty z dovozu
  • Ekonomika potřebuje zchladit, základní úroková sazba už měla být nad jedničkou, říká viceguvernér ČNB Mojmír Hampl
  • Hlavní spor v budoucí vládě: Kdo je lepší sociální demokrat
  • Praha plánuje další mrakodrapy. Mají vyrůst na Pankráci nebo Jižním Městě
  • Letecká bitva o Evropu: Wizz Air vyzývá Ryanair
  • Zajišťovací příkaz zlikviduje firmu za den. Na obranu tak zbývá jen pár hodin
  • Každý ví, že to není Mercedes. Přesto má převlečený Renault smysl
  • Nejpřesnější data snímám u srdce, říká ředitel marketingové agentury Geometry Prague Martin Pešta
  • Za svoji povahu vděčím Africe, říká Lejla Abbasová
  • Pražírna s pekárnou oživila Libeň
  • Portfolio Ekonomu: Microsoft už zná slovo "zdarma"

"V Polsku si v době socialismu většina lidí nemohla koupit nic jiného, takže Maluch tam sloužil jako univerzální dříč - na střeše převážel těžké náklady, tahal přívěsy, rodiny vozil na dovolenou k moři," vzpomíná Kucharski. "Češi si k těmto účelům pořizovali obvykle škodovky a malé fiátky si tu paradoxně kupovali spíše lidé s nadprůměrnými příjmy," dodává.

Rekord, téměř sedm tisíc dodaných Fiatů 126p, padl na tuzemském trhu v roce 1988. Tehdy na tato auta dokonce běžela masivní televizní reklamní kampaň.

Na Západ se však v letech 1988 až 1991 již vyvážel modifikovaný model Fiat 126 Bis s kapalinou chlazeným ležatým dvouválcem. Nad motorem vznikl další zavazadlový prostor, který byl přístupný třetími dveřmi. K nám se model Bis nikdy oficiálně nedovážel, v Retroautomuzeu je však vystaven. "To auto lépe topí a dá se do něj naložit víc zavazadel, ale rychlost vzrostla jen nepatrně," líčí Libor Kucharski. "A překvapuje mě, že ani zvuk se téměř nezměnil," doplňuje.

Verzi Bis po roce 1991 nahradil Fiat Cinquecento s pohonem předních kol. Původní vzduchem chlazené malé automobily se však ve výrobě udržely až do září roku 2000. V posledních letech byly určené jen pro polský trh a nesly označení 126 Maluch.

Po německém Brouku, britském Mini a francouzském Citroënu 2CV si tak Fiat 126 drží čtvrté místo v žebříčku nejdéle prodávaných aut. Celkem jich z montážních linek sjelo téměř 4,7 milionu, z toho 3,3 milionu připadá na Polsko. Automobilka FSM přešla do vlastnictví Fiatu, respektive koncernu FCA, a nyní patří k jeho klíčovým závodům. Vyrábí především úspěšný stylový malý model Fiat 500.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 31 minutami

Basketbalisté New Orleans v NBA porazili Indianu, Satoranský opět nehrál

Basketbalisté New Orleans porazili v NBA na domácím hřišti Indianu 117:113. Český reprezentant Tomáš Satoranský opět nedostal důvěru trenéra, naposledy hrál i kvůli pobytu v karanténě 2. ledna. Ani za rezervní tým Oklahoma City nehrál Vít Krejčí, kterého trápí bolavý kotník.

New Orleans vedle dlouhodobě zraněného Ziona Williamsona chyběla i další hvězda Brandon Ingram. Také Indiana postrádala opory, mimo jiné nejlepšího střelce Domantase Sabonise, pivota Mylese Turnera nebo rozehrávače Malcolma Brogdona. Přesto se srdnatě držela, a to i díky životnímu zápasu nedraftovaného nováčka Duana Washingtona Jr., jenž nastřílel 21 bodů.

"Už když jsem nastupoval, byl jsem v dobrém herním rytmu. Spoluhráči mi věřili, a tak mě nacházeli ve výborných pozicích," pochvaloval si Washington Jr., který proměnil sedm trojek z dvanácti. Celkově Pacers trefili 19 trojek ze 46, na body z vymezeného území však prohráli 32:64.

Washingtonovi sekundoval Caris LeVert s 19 body. Pelicans, kteří stříleli zpoza oblouku pouze s úspěšností 20 procent, vedli Devonte' Graham s 25 body, Josh Hart s 22 body a 10 doskoky a Jonas Valančiunas, který nasbíral 16 bodů, 12 doskočených míčů a šest asistencí.

Mladý tým Pelicans je nyní na dostřel desáté příčce Západní konference, která znamená předkolo play off. S bilancí 18-28 ztrácí dva zápasy na Portland. Přidat musí především na palubovkách soupeřů, kde z 24 utkání vyhrál jen sedm.

Drama v Oklahoma City nakonec zvládlo v poměru 111:110 Chicago, jehož vítězství pečetil sekundu před koncem z trestného hodu Javonte Green. Trojka Mikea Muscaly se sirénou pak jen kosmeticky upravila skóre. Za stavu 107:110 měl možnost vyrovnat Shai Gilgeous-Alexander, ale minul.

