Novinka Volkswagenu pozná křižovatku nebo zatáčku a projede ji za vás. Zkoušeli jsme, jak funguje

Jan Markovič Jan Markovič
12. 6. 2017 7:11
Volkswagen Arteon se stal novou vlajkovou lodí německé automobilky. Předvádí se proto nejen s nápaditým designem, ale i bohatou výbavou. Některé prvky zatím nenajdete u žádného jiného modelu značky. Jde například o systém poloautomatického řízení, díky kterému vůz dokáže odhadovat cestu před sebou a v podstatě řídit za vás. Vyzkoušeli jsme ho na silnicích v okolí Hannoveru.
Motorovým základem je novější naftový čtyřválec o výkonu 110 kW, který má jako jediný pohon předních kol. Top naftovou jednotkou je pak dvoulitr BiTDI o výkonu 176 kW a s pohonem všech kol 4Motion.
Motorovým základem je novější naftový čtyřválec o výkonu 110 kW, který má jako jediný pohon předních kol. Top naftovou jednotkou je pak dvoulitr BiTDI o výkonu 176 kW a s pohonem všech kol 4Motion. | Foto: Volkswagen

Vůz se zajímavým jménem je tu pro ty, kterým běžný Volkswagen Passat nestačí. Oba modely spolu sdílí řadu techniky, ale Arteon je postaven výš. Je stylovější, komfortnější a přináší pořádný balík výbavy. To pro něj samozřejmě znamená také vyšší cenu. Momentálně žádná jeho verze neklesá pod hranici milionu korun. Kompletní ceník Volkswagen Arteon najdete zde.

Arteon je následovníkem sedanu-kupé Volkswagen CC, který nastoupil po Volkswagenu Passat CC. V každé generaci se tak měnilo jméno modelu. Poslední provedení je ale výrazně jiné než jeho předchůdci. Třeba i díky karoserii - už nejde o sedan, ale praktičtější liftback.

Nejzajímavějším prvkem výbavy Volkswagenu Arteon je ale bezesporu jeho balík bezpečnostních systémů. Auto je opatřené funkcí Emergency Assist 2.0, díky které dokáže zajet ke krajnici a bezpečně zastavit, pokud má řidič zdravotní potíže a nemůže dál pokračovat v jízdě. Třeba i když upadne do kómatu.

Hlavně nás ovšem zaujal adaptivní tempomat, který pracuje s podrobnými daty z navigace. K tomu se přidává systém pro jízdu v pruzích. Ten je využitelný i na silnicích, kde jsou čitelné čáry, tedy i na okreskách mimo dálnice. Tempomat je zase spojen se čtečkou dopravních značek a podle limitů mění rychlost. Díky mapě je pak dokáže i předvídat.

Jízda je tedy skoro automatická. Navolíte 100 km/h a vydáte se na německou okresku. Blíží se ostřejší zatáčka, na displeji se objeví informace: "Zatáčka: 70 km/h" a krátce před zatáčkou auto začne brzdit, abyste jí mohli projet pohodlně. Za zatáčkou opět zrychlí na původních 100 km/h.

Před příjezdem do obce se zase objeví zpráva "Blíží se rychlostní limit 50 km/h" a auto začne pomalu brzdit tak, aby na hranici vesnice jelo přesně padesátkou.

Pokud se vám to nelíbí a nechcete být brzdou provozu, můžete vůz popohnat a přidat do tempomatu vlastní rychlost. Jedno zmáčknutí vás dostane na 60 km/h. S dalším limitem se ale auto zase přizpůsobí. Nelze tedy nastavit příkaz ve smyslu "jeď vždy 10 km/h nad povolenou rychlost", ale vždy když se auto adaptuje na nový limit, musíte ho manuálně zvýšit. Tím se Volkswagenu daří přenášet stále veškerou odpovědnost na řidiče.

Systém překvapivě funguje i ve městě. Pokud se blížíte ke křižovatce typu T, objeví se hláška "Blíží se křižovatka" a auto začne zpomalovat na velmi nízkou rychlost. Pokud nic nejde, pokračujte automaticky dál, pokud jede, je potřeba, aby řidič zabrzdil. Když vás vede navigace a blíží se odbočka třeba z hlavní, auto na ni opět dokáže upozornit a začít zpomalovat.

Systém má ale i své mouchy. Někdy zatáčku a vhodnou rychlost k jejímu projetí poznat nemusí. Mimo Německo se může potýkat s nedostatečnými mapovými podklady. Po dvou hodinách za volantem se ovšem ukázalo, že cestování s poloautomatickým autem může být velmi pohodlné.

Mimochodem s navigací mohou spolupracovat i natáčecí světlomety, které o zatáčce vědí dřív, než pohnete volantem, a vhodně tak do ní zasvítí.

Výběr motorů pro Volkswagen Arteon je jednoduchý. Základem je novější naftový čtyřválec o výkonu 110 kW, který má jako jediný pohon předních kol. Top naftovou jednotkou je pak dvoulitr BiTDI o výkonu 176 kW a s pohonem všech kol 4Motion. S ním je k dostání také jediný benzinový zástupce - motor 2.0 TSI (206 kW). Všechny pohonné jednotky jsou standardně spojené s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG. My jsme v Německu sedli za volant silnějšího turbodieselu. Jak se s novým Arteonem jezdí, najdete v testu, který se skrývá za tímto odkazem.

 

Právě se děje

Další zprávy