Novinky pro řidiče v Praze 1: Parkovací čidla a dobíjení

Radek Pecák Radek Pecák
12. 8. 2015 21:20
Výraznější dopravní změny, směřující i k omezení tranzitní dopravy, chce radnice začít plánovat až po otevření tunelu Blanka.
Tady má vzniknout kruhový objezd. Zatím mu ale brání východ z metra umístěný uprostřed ulice.
Tady má vzniknout kruhový objezd. Zatím mu ale brání východ z metra umístěný uprostřed ulice. | Foto: Radek Pecák

Praha – Parkovací čidla, která ještě před vjezdem do ulice ukážou, zda v ní jsou volná místa. A dobíjecí stanice pro elektromobily. To jsou dvě novinky, které ještě letos čekají na řidiče v historickém centru hlavního města.

Ve Vítězné ulici na Újezdě by měla vzniknout klidová zóna s chodníky protaženými až k tramvajové trati. Naopak na mostě Legií směrem do centra by se chodníky mohly trochu zúžit. Úprava čeká také oblast Jungmannova náměstí směrem k Národní třídě. Na tyto změny si ale řidiči ještě počkají.

"Nechceme nic dělat unáhleně a izolovaně bez návaznosti na situaci v jiných částech Prahy," řekl online deníku Aktuálně.cz Richard Bureš, zástupce starosty městské části Praha 1, který má na starosti právě oblast dopravy.

V Melantrichově ulici budou parkovací čidla osazena nejdříve.
V Melantrichově ulici budou parkovací čidla osazena nejdříve. | Foto: Radek Pecák

Radnice chce nejdříve počkat, jak se změní dopravní proudy automobilů po otevření tunelového komplexu Blanka, k němuž by po mnoha odkladech mělo dojít na konci letošního září. "Teprve až budou zřejmé konkrétní důsledky v praxi, můžeme přistoupit k návrhům dopravních omezení v místech, která takovou situaci zvládnou a budou na ni patřičně připraveny," vysvětluje Bureš.

Zástupce starosty je nepřítelem změn vytvořených pouhou instalací dopravního značení. "Je předtím potřeba udělat skutečné úpravy vozovek, chodníků, změny parkovacího režimu a podobně," zdůrazňuje.

Ať zbytečně nekrouží

Už letos vyzkouší radnice v pilotním provozu parkovací čidla. „Jde nám o to, aby vozy zbytečně nevjížděly do oblastí, kde stejně nemohou zaparkovat," říká Bureš.

Vítěznou ulici by Praha 1 chtěla co nejvíce zklidnit.
Vítěznou ulici by Praha 1 chtěla co nejvíce zklidnit. | Foto: Radek Pecák

Zkušební provoz by se měl spustit v Melantrichově ulici a pokračovat na křižovatku s Perlovou ulicí a Uhelným trhem. „Nyní vybíráme vhodné typy čidel, jejich funkčnost budeme ještě testovat," upřesňuje Bureš.

Radnice vybrala oblast, kam by měla zajíždět pouze takzvaná dopravní obsluha a parkovat tu mohou jen řidiči s oprávněním pro modrou zónu. Pak chce vyhodnotit, jak se po instalaci čidel a informačních tabulí u vjezdu snížil počet vozů, kteří tudy zatím zbytečně krouží a hledají místo k parkování.

Určitou zkušenost s tím už Praha má. Čidla fungují na vyhrazených parkovacích místech pro invalidy a informace o volném či obsazeném místě mohou postižení lidé získat díky mobilní aplikaci.

Chodník na mostě Legií by se měl o něco zúžit. Ubude tak riziko drobných dopravních nehod.
Chodník na mostě Legií by se měl o něco zúžit. Ubude tak riziko drobných dopravních nehod. | Foto: Radek Pecák

Dobíjecí stanice pro elektromobily

Ještě letos chce také Praha 1 zřídit první místa pro dobíjení elektromobilů. „Tento krok je podle nás nezbytný, abychom do centra města přitáhli například elektrické taxíky," říká Bureš.

Ke stanicím půjde připojit dvě auta najednou. Jedno bude vždy v režimu rychlodobíjení, tedy s výkonem až 50 kW, druhé se bude současně nabíjet výkonem až do 22 kW. Jakmile dobíjení prvního z vozů skončí, nabíječka okamžitě začne poskytovat „silný“ proud druhému.

Další změny až později

Výraznější změny přijdou na řadu až v dalších letech. "Jednáme o urychlení rekonstrukce tramvajového tělesa ve Vítězné ulici. Poté by zde měla vzniknout klidová zóna s chodníky protaženými až k tramvajové trati. Doufáme, že tak odradíme část řidičů, aby využívala tuto trasu a následně Újezd a Karmelitskou ulici k tranzitní dopravě. Pro tu už lze celkem dobře využívat Strahovský tunel," upřesňuje místostarosta.

Další změna naopak může potěšit řidiče, kteří jezdívají po mostě Legií směrem do centra. "Jsme připraveni trochu zúžit chodníky tak, aby se tam zmenšilo nyní velmi vysoké riziko drobných dopravních nehod, například i s tramvajemi," říká Bureš.

Dopravní zácpy v některých částech historického centra by podle něj pomohla zmírnit i úprava situace v oblasti Jungmannova náměstí a na Národní třídě. "Rádi bychom tam na konci Národní vybudovali malý kruhový objezd a dali autům možnost jet v této části po Národní třídě v obou směrech,“ dodává. Úpravě ale nyní brání například výstup z metra umístěný uprostřed ulice.

"Horkým bramborem", jakým je provoz na pražské magistrále, se zatím radnice Prahy 1 zabývat nehodlá. "Ukazuje se, že drtivá většina aut tuto komunikaci v současné době nevyužívá pro tranzit, ale v nějakém místě na ni vjíždí a v dalším z ní zase sjíždí. Bez nalezení alternativy nelze dělat nějaké velké zásahy," tvrdí Bureš.

Na obsazenost parkovacích míst v okolní zóně by měla upozorňovat informační tabule.
Na obsazenost parkovacích míst v okolní zóně by měla upozorňovat informační tabule. | Foto: Radek Pecák

Podobné je to se Smetanovým nábřežím, jehož uzavření pro automobilovou dopravu požaduje například sdružení Auto*Mat. Nyní neexistuje přirozená spojnice přes Prahu 1, proto ji nahrazují právě nábřeží. "Samozřejmě chceme co nejvíce omezit tranzit, ale s ohledem pro potřeby místních obyvatel," dodává.

Ani v oblasti parkování není místostarosta přítelem rychlých změn. "Uznáváme, že například v nějakých méně frekventovaných ulicích by šlo současné modré zóny alespoň o víkendech přeměnit na smíšené, fialové, ale nejdříve si to chceme vyhodnotit," říká.

Podle Bureše není vyloučeno znovuotevření projektu nových podzemních garáží na Dvořákově nábřeží. Přímo se to nabízí právě nyní, kdy je ve hře rekonstrukce této frekventované komunikace. Pak by mohlo následovat další zklidnění Pařížské ulice.

 

Právě se děje

Další zprávy