Jinak opora Thunder odehrála skvělé utkání s 31 body, když trefila devět ze 17 střel a 11 ze 14 trestných hodů, a 10 asistencemi. Bulls na druhé straně vedli Nikola Vučevič s 26 body a 15 doskoky, Ayo Dosunmu s 24 body a osmi asistencemi a Zach LaVine s 23 body. DeMar DeRozan, obvyklý lídr týmu, odpočíval.

Bulls v duelu vedli až o 28 bodů, ale o náskok přišli i kvůli mocnému finiši Thunder, kteří poslední čtvrtinu ovládli 32:19. Přesto uspěli a ve Východní konferenci ztrácejí s bilancí 29-17 (stejnou jako má třetí Brooklyn) pouze půl zápasu na první Miami. Oklahoma City je na Západě poslední.

Sedmý triumf v řadě si v atraktivním duelu proti Utahu zajistil Phoenix, jenž uspěl 115:109. Devin Booker nastřílel 33 bodů. Sekundoval mu veterán Chris Paul, který přidal 15 bodů z celkového sezonního maxima 27 za poslední čtvrtinu. Paul navíc zaznamenal 14 asistencí a devět doskoků. Utah, který nastoupil bez opor Rudyho Goberta, Donovana Mitchella a Mikea Conleyho, spoléhal na Jordana Clarksona s 22 body.

I díky důležité trojce Dariuse Garlanda necelou minutu a půl před koncem uspěl Cleveland doma proti New Yorku po dramatickém závěru 95:93. Herně ho táhl Kevin Love s 20 body a 11 doskoky, Knicks nestačilo 24 bodů R.J. Barretta. Cleveland si drží bilanci 29-19 a na první Miami ztrácí pouze jeden a půl zápasu.

Výsledky NBA:

Cleveland - New York 95:93, New Orleans - Indiana 117:113, Oklahoma City - Chicago 110:111, Phoenix - Utah 115:109.

Tabulky NBA:

Východní konference:

Atlantická divize:

1. Brooklyn 46 29 17 63,0
2. Philadelphia 46 27 19 58,7
3. Boston 48 24 24 50,0
4. Toronto 44 22 22 50,0
5. New York 48 23 25 47,9

Centrální divize:

1. Chicago 46 29 17 63,0
2. Milwaukee 49 30 19 61,2
3. Cleveland 48 29 19 60,4
4. Indiana 48 17 31 35,4
5. Detroit 46 11 35 23,9

Jihovýchodní divize:

1. Miami 47 30 17 63,8
2. Charlotte 47 26 21 55,3
3. Washington 47 23 24 48,9
4. Atlanta 46 21 25 45,7
5. Orlando 48 9 39 18,8

Západní konference:

Jihozápadní divize:

1. Memphis 49 32 17 65,3
2. Dallas 47 27 20 57,4
3. New Orleans 46 18 28 39,1
4. San Antonio 47 17 30 36,2
5. Houston 47 14 33 29,8

Severozápadní divize:

1. Utah 48 30 18 62,5
2. Denver 45 24 21 53,3
3. Minnesota 46 23 23 50,0
4. Portland 46 20 26 43,5
5. Oklahoma City 47 14 33 29,8

Pacifická divize:

1. Phoenix 46 37 9 80,4
2. Golden State 47 34 13 72,3
3. LA Lakers 47 23 24 48,9
4. LA Clippers 48 23 25 47,9
5. Sacramento 48 18 30 37,5
Zdroj: ČTK
před 38 minutami

Řecko kvůli sněhu vyhlásilo den volna, počasí uzavřelo i letiště v Istanbulu

Přívaly sněhu dál komplikují život v řadě oblastí Řecka a Turecka. Řecká vláda  kvůli tomu na úterý vyhlásila den volna pro všechny s výjimkou osob, které zajišťují chod státu a základní služby. Už v pondělí kvůli přívalu sněhu a komplikacím v dopravě zavřela řada obchodů, s výjimkou potravin či lékáren, provoz zastavila i očkovací centra.

Tisíce lidí uvěznily přívaly sněhu i na řecké dálnici v blízkosti Atén, někteří strávili v autech i 20 hodin, napsal deník Kathimerini. I v úterý ráno pokračovali hasiči a vojáci ve vyprošťování uvázlých aut na dálnici, lidem nosili vodu, jídlo a přikrývky. Na sociálních sítích se objevovaly záběry, na nichž i rodiny s dětmi jdou pěšky po dálnicí od svých vozů, jež sníh uvěznil na silnici.

V Turecku prodloužili kvůli sněhu do jedné odpoledne místního času (11:00 SEČ) uzavírku mezinárodního letiště v Istanbulu, kde jsou zastaveny odlety a přílety už od pondělka. Istanbul se s hustým sněžením potýká od nedělního večera. Chaos způsobil sníh v dopravě, tisíce lidí zůstaly dočasně uvězněny v autech na dálnici, včetně té, jež spojuje patnáctimilionový Istanbul s metropolí Ankarou. V Istanbulu zemřeli tři lidé při nedělní nehodě autobusu, který na zasněžené silnici havaroval, informoval deník Hürriyet.

Pozastavení provozu na istanbulském letišti se dotklo desítek mezinárodních letů. Kvůli mase sněhu se na letišti zřítila v pondělí i střecha jedné budovy využívané společností Turkish Airlines, nikdo ale nebyl zraněn.

Zdroj: ČTK
Další zprávy